Analisis Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Sistem Gerak Manusia Kelas XI SMA Swasta Imelda Medan
(Analysis of the Application of the Problem Based Learning Learning Model in Class XI Human Movement Systems Material at Imelda Private High School Medan)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.33924Abstract
This research was carried out with the aim of describing the implementation of the Problem Based Learning learning model, in the human movement system material for class XI MIA at Imelda Private High School Medan. The population used in this research was all class is qualitative research where the teacher becomes a resource in obtaining information. Data collection is through a process of observation, interviews, documentation and literature study. The results of the research show that the curriculum demands that are being implemented at Imelda Medan Private High School are still the 2013 curriculum so that teachers have limited time and flexibility to implement the PBL method effectively. This causes teachers not to be ready to implement problem-based learning (PBL), so training and professional development is needed and curriculum revision is needed to support the implementation of PBL by including topics with problems that are relevant to real life and school policies must be made to support PBL, including time allocation. enough in the learning schedule.
Abstrak. Penelitian ini dilakukan bertujuan untuk mendeskripsikan pengimplementasian model pembelajaran problem based learning, bagaimana penerapan yang dilakukan guru serta kendala yang menjadi faktor yang mempengaruhi proses pelaksanaannya pembelajaran biologi pada materi sistem gerak manusia kelas XI MIA di SMA Swasta Imelda Medan T.P. 2023/2024. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI dan sampel yang diambil adalah kelas XI MIA 1. Jenis penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dimana guru menjadi narasumber dalam memperoleh informasi. Pengumpulan data melalui proses pelaksanaan observasi, wawancara, dokumentasi, dan studi literatur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tuntutan kurikulum yang sedang diterapkan di SMA Swasta Imelda Medan T.P 2023/2024 yaitu masih berkurikulum 2013 sehingga guru memiliki keterbatasan waktu dan fleksibilitas untuk menerapkan metode PBL efektif. Hal ini menyebabkan guru belum siap menerapkan pembelajran berbasis masalah (PBL) sehingga dibutuhkan pelatihan dan pengembangan profesional serta diperlukannya perevisian kurikulum agar mendukung penerapan PBL dengan menyertakan topik-topik dengan masalah yang relavan dengan kehidupan nyata serta kebijakan sekolah harus dibuat untuk mendukung PBL termasuk alokasi waktu yang cukup dalam jadwal pembelajaran.
Downloads
References
Arwita, W., Amin, M., Susilo, H., & Zubaidah, S. (2017). Mengintegrasikan Sistem Interaksi Sosial Dalihan Na Tolu Ke Dalam Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran Biologi Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Internasional Sains dan Penelitian (IJSR) , 6 (1), 1358-1362.
Darwati, I.M.,& Purana, I. M. (2021). Problem Based Learning (PBL): Suatu Model Pembelajaran Untuk Mengembangkan Cara Berpikir Kritis Peserta Didik. Widya Accarya . Jurnal Kajian Pendidikan FKIP Universitas Dwijendra . 12(1), 61- 69.
Karlina,R&Wirdati,W.(2023). Perencanaan Model PBL dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir .Kritis Siswa pada Mata Pelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam.3(2).208-2018
Ndraha,M.V & Putri.J.(2023). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Materi Tema 7 Subtema 1 Perkembangan Teknologi Produksi Pangan Kelas Iii Di Sekolah Dasar 105332 Sei Blumai Tanjung Morawa. Jurnal Inovasi Penelitian.3(9).7765-7770
Nasution, M. (2016). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Project Based Learning Dengan Problem Based Learning Pada Materi Pencemaran Dan Pelestarian Lingkungan Hidup Di Kelas X SMA Prayatna Medan Tp 2015/2016. Jurnal Pelita Pendidikan , 4 (2), 122-127.
Novianti, A., Bentri, A., & Zikri, A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 194–202.
Pakpahan, N. A, & Hasruddin, H. (2021). Kemampuan Literasi Materi Sistem Gerak Siswa SMA pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP) , 4 (1), 162-172.
Setiawan, I. (2022). Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning (PBL) Dalam Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kristis DI Era SDGs. Jurnal Sains Edukatika Indonesia (JSEI). 4(1), 12-16.
Sofyan ,H.(2016). Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Implementasi Kurikulum 2013 di SMK Herminarto .Jurnal Pendidikan Vokasi.6(3).260-271.
Suginem. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Metaedukasi: Jurnal Ilmiah pendidikan. 3(1),32-36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Agrivina Nabilah Hasibuan, Niken Rebista, Rina Sara Jantri Manurung, Widya Arwita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).