Analisis Kebutuhan LKPD Elektronik Berbasis Problem Based Learning Pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA/MA Sebagai Suplemen Pembelajaran Biologi
(Need Analysis of Elektronic Student worksheets based on Problem Based Learning in the Subject of Biodiversity class X SMA/MA as a Supplement to Biology Learning)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v9i2.20105Abstract
This study aims to determine tehe need for biology learning in the form of electronic student worksheets based on problem based learning on biodiversity material for class X at MAN 2 Padang. This type of research is descriptive quantitative. The method used to collect data is through distributing questionnaires to class X students and distributing questionnaires to biology teachers. The results of the analysis of student questinnaires and teacher questionnaires indicate that the material on biodiversity is one of the materials considered constrained in learning. The learning resources provided by the teacher are in the form of biology textbooks, power points, LKPD, etc., but their learning outcomes tend to be constant, so it is necessary to have a variety of learning media. One solution to this problem is to develop learning media in the form of valid and practical electronic student worksheets.
abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kebutuhan media pembelajaran biologi berupa lembar kerja peserta didik elektronik berbasis problem based learning pada materi keanekaragaman hayati untuk kelas X di MAN 2 Padang. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Metode yang digunakan untuk mengumpulkan data yaitu melalui penyebaran angket kepada peserta didik kelas X dan penyebaran angket kepada guru biologi. Hasil analisis angket peserta didik dan angket guru menunjukkan bahwa materi keanekaragaman hayati merupakan salah satu materi yang dianggap terkendala dalam pembelajaran. Sumber belajaar yang diberikan guru berupa buku paket biologi, power point, LKPD, dll, namun hasil belajar mereka cenderung tetap, sehingga sangat diperlukan adanya  variasi media  pembelajaran. Salah satu solusi dari permasalahan ini adalah dengan mengembangkan media pembelajaran berupa lembar kerja peserta didik elektronik yang valid dan praktis.
Kata kunci: analisis kebutuhan, LKPD elektronik, problem based learning, keanekaragaman hayati.
Downloads
References
Arda, F., Yogica, R., & Darussyamsu, R. (2021, September). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Materi Pencemaran Lingkungan. In Prosiding Seminar Nasional Biologi (Vol. 1, No. 1, pp. 997-1004).
Asyhari, A., & Silvia, H. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, Vol. 5. 1–13.
Hafsah, N & Purnawan, P. 2016. Penerapan Media Pembelajaran Modul Elektronik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Siswa Pada Mata Pelajaran Teknologi Mekanik. Journal Of Mechanical Engineering Education, 3(1).
Hasanah, M. D., Alberida, H., & Rahmi, Y. L. (2018). The Effect of Problem Based Learning Model on Critical Thinking Ability of Students on Additives and Addictive Substances Class VIII SMPN 12 Padang. Bioeducation Journal, 2(2), 124-132.
Indrastyawati, C., Paidi, & Ciptono. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Sistem Indera Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Biologi, Vol. 5. 50–56.
Irwandani, I., & Juariyah, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Komik Fisika Berbantuan Sosial Media Instagram Sebagai Alternatif Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, Vol. 5. 33–42.
Latifah, S., & Utami, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Berbasis Media Sosial Schoology Development. Vol. 2. 36–45.
Mutia, S. J., & Darussyamsu, R. (2021, September). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Biologi. In Prosiding Seminar Nasional Biologi (Vol. 1, No. 1, pp. 987-996).
Purba, S. 2015. Pengaruh Strategi Pembelajaran Berbasis Proyek dan Kooperatif Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dan Sikap Sosial pada Materi Sistem Pencernaan Makanan Siswa Kelas XI SMA 2 Pematang Siantar. Doctoral Dissertation, UNIMED.
Putri, Y. S., Fitri, R., & Selaras, G. H. (2021, September). Pembelajaran Berbasis Masalah Sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik Selama Pembelajaran Online Di Era Pandemi. In Prosiding Seminar Nasional Biologi (Vol. 1, No. 1, pp. 975-982).
Rusman. 2010. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Grafindo.
Safaat, N.H. 2011. Pemrograman Aplikasi Mobile Smartphone Dan Tablet PC Berbasis Android. Bandung : Informatika
Sari, Y. 2019. Pengembangan LKPD Elektronik dengan 3D Pageflip Profesional Berbasis Literasi Sains pada Materi Gelombang Bunyi. Doctoral Dissertation, UIN Intan Lampung.
Supriadi, N. 2015. Mengembangkan Kemampuan Koneksi Matematis Melalui Buku Ajar Elektronik Interaktif (BAEI) yang Terintegrasi Nilai-nilai Keislaman. Al-Jabar: Jurnakl Pendidikan Matematika, 6(1).
Ummah, K. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Reading, Questioning, And Answering (RQA) Materi Virus Kelas X. Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya (JB&P), 8(1), 19–25.
Yuberti, Y. 2015. Peran Teknologi Pendidikan Islam Pada Eraglobal. AKADEMIKA: Jurnal Pemikiran Islam, 20 (1)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sisi Indriani, Relsas Yogica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).