Pengaruh penggunaan dompet digital (ShopeePay) terhadap perilaku konsumsi mahasiswa (Studi pada mahasiswa Universitas Jambi Fakultas Ekonomi dan Bisnis)
DOI:
https://doi.org/10.22437/jpe.v19i4.40522Keywords:
promotion, convenience, security, pocket money, ShopeePayAbstract
This study aims to analyze the characteristics of ShopeePay digital wallet users as a means of payment among students of the Faculty of Economics and Business, University of Jambi and how promotion, convenience, security, and pocket money in using ShopeePay affect consumption behavior among students of the Faculty of Economics and Business, University of Jambi. The method used is descriptive and Binary Logistic Regression using SPSS statistical software version 25.0. The results of this study based on the characteristics of the respondents, show that the majority of ShopeePay users are female and the average user is 22 years old, the average monthly pocket money of respondents is IDR 748,558. The amount of ShopeePay expenditure per month averages IDR 297,596, the frequency of using ShopeePay averages 4.72 times per month and the products purchased are mostly clothing. Based on the Wald test, the results show that convenience, security, and pocket money influence student consumption behavior, while promotion does not. Based on the omnibus model fit test, promotion, convenience, security, and pocket money have an overall effect on the consumption behavior of students of the Faculty of Economics and Business, University of Jambi.
Downloads
References
Agustiningrum, D., & Andjarwati, A. L. (2021). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, dan Keamanan terhadap Keputusan Pembelian di Marketplace. Jurnal Ilmu Manajemen, 9(3), 896–906. https://doi.org/10.26740/jim.v9n3.p896-906
Astuti, R. D., & Angelina, L. (2024). Analisis determinan perilaku konsumtif di kalangan mahasiswa. Jurnal Kebijakan Ekonomi Dan Keuangan, 3(1), 81–89. https://doi.org/10.20885/jkek.vol3.iss1.art11
Aulia, S. (2020). Pola Perilaku Konsumen Digital Dalam Memanfaatkan Aplikasi Dompet Digital. Jurnal Komunikasi, 12(2), 311. https://doi.org/10.24912/jk.v12i2.9829
Dhia. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Niat Melanjutkan Penggunaan E-Wallet. Universitas Islam Indonesia.
Faturachman, D. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Shopee Terhadap Minat Berbelanja Mahasiswa Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung Berdsarkan Perspektif Ekonomi Islam.
Hastuti, D., Saleh, W., Fakhruddin, I., Simanihuruk, P., Apriadi, H., Tinambunan, A. P., Setiawan, Z., Alhazami, L., Tamrin, M., & Febri Anti, R. D. (2023). Pengantar bisnis (manajemen era digital & sustainability). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Indonesia, B. (2020). Apa itu uang elektronik. Bank Indonesia. https://www.bi.go.id/id/edukasi/Pages/Apa-itu-Uang-Elektronik.aspx
Lestari Dwi Risti. (2019). Pengaruh Gaya Hidup, Kelompk Teman Sebaya, dan Uang Saku Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, Volume8, N, 476–483.
Lisma, N., & Haryono, A. (2016). Analisis perilaku konsumsi mahasiswa ditinjau dari motif bertransaksi (studi kasus pada mahasiswi S1 pendidikan ekonomi fakultas ekonomi Universitas Negeri Malang angkatan tahun 2012). Jpe, 9(1), 41–45.
Nainggolan, H., Hastuti, D., Hendriyani, C., Hernando, R., Dulame, I. M., Afriyadi, H., Permata Sari, F., & Kusuma Wijaya, B. (2023). Manajemen pemasaran (implementasi manajemen pemasaran pada masa revolusi industri 4.0 menuju era society 5.0). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Nasution, S. L., Limbong, C. H., & Ramadhan, D. A. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, Kepercayaan, Kemudahan, Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada E-Commerce Shopee (Survei pada Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Universitas Labuhan Batu). Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 7(1), 43–53. https://doi.org/10.36987/ecobi.v7i1.1528
Parwati, A. (2023). Analisis Pengaruh Persepsi Kemudahan, Kebermanfaatan dan Promosi Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa FEBI dalam Penggunaan Dompet Digital ShopeePay.
Pramesti, G., Azizah, A., Purnamasari, E., Sulistiyani, E., & Widyanti, D. V. (2023). Pengaruh Penggunaan E-Wallet Shopeepay Dan Promosi Cashback Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Bangun Rekaprima, 9(1), 35. https://doi.org/10.32497/bangunrekaprima.v9i1.4425
Putri, S. A., Agusnia, K., Ekonomi, F., & Tunggadewi, U. T. (2023). Pengaruh Diskon Belanja Dan Keamanan Dalam Menggunakan Shopeepay Sebagai Sistem Pembayaran Terhadap Perilaku Konsumsi Di Kalangan Mahasiswa Unitri. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akutansi, 11, 0–8.
Rismayanti, & Oktapiani. (2020). Pengaruh Uang Saku dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Teknologi Sumbawa. 2019, 31–37.
Sari, F. D. E., Stevani, F., & Irhadtanto, B. (2023). Pengaruh Penggunaan Shopeepay sebagai Dompet Digital terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi IKIP PGRI Bojonegoro. Jurnalistik Sebagai Sumber Data Untuk Karya Ilmiah.
Siregar, R. M., Susanti, N., & Aslami, N. (2022). Perilaku Konsumtif Mahasiswa Berbelanja di E-Commerce Shopee pada Masa Pandemi Dalam Perspektif Gender: As-Syirkah: Islamic Economic & Financial Journal, 2(2), 115–128. https://doi.org/10.56672/syirkah.v2i2.48
Sugiarti, E. N., & Diana, N. (2022). Peran Fintech Dalam Meningkatkan Literasi Keuangan Usaha Mikro Kecil Menengah Di Batam. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 08, 90–104. https://doi.org/10.30596/11656
Syifa Pramudita Faddila, Uus Mohammad Darul Fadli, & Robby Fauji. (2022). Analisis Karakteristik Pengguna Shopeepay Sebagai Dompet Digital Pada Generasi Z. Jurnal Manajemen & Bisnis Kreatif, 7(2), 1–9. https://doi.org/10.36805/manajemen.v7i2.2279
Umah, U. N., & Siswahyudianto. (2022). Pengaruh Promosi, Kemudahan, Dan Kegunaan Terhadap Keputusan Penggunaan Dompet Digital Shopeepay Pada Mahasiswa Jurusan Manajemen Bisnis Syariah Angkatan 2018. E-QIEN: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 10(2), 329–339.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Junaidi Junaidi, Ridho Anindito, Nurhayani Nurhayani, Jaya Kusuma Edy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.