Meta-Analisis Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Digital Dalam Peningkatan Hasil dan Minat Belajar Biologi Peserta Didik di Era Revolusi Industri 4.0
(Meta-analysis Effectiveness of the use of Digital Learning Media in Increasing The Results and Interest in Biology Learning Students in The Era of The Industrial Revolution 4.0)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v6i4.8958Abstract
The nervous system in humans is a learning material that contains some abstract material and cannot be observed directly by students. The purpose of this study is to conduct an analysis of the use of digital learning media on nervous system learning materials and find out the types of learning media that can improve student learning outcomes and interests in the nervous system material. The method used is a meta-analysis by analyzing articles published in national journals related to digital-based learning media for nervous system material. Analysis of the data used is qualitative data analysis for data results of narrative studies of the research found. The sample used was 10 articles in national journals about biology learning media on nervous system material. The results of the meta-analysis of national journals note that learning on the material of the nervous system using digital-based learning media influences the interests and learning outcomes of students. Effective pursuit media to improve student learning outcomes and interest in the nervous system material is to use Augmented Reality (AR) media.
Abstrak. istem saraf pada manusia merupakan materi pembelajaran yang mengandung beberapa materi abstrak dan tidak dapat diamati secara langsung oleh siswa. Tujuan dari penelitian ini melakukan analisis terhadap penggunaan media pembelajaran digital pada materi pembelajaran system saraf. Metode yang digunakan adalah meta-analisis dengan melakukan telaah terhadap artikel yang terbit di jurnal nasional yang terkait dengan media pembelajaran berbasis digital untuk materi sistem saraf. Analisis data yang digunakan adalah analisis data kualitatif untuk data-data hasil kajian naratif terhadap penelitian-penelitian yang ditemukan. Sampel yang digunakan sebanyak 10 artikel pada jurnal nasional tentang media pembelajaran biologi pada materi sistem saraf. Hasil dari meta-analisis jurnal nasional diketahui bahwa pembelajaran pada materi sistem saraf dengan menggunakan media pembelajaran berbasis digital berpengaruh terhadap minat dan hasil belajar peserta didik. Keuntungan menggunakan media pembelajaran berbasis digital untuk mudah digunakan, praktis, efektif dan layak digunakan dalam pembelajaran biologi pada masa sekarang. Meta-analisis jurnal ini adalah dengan menggunakan media pembelajaran berbasis digital pada materi sistem saraf dapat meningkatkan hasil dan minat belajar peserta didik.
Â
Katakunci : Media pembelajaran, digital, metaanalisis
Downloads
References
Akmal. (2019). Tantangan Guru Biologi Dalam Bingkai Era Industri 4 . 0 Biology Teachers ’ Challenges Within The Frame Of Industrial Era 4 . 0. Prosiding Seminar Nasional Biologi Vi, 1(1), 85–93.
Anindyawati, L. (2015). Pemanfaatan Media Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Pada Siswa Kelas Iv Sdn Babatan I/456 Surabaya. Skripsi Tidak Dipublikasikan.
Aripin, I. (2017). Penggunaan Media Pembelajaran Cd Interaktif Misi Bio Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Pada Konsepsistem Saraf Di Sma N 1 Jatiwangi. Jurnal Bio Educatio, 2(April), 01–08.
Aripin, I., & Suryaningsih, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Menggunakan Teknologi Augmented Reality ( Ar ) Berbasis Android Pada Konsep Sistem Saraf Development Of Biology Learning Media Using Augmented Reality ( Ar ) Technology Based Android In The Concept Of Nervous Systems. Viii(2), 47–57.
Arisetya, D., & Djulia, E. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Sistem Saraf Dengan Menggunakan Adobe Flash Cs3 Pada Siswa Kelas Xi Sekolah Menengah Atas. 5(2), 82–86.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Pt Grafindo Persada.
Chandra, E. (2011). Efektivitas Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Biologi ( Meta Analisis Terhadap Penelitian Eksperimen Dalam Pembelajaran Biologi ). Holistik, 12(1).
Dian Evriyani, Rusdi, A. I. (2016). Pengembangan Komik Berbasis Peta Konsep Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Sistem Saraf Di Sma. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi (Biosferjpb) 2016, 9(2), 14–22.
Fadhashar, R., & , Dyah Rini Indriyanti, L. (2017). Penerapan Model Guided Note Taking Dengan Video Pada. Journal Of Biology Education, 6(1), 19–25.
Hamiyah, N. Dan M. J. (2014). Strategi Belajar-Mengajar Di Kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Ilmi Zajuli Ichsan, Rusdi, N. S. (2017). Hasil Belajar Sistem Saraf Menggunakan Film Pendek. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi (Biosferjpb), 10(2), 49–59.
Jayawardana, H. (2015). Paradigma Pembelajaran Biologi Di Era Digital. Jurnal Bioedukatika, 1(1), 12017.
Miftahul Khairani; Sutisna;, & Suyanto, S. (2019). Studi Meta-Analisis Pengaruh Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Biolokus, 1(1), 158–166.
Muhammad, A. (2010). Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Baru Algensindo.
Musfiqon. (2012). Musfiqon. 2012. Pengembangan Media Dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakarya.
Mustaqim, I., Irwansyah, M. A., & Sukamto, A. S. (2018). Aplikasi Media Pembelajaran Biologi Sistem Saraf Pusat Menggunakan Augmented Reality. 4(1), 1–7.
Nubila Pradnya Paramita, Endang Suarsini, A. T. (1974). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Sistem Saraf Berbasis Sistem Operasi Android Untuk Siswa Kelas Xi. Jurnal Universitas Negeri Malang, 3(1), 1–11.
Rahma Nur Liana Sari. (2016). Penyusunan Media Belajar Mandiri Berbasis Blog The Arrangement Of Web Blog For Self-Directed Learning On. Jurnal Pendidikan Biologi, 5(8).
Rorimpandey, A., Palapa, T. M., & Maramis, A. A. (2017). Pemanfaatan Media Berbasis Teknologi Informasi Dan Lingkungan Hidup Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Sains, Matematika, & Edukasi (Jsme), 5(1), 69–75.
Saryono, Dkk. (2011). Metaanalsisis Pengaruh Pembelajaran Endekpatan Taktik (Tgfu) Terhadap Pengemangan Aspek Kognitif Siswa Dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 2(8), 144–151.
Triyanti, M., Studi, P., & Biologi, P. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Materi Sistem Saraf Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Sma. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 9–14.
Utami, Dian Laras, T. A. (2017). Penyusunan Media Pembelajaran Video Animasi Sistem Saraf Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Xi Sma. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 39–46.
Waseso, T., Manikam, R. M., Informasi, J. S., Komputer, F. I., & Buana, U. M. (2015). Manusia Berbasis Android. Vii(2).
Yazdi, M. (2012). E-Learning Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Foristek, 2(1), 143–152.
Downloads
Published
Versions
- 2020-12-18 (3)
- 2020-12-18 (2)
- 2020-12-18 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Nuur Hafzah, Kamila Puri Amalia, Eka Lestari, Nurul Annisa, Utut Adiatmi, Much Fuad Saifuddin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).