Pengaruh Media Pembelajaran Puzzle Edukatif Terhadap Kemampuan Kognitif Peserta Didik Materi Aturan Sekolahku Kelas III SD Negeri Menanggal 601 Surabaya

Authors

  • Hana Klara Arka Dina Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Arif Mahya Fanny Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

Keywords:

kemampuan kognitif, Peserta Didik, Aturan Sekolahku, Media Pembelajaran, Puzzle Edukati

Abstract

This study aims to determine the effect of educational puzzle learning media on students' cognitive abilities on school rules material in class III SD Negeri Menanggal 601 Surabaya. The lack of use of concrete media in learning causes students to feel bored and less active, thus having an impact on their cognitive abilities. Educational puzzles as an interesting and fun learning media can help students remember the material better and improve focus, problem solving, and decision making. This study used a quantitative approach with a quasi-experimental design, namely a non-equivalent control group design. The research sample was third grade students who were selected using the probability method with simple random sampling technique. Data were collected through tests and analyzed using t-test. The results showed a significant difference between the experimental group that used educational puzzles and the control group that did not use puzzle media. The average post-test score of the experimental group reached 80.71, while the control group was only 63.57. The t-test results show a significance value (2-tailed) of 0.000 <0.05, which means H0 is rejected and H1 is accepted. Thus, the use of educational puzzles is proven to have a positive effect on improving students' cognitive abilities on school rules material.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arif Mahya Fanny, Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

Pendidikan Guru Sekolah Dasar

References

Aina, S. (2020). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(2), 1–10.

Apriyanti, N. (2019). Metode penelitian pendidikan: Penggunaan dokumentasi dalam penelitian. Jakarta: Penerbit Pendidikan.

Aunurrahman, A. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Azikiwe, A. (2007). Instructional Media for Effective Teaching and Learning. Nigeria: Ahmadu Bello University Press.

Driscoll, M. P. (2000). Psychology of Learning for Instruction. Boston: Allyn & Bacon.

Fitriani, E., & Aulia, N. (2020). Penggunaan Puzzle Edukatif dalam Pembelajaran Kreativitas Anak. Yogyakarta: Penerbit Pendidikan.

Haryono, T. (2020). Penggunaan media puzzle dalam pembelajaran: Desain dan efektivitasnya. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Hasim, M. (2020). Tantangan dan Strategi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Perguruan Tinggi. Jurnal Kwangsan, 7(2), 296–311.

Kosasih, E. (2014). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Meyer, H. A. (1882). Psychology: The Study of Behavior. New York: D. Appleton and Company.

Mustamiin, M., & Muzakir, M. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Puzzle terhadap Hasil Belajar dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV di SDN 30 Pontianak Utara. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(1), 1651–1660.

Permata, R. D. (2020). Pengaruh Permainan Puzzle terhadap Perkembangan Kognitif, Motorik Halus, dan Sosial Emosional pada Anak Kelompok B di TK Aisyiyah Labuhan Haji. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 123-130.

Purnamasari, T. (2022). Puzzle Edukatif untuk Pembelajaran Anak Sekolah Dasar. Surabaya: Pustaka Ilmu.

Siregar, S. (2015). Statistika untuk penelitian: Konsep dasar dan aplikasi dalam penelitian. Jakarta: Rajawali Pers.

Srianis, K., Suarni, N. K., & Ujianti, P. R. (2014). Penerapan metode bermain puzzle geometri untuk meningkatkan perkembangan kognitif anak dalam mengenal bentuk. e-Journal PG-PAUD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).

UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretariat Negara Republik Indonesia.

Wahyuni, N., & Maureen, I. Y. (2010). Pemanfaatan Media Puzzle Metamorfosis dalam Pembelajaran Sains untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II SDN Sawunggaling I/382 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 1(2).

Widiyanto, E. (2010). Statistika untuk penelitian: Dasar-dasar analisis data dan pengambilan keputusan. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Yani Talakua, Anas, S., & Aqil, M. (2020). Pengaruh Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Rsu Bhakti Rahayu Ambon. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1253–1270. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/download/267/229/

Downloads

Published

2025-04-30

How to Cite

Klara Arka Dina, H., & Mahya Fanny, A. (2025). Pengaruh Media Pembelajaran Puzzle Edukatif Terhadap Kemampuan Kognitif Peserta Didik Materi Aturan Sekolahku Kelas III SD Negeri Menanggal 601 Surabaya. Jurnal Tonggak Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Teori Dan Hasil Pendidikan Dasar, 4(1), 30–42. Retrieved from https://mail.online-journal.unja.ac.id/jtpd/article/view/42783

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.