Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning berbasis Pendekatan STEAM terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Materi Sistem Koordinasi di SMA Negeri 1 Tapa
(The Effect of Discovery Learning Model based on STEAM Approach on Students Science Process Skills on Coordination System Material at SMA Negeri 1 Tapa)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v11i02.42446Abstract
STEAM-based discovery learning model can train students to find their own information and knowledge based on the results obtained through their observations. This study aims to determine the effect of STEAM-based discovery learning model on students' science process skills on coordination system material. The research method used is a quantitative approach. With the type of quasi experiment research and using the Two Group Pretest-Postest Design design. Before being given treatment, the sample was first given a Pretest (initial test) and when after being given treatment then given a Posttest (final test). The results showed that the results of the N-Gain test in the experimental class showed an average value of 0.63 and included a moderate category. While the results showed the results of the N-Gain test in the control class showed the average value of 0.43 and included the moderate category, the conclusion of this study is that there is an effect of the STEAM-based discovery learning model on science process skills.
Abstrak. Model Discovery Learning berbasis STEAM dapat melatih siswa untuk menemukan sendiri informasi dan pengetahuannya berdasarkan hasil yang diperoleh melalui pengamatannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Discovery Learning berbasis STEAM terhadap keterampilan proses sains siswa pada materi sistem koordinasi. Metode penelitian yang dilakukan adalah Pendekatan Kuantitatif. Dengan jenis penelitian quasi eksperimen dan menggunakan desain Two Group Pretest-Postest Design. Sebelum diberikan perlakuan, terlebih dahulu diberi sampel Pretest (tes awal) dan pada saat sesudahnya diberi perlakuan kemudian diberikan Posttest (tes akhir). Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil uji N-Gain pada kelas eksperimen menunjukkan hasil nilai rata-rata adalah 0.63 dan termasuk kategori sedang. Sedangkan hasil penelitian menunjukkan hasil uji N-Gain pada kelas kontrol menunjukkan hasil nilai rata-rata adalah 0.43 dan termasuk kategori sedang, Kesimpulan dari penelitian ini adalah terdapat pengaruh model pembelajaran Discovery Learning berbasis STEAM terhadap keterampilan proses sains.
Downloads
References
Astiti, N. K. A., Kristiantari, M. G. R., dan Saputra, K. A. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Media Powerpoint Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SD. Journal of Education Action Research, Vol 5(3).
Dewi, N. P. L. K., Astawan, I. G., & Suarjana, I. M. (2021). Perangkat Pembelajaran Pendekatan STEAM-PJBL pada Tema 2 Selalu Berhemat Energi. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, Vol 4(2),
Hadi, K. (2017). Pengembangan Model Problem Based Learning Berbasis Kearifan Lokal pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X di Kabupaten Aceh Selatan. BIOnatural, Vol 4(2).
Janah, M. C., Widodo, A. T., & Kasmui, K. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol 12(1).
Jufri, SF, & Srimadona, A. (2022). Analisis Pelaksanaan Model Discovery Learning Serta Pengaruhnya Terhadap Sikap Kreatif Dalam Pembelajaran Kelarutan Kelas XI MIA SMAN 2 Kota Jambi. Jurnal Pendidikan Sains Terpadu, Vol 3(3).
Kasmiatun, K. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Pelajaran Seni Budaya melalui Model Discovery Learning dengan Media Puzzle. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, Vol 13(1).
Kusumayuni, PN, Suarni, NK, & Margunayasa, IG (2023). Model Discovery Learning Berbasis STEAM: Dampaknya Terhadap Hasil Belajar IPA dan Keterampilan Proses Sains Siswa . Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, Vol 6(1).
Lubis, H. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia. (Journal Of Innovation in Chemistry Education), Vol 3(1).
Mutia, S. J., dan Alberida, H. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik di SMAN 1 Pariaman pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Bioterdidik, Vol 10(2).
Nurfadilah, S., dan Siswanto, J. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif pada Konsep Polimer dengan Pendekatan STEAM Bermuatan ESD Siswa SMA Negeri 1 Bantarbolang. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, Vol 14(1).
Nurjanah. (2021). Pengaruh Penerapan Online Project Based Learning dan Berpikir Kreatif. Jurnal Buana Pendidikan, Vol 17(1).
Putri, N. M. C. D., Ardana, I., & Agustika, G. N. S. (2018). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Lingkungan Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa Kelas V. International Journal of Elementary Education, Vol 2(3),
Rahmah, Y., Nasir, M., dan Azmin, N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran 5E Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Sikap Ilmiah Siswa Kelas VIII SMP NEGRI 6 KOTA Bima. ORYZA (Jurnal Pendidikan Biologi), Vol 8(2).
Septantiningtyas, N., Hakim, M. R. L., & Rosmila, N. (2020). Konsep Dasar Sains I (A. Nisa (ed.)). Lakeisha. Vol 1(2).
Suryaningsih, S, & Nisa, F. A. (2021). Kontribusi STEAM Project Based Learning dalam Mengukur Keterampilan Proses Sains dan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, Vol 2(6)
Suwono, H., Rizkita, L., dan Susilo, H. (2017). Peningkatan literasi saintifik siswa sma melalui pembelajaran biologi berbasis masalah sosiosains. Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol 21(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sri Nanang Mantulangi, Margaretha Solang , Muh. Nur Akbar , Djuna Lamondo , Ilyas H. Husain , Magfirahtul Jannah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).