Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Riset Pengaruh Getaran Makroseismik Terhadap Perilaku Ikan Lele (Clarias sp.)

(Developing of Student Worksheet Based on Effect of Macroseismic on the Behaviour of Catfish (Clarias sp))

Authors

  • Muhsinul Ihsan Universitas Islam Negeri Mataram
  • Afrian Zulkarnaen Universitas Islam Negeri Mataram
  • Nurdiana Nurdiana Universitas Islam Negeri Mataram

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.16078

Abstract

Decreasing scientific and proactive behavior caused low motivation and learning outcomes of class XI students of SMA Islam Terpadu Al-Kamal NW West Lombok. The development of Students Worksheets based on research on the effect of macroseismic vibrations on the behavior of Catfish (Clarias sp) is expected to make learning more interactive. This study has three purposes. Firstly,  determining the effect of macroseismic vibrations on the behavior of  Catfish (Clarias sp) followed by determining the feasibility of students' worksheets and its impact on the motivation and learning outcomes. This research consists of two stages, namely observing the behavioral response of Catfish (Clarias sp) to macroseismic vibrations and developing students' worksheets. Four D models which are modified into 3-D were used in developing students' worksheets. The product was validated by two validators and then tested on the students. The collection of motivation data and learning outcomes used questionnaires and tests (pretest-posttest) respectively. Macroseismic vibrations cause stress so that the catfish (Clarias sp) moves to the surface and jumps. The students' worksheets were declared worthy of being tested by the validators. Furthermore, biology teachers and students gave a positive response and stated that the students' worksheets were very good. The average student's motivation increased significantly from 60.38 to 80.88. Likewise, the average of learning outcomes rose significantly from 60.62 to 81.13. Macroseismic vibrations is a stressor that causes abnormal behavior of catfish (Clarias sp). The students' worksheets are stated feasible and very good by validators, biology teachers, and students. The product also raises significantly of student’s motivation and learning outcomes.

Key words: students worksheets, students motivation, learning outcomes, earthquake

Abstrak 

Perilaku ilmiah dan proaktif dalam percobaan yang rendah pada materi sistem koordinasi menyebabkan motivasi dan hasil belajar siswa kelas XI SMA Islam Terpadu Al-Kamal NW di bawah standar. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) berbasis riset pengaruh getaran makroseismik terhadap perilaku Ikan Lele (Clarias sp) diharapkan membuat pembelajaran lebih interaktif. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui pengaruh getaran makroseismik terhadap perilaku Ikan Lele (Clarias sp), dan kelayakan LKPD serta dampaknya terhadap motivasi dan hasil belajar. Penelitian ini terdiri atas dua tahap yaitu tahapan pengamatan respon perilaku ikan terhadap getaran makroseismik dan riset pengembangan LKPD. Model pengembangan yang digunakan adalah 4-D yang dimodifikasi menjadi 3-D. Produk divalidasi oleh 2 validator kemudian diujicobakan siswa. Pengumpulan data motivasi dan hasil belajar menggunakan angket, lembar observasi, dan tes (pretest-posttest). Getaran makroseismik menyebabkan stres sehingga Ikan Lele (Clarias sp) bergerak menuju permukaan dan melompat. Produk LKPD dinyatakan layak diujicobakan oleh validator. Pendidik dan peserta didik memberikan respon positif dan menyatakan LKPD sangat baik. Rata-rata motivasi belajar siswa meningkat signifikan dari 60,38 menjadi 80,88. Begitu juga dengan rata-rata hasil belajar yang meningkat signifikan dari 60,62 menjadi 81,13. Makroseismik merupakan stresor yang menyebabkan Ikan Lele (Clarias sp) berperilaku abnormal. Produk LKPD berbasis riset perilaku Ikan Lele (Clarias sp) dinyatakan layak dan mendapat respon sangat baik sehingga dapat mampu meningkatkan motivasi serta hasil belajar siswa secara signifikan.

Kata kunci: lembar kerja peserta didik, motivasi siswa, hasil belajar, gempa bumi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amthari, W., Muhammad, D., & Anggereini, E. (2021). Pengembangan E-LKPD Berbasis Saintifik Materi Sistem Pernapasan pada Manusia Kelas XI SMA. Biodik, 7(3), 28–35. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13239

Aristiadi, H., & Putra, R. R. (2019). Pengaruh Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Proyek terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Konsep Pemanasan Global. Bioedusiana, 4(2), 77–84. https://doi.org/10.34289/277886

Deratama, D., Sri Anggraeni, & Bambang Supriatno. (2020). Analisis Komponen Penyusun Lembar Kerja Siswa Biologi SMA Pada Praktikum Uji Enzim Katalase. Biodik, 6(3), 299–309. https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9513

Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Latanida Journal, 05(02), 93–196.

https://media.neliti.com/media/publications/287718-kedudukan-motivasi-belajar-siswa-dalam-p-afe5171c.pdf

Fan, F. ti. (2018). Can animals predict earthquakes?: Bio-sentinels as seismic sensors in communist China and beyond. Studies in History and Philosophy of Science Part A, 70, 58–69. https://doi.org/10.1016/j.shpsa.2018.05.009

Grant, R. A., & Halliday, T. (2010). Predicting the unpredictable; evidence of pre-seismic anticipatory behaviour in the common toad. Journal of Zoology, 281(4), 263–271. https://doi.org/10.1111/j.1469-7998.2010.00700.x

Handayanie, Y., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis Lembar Kerja Siswa Praktikum Struktur Darah berbasis Diagram Vee:(Analysis of Blood Structure Student’s Practical Worksheet based on Diagram Vee). Biodik, 6(3), 361–371.

