Digitalisasi Desa dan Potensi Wisata Di Desa Kerta, Kabupaten Gianyar Menuju Pariwisata 4.0
DOI:
https://doi.org/10.22437/jkam.v4i2.11273Abstract
Desa Kerta adalah salah satu desa yang telah ditetapkan sebagai desa wisata oleh pemerintah Kabupaten Gianyar pada tahun 2018 bersama 8 desa lainnya. Terkait infrastruktur sebagai desa wisata sudah cukup siap seperti akses jalan, gapura Kebun Raya Gianyar, petunjuk arah daya tarik wisata, penataan Pucaksari Camping Ground, pembuatan jalur trekking, pembuatan jalur cycling, dan sebagainya. Meskipun baru setahun pembangunan ini tidak terlepas dari pasang surut. Saat pengusul melakukan observasi awal, masa jabatan Kepala Desa telah habis sehingga pembangunan desa wisata menjadi kurang terarah terutama terkait pemasaran. Program pemerintah terkait pemasaran desa wisata juga kurang oleh Pokdarwis. Permasalahan yang terjadi di desa mitra yakni sedikitnya pengetahuan dan kurangnya keterlibatan masyarakat dalam melakukan promosi potensi wisata dan tidak adanya fasilitas penunjang untuk memasarkan paket-paket wisata yang dikelola oleh kelompok sadar wisata di Desa Kerta. Dari permasalahan tersebut maka dalam kegiatan pengabdian masyarakat ini akan mempertimbangkan 2 aspek yang akan dikerjakan diantaranya adalah aspek teknologi informasi dengan membuat website desa, website BUMDes, website penjualan paket wisata, dan pembuatan aplikasi Augmented Reality. Dalam upaya meningkatkan promosi dan pemasaran paket wisata maka akan dilakukan sosialisasi pemanfaatan website dan aplikasi yang telah dikembangkan, pelatihan pengelolaan website dan aplikasi, serta pelatihan optimasi teknologi SEO (Search Engine Optimation) dan Google My Business kepada kelompok pengelola paket wisata. Setalah pembuatan website dan aplikasi, selanjutnya dilakukan kegiatan sosialisasi bersama masyarakat mitra. Kegiatan ini dilakukan dengan memberikan informasi kepada masyarakat mitra tentang pemanfaatan website dan aplikasi yang telah dikembangkan untuk mendukung perkembangan potensi wisata dan peningkatan keterlibatan masyarakat di dalam pengelolaan desa wisata di Desa Kerta. Kegiatan pelatihan ini khusus ditujukan kepada kelompok pengelola desa wisata di Desa Kerta. Kelompok pengelola desa wisata ini bertugas sebagai administrator dengan melakukan manajemen seluruh konten pada website dan aplikasi. Pelatihan ini juga ditujukan kepada kelompok pengelola desa wisata sebagai upaya peningkatan promosi desa dan objek wisata melalui pemanfaatan teknologi SEO dan Google My Bussiness pada website yang telah dikembangkan. Target capaian dalam kegiatan program kemitraan masyarakat ini adalah peningkatan keterampilan mitra hingga 80%, peningkatan pengetahuan mitra hingga 90%.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Bagus Putu Wahyu Nirmala, Nengah Widya Utami, A.A Istri Ita Paramitha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Jurnal Jurnal Karya Abdi Masyarakat (JKAM).
- License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
- User Rights
JKAM's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JKAM permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and JKAM on distributing works in the journal.
- Rights of Authors
Authors retain the following rights:
- Copyright, and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in future own works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for own purposes, provided the copies are not offered for sale,
- The right to self-archive the article.
- Co-Authorship
If the article was jointly prepared by other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
- Termination
This agreement can be terminated by the author or JKAM upon two months’ notice where the other party has materially breached this agreement and failed to remedy such breach within a month of being given the terminating party’s notice requesting such breach to be remedied. No breach or violation of this agreement will cause this agreement or any license granted in it to terminate automatically or affect the definition of JKAM.
- Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such extent as legally permissible, the author waives his or her right to collect royalties relative to the article in respect of any use of the article by JKAM or its sublicensee.
- Miscellaneous
JKAM will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed and JKAM or its sublicensee has become obligated to have the article published. JKAM may conform the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that it deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers.