Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis para Peserta Didik : Literatur Review
(The Influence of the Problem Based Learning Model on Students' Critical Thinking Ability: Literature Review)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.34041Abstract
This literature research explores the role of education in creating quality human resources, with a focus on the importance of critical thinking skills in the context of biology learning. The aim of Indonesian national education is to develop the abilities, quality and dignity of human life. In this era of changing education systems, learning is expected to be student-centered with an emphasis on 4C skills, including critical thinking abilities. The importance of critical thinking skills in dealing with continuously flowing information is easy to realize, especially in the context of biology learning. However, there are still many challenges, such as the lack of conditions that support students to think critically and the perception of the difficulty of learning biology. One of the approaches proposed to improve students' critical thinking skills is through a problem-based learning model, especially Problem Based Learning (PBL). This research describes the results of analysis from various literature articles that support the effectiveness of PBL in improving students' critical thinking abilities. By hypothesis testing, homogeneity testing, and normality testing, this research concludes that the implementation of PBL significantly improves students' critical thinking skills. PBL stages, such as deductive reasoning, inductive reasoning, evaluation, analysis, and decision making, provide an effective framework in developing students' critical thinking skills. PBL emerged as an effective solution to improve students' critical thinking skills in biology learning. Implementation of this model not only provides opportunities for students to solve problems, but also encourages them to think analytically and be active in the learning process. This research provides empirical support for the positive role of PBL in overcoming the challenges of biology learning and advancing students' critical thinking skills.
Abstrak. Penelitian literatur ini mengeksplorasi peran pendidikan dalam menciptakan sumber daya manusia yang berkualitas, dengan fokus pada pentingnya kemampuan berpikir kritis dalam konteks pembelajaran biologi. Tujuan pendidikan nasional Indonesia adalah mengembangkan kemampuan, mutu dan harkat dan martabat hidup manusia. Di era perubahan sistem pendidikan ini, pembelajaran diharapkan berpusat pada siswa dengan penekanan pada keterampilan 4C, termasuk kemampuan berpikir kritis. Pentingnya kemampuan berpikir kritis dalam menghadapi informasi yang terus mengalir mudah disadari, terutama dalam konteks pembelajaran biologi. Namun masih banyak tantangan yang dihadapi, seperti kurangnya kondisi yang mendukung siswa untuk berpikir kritis dan persepsi akan sulitnya pembelajaran biologi. Salah satu pendekatan yang diusulkan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa adalah melalui model pembelajaran berbasis masalah khususnya Problem Based Learning (PBL). Penelitian ini memaparkan hasil analisis dari berbagai artikel literatur yang mendukung efektivitas PBL dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Melalui uji hipotesis, uji homogenitas, dan uji normalitas, penelitian ini menyimpulkan bahwa penerapan PBL secara signifikan meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Tahapan PBL seperti penalaran deduktif, penalaran induktif, evaluasi, analisis, dan pengambilan keputusan memberikan kerangka kerja yang efektif dalam mengembangkan kemampuan berpikir kritis siswa. PBL muncul sebagai solusi efektif untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran biologi. Penerapan model ini tidak hanya memberikan kesempatan kepada siswa untuk memecahkan masalah, tetapi juga mendorong mereka untuk berpikir analitis dan aktif dalam proses pembelajaran. Penelitian ini memberikan dukungan empiris terhadap peran positif PBL dalam mengatasi tantangan pembelajaran biologi dan meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa.
Downloads
References
Agnesa, O. S., & Rahmadana, A. (2022). Model problem-based learning sebagai upaya peningkatan keterampilan berpikir kritis pada pembelajaran biologi. Journal on Teacher Education, 3(3), 65-81.
Arsih, F., & Alberida, H. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pelajaran Biologi SMA. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 407-417.
Astuti, A., Waluya, S. B., & Asikin, M. (2019). Strategi pembelajaran dalam menghadapi tantangan era revolusi industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 2, No. 1, pp. 469-473).
Cahyani, H. D., Hadiyanti, A. H. D., & Saptoro, A. (2021). Peningkatan Sikap Kedisiplinan dan Kemampuan Berpikir Kritis peserta didik dengan Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 919–927.
Dewi, D. T. (2020). Penerapan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(1), 1-14.
Febril, A. N., & Alberida, H. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Pembelajaran Biologi: Tinjauan Literatur. Biochephy: Journal Of Science Education, 3(2), 144-152.
Fitriyyah, S. J., & Wulandari, T. S. H. (2019). Pengaruh model pembelajaran Problem Based Learning terhadap berpikir kritis siswa SMP pada pembelajaran biologi materi pemanasan global. Bioedukasi UNS, 12(1), 1-7.
Kusumawati, F., & Adawiyah, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Hayati, 5(1).
Mahendradhani, G. A. R. (2021). Problem Based Learning di Masa Pandemi. NILACAKRA.
Mardiyanti, H. S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X MIPA-2. Journal of Classroom Action Research, 2(1), 1-8.
Melati, S., Alberida, H., & Arsih, F. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Materi Jaringan Tumbuhan Kelas X SMAN 1 Sutera. Jurnal Pendidikan Rokania, 7(3)
Muhadi. (2021). Pengaruh Implementasi Model Creative Problem SolvingTerhadap Peningkatakan Kemampuan Pemecahan Masalah, Keterampilan Proses Sains dan Kesadaran Metakognisi Peserta didik. Jurnal Pendidikan Fisika, Vol 9 No 1
Pujianti, M., & Rusyana, A. (2020). Penerapan model problem based learning terhadap keterampilan berpikir kritis siswa pada konsep sistem reproduksi. Jurnal Pendidikan Biologi, 7-11.
Paputungan, Y., Rengkuan, M., & Nangoy, W. M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Biologi Di SMP Negeri 3 Bolaang. JSPB BIOEDUSAINS, 4(2), 192-198.
Putri, D. M., & Fitri, R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Biologi. Alveoli: Jurnal Pendidikan Biologi, 3(1), 42-52.
Rahmadhani, D. I., Zulyusri, Lufri, & Arsih, F. (2022). Meta Analisis Pengaruh model creative problem solving (CPS) Terhdapat kemampuan pemecahan Masalah peserta didik. Symbiotic: Journal of Biological Education and Science, 3(1), 50–56.
Rahmi, Y. L., Alberida, H., & Astuti, M. Y. 2019. Enhancing students’ critical thinking skills through inquiry-based learning model. Journal of Physics: Conference Series, 1317(1), 1–6.
Rangkuti, S. R., Khairuna, K., & Jayanti, U. N. A. D. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Materi Sistem Indera Kelas XI. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(4), 7-15.
Sianturi, A., Sipayung, T. N., & Simorangkir, F. M. A. 2018. Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis peserta didik SMPN 5 Sumbul. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(1), 29–42.
Wulandari, R., Wardhani, S., & Nawawi, S. (2020). Pengaruh model problem based learning terhadap keterampilan berpikir kritis siswa materi keanekaragaman hayati. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(1), 45-53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Milanda Viona Delfiza, Sa’diatul Fuadiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).