Hickman, C.P., Roberts, L.S., Keen, S.L., Larson, A., I’Anson, H., & Eisenhour, D. . (n.d.). Integrated Principles of Zoology.

Hill, Richard W. Wyse, G. A., & Anderson, M. (2012). Animal Physiology (Third). Sinaeuer Association. Inc. Publisher.

Ikalindhari, A., Ambarwati, R., & Rahayu, D. A. (2020). Developing student worksheet based on iMindMap in animalia topic to train creative thinking ability. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 6(3), 423–435. https://doi.org/10.22219/jpbi.v6i3.13235

Iman Ridwan, Sri Anggraeni, & Bambang Supriyatno. (2020). Analisis Lembar Kerja Peserta Didik Sekolah Menengah Atas Pada Praktikum Uji Urin. Biodik, 6(3), 321–331. https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9462

Istawa, R., & Supriatno, B. S. A. (2020). Analisis Kualitas Struktur Lembar Kerja Peserta Didik pada Materi Struktur Tulang Berbasis Diagram Vee. Biodik, 6(4), 434–441.

Nadia, N., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2020). Analisis dan Rekonstruksi Komponen Penyusun Lembar Kerja Peserta Didik Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan. Biodik, 6(2), 82–94. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9439

Nurfadilah, Z., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2021). Analisis Lembar Kerja Peserta Didik Materi Pencemaran Lingkungan Berbasi ANCOR. Biodik, 7(3), 144–155. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13038

Priatama, W., Hamidah, A., & Anggereini, E. (2021). Pengembangan Ensiklopedia Keanekaragaman Ikan di Danau Kerinci Berbasis Android Sebagai Sumber Belajar: (Development of an Android-Based Encyclopedia of Fish Diversity in Kerinci Lake as a Learning Source). Biodik, 7(2), 45–54. https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.13030

Putri, S. S., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2020). Analisis Kualitas StrukturPada Lembar Kegiatan Siswa Materi Uji Makanan. Ilmiah Pendidikan Biologi, 6, 411–422.

R.E. Buskirk, C.L. Frohlich, & G. V. L. (1981). F320 . Literature of science F370 . Multidisciplinary scientific studies. 28(12), 77550.

Rachmawati, N., Supriyatno, B., & Anggraeni, S. (2021). Analisis dan Rekonstruksi LKPD pada Materi Keanekaragaman Hayati. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 7(2), 85–96.

Ramadhayanti, Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis dan Rekonstruksi Lembar Kerja Peserta Didik Indra Pengecap Berbasis Diagram Vee. Biodik, 6(2), 95–108. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9441

Sugiyanto, Y., Haris, M., Hasibuan, E., & Anggereni, E. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Kontekstual Pada Materi Ekosistem Kelas VII SMPN Tanjung Jabung Timur The Development of Contextual Based Student Worksheet (LKPD) in the Material of Class VII Ecosystem, SMP Tanjung Jabung Timur (Vol. 7, Issue 1).

Sunarjo, Gunawan, M. T., & Pribadi, S. (2012). Gempabumi Edisi Populer.

Tamba, Y. R., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2021). Analisis dan Rekonstruksi Lembar Kegiatan Peserta Didik pada Materi Keanekaragaman Hayati. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 7(2), 85–96.

Teni, N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03(01), 171–187.

https://doi.org/10.1088/1742-6596/1321/2/022099

Triyanti, M. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif pada Materi Sistem Saraf untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 9. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v3i2.4148

Wahyudi. (2008). Aplikasi Mikroseismik Untuk Memindai Dan Mengidentifikasi Keberadaan Hidrokarbon. Bimipa, 18(2), 114–122.

Wuryaningrum, V., Sartono, N., & Dewahrani, Y. R. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Bilingual dengan Pendekatan Kontekstual pada Materi Sistem Reproduksi Manusia. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, VII(1), 10–16.

Downloads

Published

2022-06-14

How to Cite

Ihsan, M., Zulkarnaen, A., & Nurdiana, N. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Riset Pengaruh Getaran Makroseismik Terhadap Perilaku Ikan Lele (Clarias sp.) : (Developing of Student Worksheet Based on Effect of Macroseismic on the Behaviour of Catfish (Clarias sp)). BIODIK, 8(2), 136-144. https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.16078

Issue

Section

Articles