Efektivitas Model Pembelajaran Icare (Introduction, Conection, Application, Refllectio, Extention) Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Kelas F SMAN 26 Bone

(The Effectiveness Of The Icare Learning Model (Introduction, Connection, Application, Reflection, Extention) In Improving Creative Thinking Skills In Class F Students Of Sman 26 Bone)

Authors

  • Hasni Hasni Universitas Muhammadiyah Bone
  • Nurmi Nurmi Universitas Muhammadiyah Bone
  • Romi Adiansyah Universitas Muhammadiyah Bone

DOI:

https://doi.org/10.22437/biodik.v11i1.38642

Abstract

This research aims to prove the effectiveness of the ICARE Learning Model in Improving the Creative Thinking Skills of Class F Students at SMAN 26 Bone. This research is quantitative with a Nonequivalent Control research type with Design Group pre-test and post-test design type. The data processed is data on the population and sample of students, pre-test and post-test learning outcomes, and documentation. The data collection techniques used in this research were administering Creative Thinking skills questionnaires, learning outcomes tests (Pre-Test and Post-Test) and documentation. The results of descriptive analysis using a creative thinking ability questionnaire to describe students' creative thinking abilities showed that different scores in the 65-79 interval were categorised as good. In comparison, the 99 interval was categorised as very good, whereas the score was categorised as good. Next, the results of the inferential analysis were carried out using the SPSS Version 25 application. The results of the normality and homogeneity tests obtained normal and homogeneous data results. Meanwhile, hypothesis testing was carried out using Paired Sample Pre-test and Post-test and obtained a significant value smaller than 0.05, namely 0.000 where sig (2-tailed) <0.05. This proves that the ICARE Learning Model is improving the creative thinking skills of Class F students at SMAN 26 Bone.

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan Keefektifan Model Pembelajaran ICARE dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Kelas F di SMAN 26 Bone. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian Nonequivalent Control dengan tipe desain pre-test and post-test Design Group. Data yang diolah adalah data populasi dan sampel siswa, hasil belajar pre test dan post test, dokumentasi. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah pemberian angket keterampilan Berpikir Kreatif, tes hasil belajar (Pre-Test dan Post Test) dan dokumentasi. Hasil analisis deskriptif menggunakan angket kemampuan berpikir kreatif untuk mendeskripsikan kemampuan berpikir kreatif siswa menunjukkan bahwa skor yang berbeda pada interval 65-79 dikategorikan baik, sedangkan interval 99 dikategorikan sangat baik, dimana skor tersebut dikategorikan baik. Selanjutnya hasil analisis inferensial dilakukan dengan menggunakan aplikasi SPSS Versi 25. Hasil uji normalitas dan homogenitas diperoleh hasil data normal dan homogen. Sedangkan pengujian hipotesis dilakukan dengan menggunakan Paired Sample Pre-test Post-test dan diperoleh nilai signifikan lebih kecil dari 0,05 yaitu 0,000 dimana sig (2-tailed) < 0,05. Hal ini membuktikan Model Pembelajaran ICARE meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa Kelas F SMAN 26 Bone.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah, P. R., & Kristanto, A. (2015).Pengembangan media computer pembelajaran mata pelajaran biologi materi struktur dan fungsi jaringan hewan vertebrata pada siswa kelas XI SMA Negeri 1 Gondang Mojokerto. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 6(3), 1–10.

Aris Setyawan & Irwan SGM, Belajar Dengan Otak Kanan (Jakarta: Esensi, 2015), h. 13.

Astutie, C. S. A. (2018). Pengembangan Berpikir kreatif. 03(01), 1–26.

Carni et al., (2016). An Implementation Of Icare Approach (Introduction, Connection, Application, Reflection, Extension) to Improve The Creative Thinking Skill. Journal of Physics: Conference Series, 755(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/755/1/011001

Destari et al., (2021). Efektivitas Model Icare Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Alat Optik. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(1), 193. https://doi.org/10.31764/orbita.v7i1.4656

Dodi, I. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109–122. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/73

Himmah, E. F., Handayanto, S. K., & Kusairi, S. (2021). Potensi Berpikir Kreatif Siswa SMA. Jurnal Pendidikan, 6(2021), 50–54. https://pdfs.semanticscholar.org/1d1e/66d6ef15b3e7e443fa36183759d3e4faa4c6.pdf

Ghufron, N. & Rini, R. S. 2014.Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz media.

Mahanal, S., & Zubaidah, S. (2017). Model pembelajaran ricosre yang berpotensi memberdayakan keterampilan berpikir kreatif. Jurnal Pendidikan, 2(May 2017), 676–685. https://www.researchgate.net/profile/Siti-Zubaidah 7/publication/322274166_MODEL_PEMBELAJARAN_RICOSRE_YANG_BERPOTENSI_MEMBERDAYAKAN_KETERAMPILAN_BERPIKIR_KREATIF_INFO_ARTIKEL_ABSTRAK/links/5a4f94490f7e9b36f852b41d/MODEL-PEMBELAJARAN-RICOSRE-YANG-BERPOTENSI-MEMBERDAYAKAN-KETERAMPILAN-BERPIKIR-KREATIF-INFO-ARTIKEL-ABSTRAK.pdf

(Putu et al., 2020) Pengaruh Model Pembelajaran ICARE Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. Seminar Nasional Teknologi Komuter Dan Sains, 1, 152–155. http://prosiding.seminar-id.com/index.php/sainteks/article/view/422/415

Qomariyah, D. N., & Subekti, H. (2021). Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif: Studi Eksplorasi Siswa Di Smpn 62 Surabaya. PENSA E-JURNAL: Pendidikan Sains, 9(2), 242–246.

Simamora, A. H., Agustini, K., Sudatha, I. G. W., & Suartama, I. K. (2024). Enhancing teaching materials development course with the ICARE learning model in e-learning. Journal of Education and Learning (EduLearn), 18(4), 1543–1552.

Thahir. The Effectiveness of STEM Learning: Scientific Attitudes and Students‘ Conceptual Understanding,‖ Journal of Physics: Conference Series 1467, no. 1 (2020): 1, https://doi.org/10.1088/1742-6596/1467/1/012008.

Yunita, S., & Supriatna, U. (2021). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PUZZLE TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Syntax Idea, 3(8).

Wahyuni, A., & Kurniawan, P. (2018). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif Terhadap Berpikir kreatif Mahasiswa. Matematika, 17(2), 1–8. https://doi.org/10.29313/jmtm.v17i2.4114

Downloads

Published

2025-03-30

How to Cite

Hasni , H., Nurmi, N., & Adiansyah , R. (2025). Efektivitas Model Pembelajaran Icare (Introduction, Conection, Application, Refllectio, Extention) Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Kelas F SMAN 26 Bone: (The Effectiveness Of The Icare Learning Model (Introduction, Connection, Application, Reflection, Extention) In Improving Creative Thinking Skills In Class F Students Of Sman 26 Bone). BIODIK, 11(1), 280–293. https://doi.org/10.22437/biodik.v11i1.38642