Pengaruh Pembelajaran Model Stem Berbasis Projek Sampah Organik Terhadap Hasil Belajar
(The Effect of Stem Learning Model Based on Organic Waste Project on Learning Outcomes)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v11i02.45333Abstract
This article aims to analyze the effect of organic waste project-based STEM model learning on learning outcomes. The development of science and technology in the 21 st century is an era of globalization that requires everyone to master science and technology (IPTEK). To master science and technology requires quality human resources who can act quickly, precisely, creatively and innovatively. Therefore, education has an important role in creating quality human resources. The results of the research show that there is a difference between the experimental class and the control class, as seen in the t test results for the pretest scorel of students from both classes, with t hit (0.840)< t tab (56), so ho is accepted. This means that the initial abilities of students in both classes are considered the same. However, the t test for students” posttest scores shows t hit (1.105) < t tab (56), so Ho is rejected. This indicates that the average posttest score of students in the experimental class is better and significantly different from the control class. Further analysis of the t1 test (equality of two means) shows t hit (0.465)< t tab (56), so Ho rejected. This indicates that there is a significant difference between the average N-gain of students in the experimental class and the average N-gain of students in the control class.
Abstrak. Artikel ini bertujuan pada Perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi pada abad 21, ini merupakan era globalisasi yang menuntut setiap orang untuk menguasai ilmu pengetahuan dan teknologi (IPTEK). Untuk menguasai IPTEK dibutuhkan sumber daya manusia berkualitas yang dapat bertindak secara cepat, tepat, kreatif, dan inovatif. Oleh karena itu, pendidikan memiliki peranan penting untuk menciptakan sumber daya manusia yang berkualitas.pembelajaran yang berkualitas dapat terjadi jika peserta didik dapat menghubungkan antara pengetahuan yang baru dengan pengetahuan yang telah dimiliki sebelumnya. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen semu, dengan pendekatan kuantitatif. Metode eksperimen adalah metode penelitian yang digunakan untuk mencari pengaruh perlakuan tertentu terhadap yang lain dalam kondisi terkendalikan. Hasil dan kesimpulan menunjukkan bahwa terdapat perbedaan antara kelas eksperimen dan kelas kontrol terlihat hasil uji t untuk nilai pretes siswa dari kedua kelas, dengan t hit (0,840) < t tab (56), sehingga Ho diterima. Artinya, kemampuan awal siswa pada kedua kelas tersebut dianggap sama. Namun, uji t untuk nilai postes siswa menunjukkan t hit (1,105) < t tab (56), sehingga Ho ditolak. Ini mengindikasikan bahwa rata-rata nilai postes siswa pada kelas eksperimen lebih baik dan secara signifikan berbeda dengan kelas kontrol.Analisis lebih lanjut dari uji t1 (kesamaan dua rata-rata) menunjukkan t hit (0,465) < t tab (56), sehingga Ho ditolak. Hal ini menandakan adanya perbedaan signifikan antara rata-rata N-gain siswa pada kelas eksperimen dengan rata-rata N-gain siswa pada kelas kontrol.
Downloads
References
Albina, M., Safi’i, A., Gunawan, M. A., Wibowo, T., Alfina, N., Sitepu, S., & Ardiyanti, R. (n.d.). Model Pembelajaran Di Abad Ke 21 (Vol. 16).
Ardiyanti, S., Khairiah, D., Islam, U., Sunan Kalijagayogyakarta, N., & Padangsidimpuan, I. (n.d.). Hakikat Pendidikan Karakter Dalam Meningkatkan Kualitas Diri Pada Anak Usia Dini. http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/alathfal/index
Fakultas, M., Dan, T., Prodi, K., Fisika, P., Tarbiyah, F., & Keguruan, D. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Project Based Learning Pada Materi Fluida Statis Untuk Peserta Didik Kelas Xi Tingkat Sma/Ma Skripsi Diajukan Oleh: FATIA NURUL ASMA NIM. 180204023.
Lim, H. M.,Yeni, S. (2020). Implementasi STEAM (SAINTS, TECHNOLOGY, ENGINEERING, ARTS AND MATHEMATICS) Dalam Pembelajaran Abad 21. Jurnal Bio Educatio, Volume 5, Nomor 1, April 2020 hlm. 65-73
Salsabila, F. N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan Kelas Vii Mtsn 1 Banyuwangi.
Rafli, M. F., Landong, A., & Suryatama, Y. (2022). Pelatihan Pembelajaran Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Berbasis Teknologi untuk Guru Sekolah Dasar. Majalah Ilmiah UPI YPTK, 103–108. https://doi.org/10.35134/jmi.v29i2.123
Pita, N., Jumadi, Arta, E,. (2021). Implementasi STEAM (SAINTS, TECHNOLOGY, ENGINEERING, ARTS AND MATHEMATICS) Untuk Penguatan Literasi-Numerasi Siswa. Universitas Muhamadiyah Ponorogo
Pita, N., Jumadi, Arta, E,. (2021). Implementasi STEAM (SAINTS, TECHNOLOGY, ENGINEERING, ARTS AND MATHEMATICS) Untuk Penguatan Literasi-Numerasi Siswa. Jurnal Abdimas Indonesia
Relmasira, S. C., & Tyas Asri Hardini, A. (2019). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA dengan Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) A R T I C L E I N F O. Journal of Education Action Research, 3, 285–291. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/index
Wahyuningsih, S., Widiati, B., Melinda, T., & Abdullah, T. (2023). Sosialisasi Pemilahan Sampah Organik dan Non-Organik Serta Pengadaan Tempat Sampah Organik dan Non-Organik. DEDIKASI SAINTEK Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 7–15. https://doi.org/10.58545/djpm.v2i1.103
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tika Indri Astuti, Suhendi Suhendi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).