Profil Keterampilan Kreativitas dan Inovasi Pada Produk Peserta Didik Berbantuan Aplikasi Tiktok Di MAN 2 Kota Sukabumi
(Profile of Creativity and Innovation Skills on Student Products Assisted by The Tiktok Application in MAN 2 Sukabumi)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13418Abstract
This study aims to determine the profile of students’ creativity and innovation skills carried out in MAN 2 Sukabumi in April in the second week of 2021. This research was conducted using descriptive research methods with a quantitative approach. The sample used in this study used 2 class XI in MAN 2 Sukabumi, totaling 70 students who has been determined by simple random sampling. The instrument used was the Tiktok video assessment rubric which was developed from Frika (2016). The research data were analyzed quantitatively. The results showed that 2 class XI in MAN 2 Sukabumi City. In comparison, gender had no show differences on students’ creative thinking skills.  Creativity and innovation skills based on the video made by class XI IPA A, almost all groups get a score of 80 in the “very creative†category. Class XI IPA C, there are 5 groups scored above 80 categorizes “very creative†and 2 groups scored above 70 categorized “creativeâ€.
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profil keterampilan kreativitas dan inovasi peserta didik yang dilaksanakan di MAN 2 Kota Sukabumi pada bulan April di minggu kedua tahun 2021. Penelitian ini dilaksanakan dengan menggunakan metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Sampel yang digunakan pada penelitian ini menggunakan 2 kelas XI di MAN 2 Kota Sukabumi berjumlah 70 peserta didik yang sudah ditentukan secara simple random sampling. Instrumen yang digunakan yaitu rubrik penilaian video Tiktok yang dikembangkan dari Frika (2016). Data penelitian dianalisis secara kuantitatif. Hasil dari penelitian didapat bahwa 2 kelas XI di MAN 2 Kota Sukabumi, pada perolehan perbandingan gender tidak menunjukkan perbedaan pada keterampilan berpikir kreatif peserta didik. Keterampilan kreativitas dan inovasi berdasarkan video yang dibuat. Memiliki hasil bahwa pada kelas XI IPA A, hampir seluruh kelompok mendapatkan nilai 80 dikategorikan “sangat kreatifâ€. Kelas XI IPA C,  terdapat 5 kelompok mendapat nilai di atas 80 dikategorikan “sangat kreatif†dan 2 kelompok mendapat nilai di atas 70 dikategorikan “kreatifâ€.
Downloads
References
Aji, Wisnu Nugroho; Bambang, Dwi. (2020). “Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Bersastra.†VI(2): 147–57.
Aji, Wisnu Nugroho, Universitas Widya, Dharma Klaten, and Aplikasi Tik Tok. (2018). “Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia.†431: 431–40.
Fitriani, Silvia. (2016). “Pengembangan Rubrik Keterampilan Berpikir Kreatif Mahasiswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Pada Mata Kuliah Kalkulus Lanjut.†Universitas Batanghari: 60–67.
Handoko, Hendri. (2017). “Pembentukan Keterampilan Berpikir Kreatif Pada Pembelajaran Matematika Model Savi Berbasis Discovery Strategy Materi Dimensi Tiga Kelas X.†EduMa 6(1): 85–95.
Kontekstual, Dalam Pembelajaran. (2012). “PERANAN KREATIVITAS SISWA TERHADAP KEMAMPUAN MEMECAHKAN MASALAH FISIKA DALAM PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL Dwi Sambada.†2(2): 37–47.
Kusmijati, Neneng. (2014). “PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL MELALUI MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DI SMP NEGERI 2.†III: 103–10.
Mukharomah, Esti Frika; Supriyono. (2016). “Pengembangan Instrumen Penilaian Produk Dalam Kurikulum 2013 Pada Materi Pemanasan Global Kelas XI SMA.†Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF) 05(03): 27–31.
Pamungkas, Aji, Bambang Subali, and Suharto Lunuwih. (2017). “Implementasi Model Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Implementation of Science Learning Model Based on Local Wisdom to Improve Creativity and Student Learning Outcomes.†3(2): 118–27.
Ratna, Rena Dwi; Ratnasari, Jujun; Ramdhan, Ramdhan. (2019). “Pengaruh Field Trip Berbasis Scienctific Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sma.†Utile Jurnal Kependidikan: 86–97.
Redhana, I Wayan. “2239 MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN ABAD KE-21 DALAM.â€
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprapto; Zubaidah, Siti. (2018). “Pengaruh Gender Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran Biologi.†Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (1): 325–29.
Widyaningrum, Heny Kusuma. “Pentingnya Strategi Pembelajaran Inovatif Dalam Menghadapi Kreativitas Siswa Di Masa Depan.†(2016): 268–77.
Zaenal, Sukarya; Ramdhan, B; Widikrama, C. (2016). “Analisis Keaktifan Melalui Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Media Facebook.†Utile Jurnal Kependidikan: 72–80.
Zubaidah, Siti, and Universitas Negeri Malang. (2017). “Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran.†(December 2016).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fifi Fitrianty Ellya, Billyardi Ramdhan, Jujun Ratnasari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).