Pengembangan Video Tutorial Sebagai Penuntun Praktikum Bioteknologi Untuk Siswa Sekolah Menengah Atas
(The Development of Videos Tutorial as a Biotechnology Practicum Guide for High School Students)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v9i1.20047Abstract
The purpose of this study was to design a video tutorial as a valid, practical, and effective biotechnology practicum guide developed for high school students (SMA). This type of research is R&D (Research and Development) with a 4D model (Define, Design, Development, and disseminate) This type of research is R&D (Research and Development) with the 4D model (Define, Design, Development, and Disseminate) which is limited to stage three. The instrument used in this research is a questionnaire. This research was conducted at MAN 1 Tanjung Jabung Timur on the subject of biology with a limited scale. The analysis is carried out in the form of curriculum analysis, teacher needs analysis, student needs analysis and student characteristics analysis. The assessment was carried out by three experts, namely material experts with a percentage of 89.5%, linguists with a percentage of 87.5% and design experts with a percentage of 95%. The tutorial video was tested with the teacher's response with a percentage of 92.2%. Then the video tutorial was tested on class XII semester II students with a practicality percentage of 97.9%, then the teacher's practicality level was 92.2%. These results indicate that the product developed is declared "very practical". The effectiveness test was given to the same students with a percentage of 92.2% and was declared "very effective." learning. The author proposes suggestions for developing this product with a wider scope or in other materials, even in other subjects in the future.
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mendesain video tutorial sebagai penuntun praktikum bioteknologi yang valid, praktis, dan efektif yang dikembangkan untuk siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Jenis penelitian R&D (Research and Development) dengan model 4D (Define, Design, Development, and Disseminate) yang dibatasi hanya sampai tahap ke tiga. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah berupa angket. Penelitian ini dilakukan di MAN 1 Tanjung Jabung Timur pada mata pelajaran biologi dengan skala terbatas. Analisis yang dilakukan berupa analisis kurikulum, analisis kebutuhan guru, analisis kebutuhan siswa dan analisis karakteristik siswa. Penilaian dilakukan oleh tiga ahli yaitu ahli materi dengan persentase 89,5%, ahli bahasa dengan persentase 87,5% dan ahli desain dengan persentase 95%. Video tutorial diujicobakan respon guru dengan persentase 92,2%. Kemudian video tutorial diujicobakan kepada siswa kelas XII semester II dengan persentase praktikalitas 97,9%, kemudian tingkat praktikalitas guru sebesar 92,2%. Hasil ini menunjukan bahwa produk yang dikembangkan dinyatakan “ sangat praktisâ€. Untuk ujicoba efektivitas diberikan kepada siswa yang sama dengan persentase sebesar 92,2% dan dinyatakan “sangat efektif†Berdasarkan hasil penelitian maka dapat disimpulkan bahwa pengembangan Video Tutorial Sebagai Penuntun Praktikum Bioteknologi Untuk Siswa Sekolah Menengah Atas sangat valid, praktis dan efektif untuk digunakan dalam proses pembelajaran.Â
Downloads
References
Anikan, D. (2014). Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer Melalui Flip Book sebagai Media Pembelajaran Mandiri pada Mata Pelajaran Seni Tari untuk Siswa SMA/MA. Skripsi, Fakultas Bahasa dan Seni. Yogyakarta : Universitas Negeri Yogyakarta.
Muheri.(2016). “Efektifitas media tutorial pada praktikum terhadap keterampilan proses sains peserta didik kelas IX SMPN 1 Pinrangâ€. Skripsi. Makassar: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin.
Republik Indonesia. (2008). Undang-undang Repoblik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Cet. I; t.t., Indonesia Legal Center Publishing.
Sanjaya, Wina. (2007). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. (2001). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Krismanto, Dony April. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Gerak Dasar Tenis Lapangan untuk Anak Tingkat Sekolah Dasar di Sekolah Tenis Kabupaten Temanggungâ€. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Yogyakarta.
Setyosari, Punaji. (2015). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Cet. 4; Jakarta: Prenadamedia Group.
Widiyatmono, Aji Farid. (2014). Efektivitas Pelaksanaan Praktikum Anatomi Hewan di Laboratorium Biologi ditinjau dari Nilai Praktikumâ€. Skripsi (Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Agustina, Alviya dan Dian Novita. “Pengembangan Media Pembelajaran Video Untuk Melatih Kemampuan Memecahkan Masalah Pada Materi Larutan Asam Basaâ€, Jurusan Kimia FMIPA Unesa, Surabaya: Unesa Journal of Chemical Education vol. 1 no. 1. pp. (10-16 Mei 2012)https://www.google.co.id/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&uact=8&ved=02Fjurnalmahasiswa.unesa.ac.id%2Farticle%2F189%2F36%2Farticle.pdf&usg=AOvVaw3um50aDCyPP-deSec0KOFr. (Diakses 11 juli 2021).
Krismanto, Dony April. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Gerak Dasar Tenis Lapangan untuk Anak Tingkat Sekolah Dasar di Sekolah Tenis Kabupaten Temanggungâ€. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Yogyakarta.
Kurniawan , Ahmad.(2014). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika berbasis video pada materi pokok Alat-Alat Obtik. Skripsi. Kendari: FKIP UHO.
Rahmatullah, Muhammad Iman. (2019). Pengembangan Konsep Pembelajaran Literasi Digital Berbasis Media E-Learning Pada Mata Pelajaran PJOK di SMA Kota Yogyakarta. JOPE
JOURNAL OF SPORT EDUCATION. Volume 1, Nomor 2, 2019: 56-65
Ramlawati, dkk. (2017). Bioteknologi. Jakarta: kementerian pendidikan dan kebudayaan direktorat jenderal guru dan tenaga kependidikan.
Ridwan, M. B. (2010). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula (Akdon (ed.); 6 ed.).Bandung: Alfabet.
Suharsimi Arikunto, (2010). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Cet. 11; Yogyakarta: PT Rineka Cipta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Cet. 20; Bandung: Alfabeta.
Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Unofatif-Progresif Konsep, Landasan Dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Media Group.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dewi Safitri, Suraida Suraida, Reni Safita, Boby Syefrinando, Mainingsih Mainingsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).