Pengaruh Majalah Biosistem Pada Materi Sistem Peredaran Darah Terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas VIII SMP
(The Effect of Biosystem Magazine on Students Learning Outcomes in Science Regarding the Circulatory System Material Among VIII Grade Students at Junior High School)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v11i02.44092Abstract
The purpose of this study was to analyze the effect of biosystem magazine on the circulatory system on student learning outcomes at SMP Negeri 2 Pemangkat. This study used a quasi-experimental design method with a pretest-posttest control group design. The sample of this study was class VIII C (experimental class) and class VIII D (control class) determined by purposive sampling technique. This study used learning outcome test instruments, RPP and LKPD with validation and reliability test criteria stating valid and reliable. Based on the results of the study, the effect on student learning outcomes analyzed using normality and homogeneity tests, it was obtained that the experimental class had a significance value> 0.05, thus the experimental class learning outcomes were normally distributed and homogeneous. In the independent sample t test, the experimental class had a significance value <0.05, meaning that Ho was rejected and Ha was accepted, it was concluded that there was an effect on student learning outcomes in the experimental class using biosystem magazine.
Abstrak. Tujuan penelitian ini untuk menganalisis pengaruh majalah biosistem pada sistem peredaran darah terhadap hasil belajar siswa di SMP Negeri 2 Pemangkat. Penelitian ini menggunakan metode quasi experiment design dengan rancangan pretest-posttest control group design. Sampel penelitian ini yaitu kelas VIII C (kelas eksperimen) dan kelas VIII D (kelas kontrol) ditentukan dengan teknik purposive sampling. Penelitian ini menggunakan instrumen tes hasil belajar, RPP dan LKPD dengan kriteria hasil validasi dan uji reliabilitas meyatakan valid dan reliabel. Berdasarkan hasil penelitian pengaruh hasil belajar siswa yang dianalisis menggunakan uji normalitas dan uji homogenitas, diperoleh kelas eksperimen memiliki nilai signifikansi > 0,05 dengan demikian hasil belajar kelas eksperimen berdistribusi normal dan bersifat homogen. Pada uji independent sample t test, diperoleh kelas eksperimen memiliki nilai signifikansi < 0,05 artinya Ho ditolak dan Ha diterima, disimpulkan bahwa terdapat pengaruh hasil belajar siswa pada kelas eksperimen menggunakan majalah biosistem.
Downloads
References
Adiansyah, D. R. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Macromedia Flash Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Laju Reaksi Kelas Xi Ipa Sma Muhammadiyah 1 Ketapang. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 6(2), 47–52. https://doi.org/10.29406/ar-r.v6i2.1228
Amanda, L., Yanuar, F., & Devianto, D. (2019). Uji Validitas dan Reliabilitas Tingkat Partisipasi Politik Masyarakat Kota Padang. Jurnal Matematika UNAND, 8(1), 179. https://doi.org/10.25077/jmu.8.1.179-188.2019
Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Posiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595. p-ISSN 2620-9047, e-ISSN 2620-9071
Bogveradze, D., & Mardaleishvili, T. (2021). Digital Assessment Tools Plickers /Socrative/ Nearpod/ Seesaw. 11th International Research Conference On Education, Language and Literatur, July. https://www.researchgate.net/publication/362223023
Djafar, N., Saneba, B., & Hasdin. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Inpres II Tangkiang Pada Pembelajaran PKn Melalui Metode Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Devision (STAD). Kreatif Tadulako Online, 5(1), 1–15.
Faizah, E. N., & Setiawati, D. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. TA’DIBAN: Journal of Islamic Education, 3(1), 54–61. https://doi.org/10.61456/tjie.v3i1.55
Fajar, N. (2016). Proses Pembelajaran Biologi Pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Di Kelas Viii Smp Negeri 3 Rambatan. Ta’dib, 19(2), 103. https://doi.org/10.31958/jt.v19i2.466
Ferella, E., Titin, T., & Syamswisna, S. (2022). Kelayakan Majalah Biologi Sebagai Media Pembelajaran Submateri Interaksi Dalam Ekosistem Kelas X Sma/Ma. EduNaturalia: Jurnal Biologi Dan Kependidikan Biologi, 3(1), 1. https://doi.org/10.26418/edunaturalia.v3i1.54153
Kiyai, R. R., Lihawa, F., & Rusiyah. (2025). Pengaruh Media Pembelajaran Berbentuk Majalah Digital Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Riset Dan Pengabdian Interdisipliner, 2(2), 261–276. https://doi.org/10.37905/jrpi.v2i2.30862
Lestari, Y. D. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 16(1), 73–80. https://doi.org/10.52217/lentera.v16i1.1081
Lubis, L. H., Febriani, B., Yana, R. F., & Azhar. (2023). The Use of Learning Media and its Effect on Improving the Quality of Student Learning Outcomes. International Journal of Education, Social Studies, And Management (IJESSM), 3(2), 7–14. https://doi.org/10.31326/jisa.v6i1.1661
Mutmainnah, Aunurrahman, & Warneri. (2021). Efektivitas penggunaan E-Modul terhadap hasil belajar kognitif pada materi sistem pencernaan manusia di Madrasah Tasanawiyah. Jurnal Basicedu, 5(3), 1625–1631. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.952 ISSN
Nurhasanah, N. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Majalah Fisika “Physicsmagz” Berbasis Contextual Learning Untuk Meningkatakan Kemampuan Literasi Sains. SPEKTRA : Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 6(1), 53. https://doi.org/10.32699/spektra.v6i1.129
Nurhidayah, N. U., Supriatna, A. R., & Kurnianti, E. M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran MAJINATIF (Majalah Pintar Edukatif) Berbantuan Flipbook Maker Pada Materi Sistem Peredaran Darah Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2388–2396.
Nurrita, T. (2022). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Miskyat, 3(1), 171–187. https://doi.org/10.51878/academia.v2i3.1447
Paradita. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Early Childhood Islamic Education Journal, 03(01), 73–85. https://ejournal.iaingorontalo.ac.id/index.php/ECIEJ
Pratiwi, I. T. M., & Meilani, R. I. (2018). Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 173–181. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11762
Qadir, A., Putra, K. E., Fathir A, M., & Khairamulya R, P. (2022). Pentingnya Pendidikan Bagi Generasi Muda Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(11), 1023–1033. https://doi.org/10.36418/japendi.v3i11.1289
Rusnah, R. (2022). Respon Siswa Terhadap Majalah Biologi Invertebrata Sebagai Media Pembelajaran Di Kelas X Mipa 2. EduNaturalia: Jurnal Biologi Dan Kependidikan Biologi, 2(2), 43. https://doi.org/10.26418/edunaturalia.v2i2.54619
Sartika, D., Pratama, A., & Kurniati, L. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Kota Bengkulu. Al-Khair Journal, 228–241. https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/khair/index
Wami. (2018). Meningkatkan hasil belajar siswa pada materi bagian-bagian tubuh dan kegunaannya dengan menggunakan media gambar. Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 1(1).
Wardani, N. W., Kusumaningsih, W., & Kusniati, S. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 134–140. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i1.389
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Wulandari, R. (2023). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matapelajaran Biologi Siswa. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1(3), 01–12. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i2.591
Yanti, Y. A., Buchori, A., & Nugroho, A. A. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika melalui Model Pembelajaran Flipped Classroom di Sekolah Menengah Kejuruan. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(6), 381–392. https://doi.org/10.26877/imajiner.v1i6.4868
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Putri Ainun Inayah Ibnu Nasir , Titin Titin , Laili

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).