Analisis Kebutuhan Komik Islami sebagai Suplemen Media Pembelajaran Sistem Sirkulasi untuk SMA/MA
(Analysis of the Requirement for Islamic Comic as a Supplement of The Circulation System Learning Media for SMA/MA)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v9i2.20385Abstract
MAN 2 Padang is a school that has different characteristics from the usual public schools. The school which is under the auspices of the Ministry of Religion has an Islamic nuance with its vision, namely "Superior Madrasas and have good morals". This is of course very much in line with the goals of national education in terms of the affective domain contained in the 2013 curriculum in KI-1 and KI-2 which requires the application of social and spiritual attitudes to students. This study aims to determine the need for Islamic comics as a supplement to the circulation system learning media for SMA/MA. The method used is interviews and filling out observation questionnaires by teachers and students. Data analysis used descriptive analysis and the percentage of the results of the number of answers given to all respondents was multiplied by 100%. The results of this study are the unavailability of learning media that includes the application of social and spiritual attitudes that attract students' interest and motivation to learn, especially on the material of the circulation system. So it can be said that the need for the development of Islamic comics as a supplement to the circulation system learning media for SMA/MA.
Key words: Develeopment, Islamic Comic, Circulation System
Â
ABSTRAK
MAN 2 Padang merupakan sekolah yang memiliki karakteristik berbeda dengan sekolah umum biasanya. Sekolah yang berada di bawah naungan Kementerian Agama ini bernuansa islami dengan visinya yaitu “Madrasah yang unggul dan berakhlaqul karimahâ€. Hal ini tentu sangat sesuai dengan tujuan pendidikan nasional dari segi ranah afektif yang tertuang dalam kurikulum 2013 pada KI-1 dan KI-2 yang menuntut adanya penerapan sikap sosial dan spiritual pada peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kebutuhan komik Islami sebagai suplemen media pembelajaran sistem sirkulasi untuk SMA/MA. Metode yang digunakan adalah berupa wawancara dan pengisian angket observasi oleh guru dan peserta didik. Data analisis menggunakan analisis dekripstif dan persentase dari hasil jumlah jawaban yang diberikan dibagi jumlah seluruh responden dikali 100%. Hasil penelitian ini adalah belum tersedianya media pembelajaran yang mencakup penerapan sikap sosial dan spiritual yang menarik minat dan motivasi belajar peserta didik khususnya pada materi sistem sirkulasi. Sehingga dapat disimpulkan bahwa perlunya pengembangan komik islami sebagai suplemen media pembelajaran sistem sirkulasi untuk SMA/MA.
Kata kunci: Pengembangan, Komik Islami, Sistem Sirkulasi
Downloads
References
Alaydrus, Firza Muhammad. (2018). Komik Islami (KOLAMI) sebagai Media Pembelajaran Agama bagi Anak Jalanan. Jurnal Al-Hikmah, 6 (2).
Cahyono, S. B., & Rumahorbo, B. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Proses Pembelajaran Biologi Kelas X Ipa Sma Se- Kabupaten Sorong Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 5(3).
Farsa, Humaira, Johari, A., dan Kamid. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Komik dilengkapi Video Faktual pada Pelajaran IPA SMP Kelas VII. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 8 (2).
Kusumastuti, Adhi dan Ahmad Mustamil Khoiron. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Semarang: Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).
Lanti, Elly. (2017). Media Pengembangan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasar. Gorontalo: Athra Samudra Publishing.
Loukas, Marios., Saad, Yousuf., Tubbs, R. Shane., Mohamadali, M. Shoja. (2009). The heart and cardiovascular system in the Qur'an and Hadeeth. USA. Pediatric Neurosurgery, Birmingham.
Mahnun, Nunu. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, 37(1).
Mubaidilla, Irfa’i Alfian. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik Islami dalam Mata Pelajaran IPA Materi Gaya dan Gerak untuk Kelas IV SD/MI. Tesis. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Muspiroh, N. (2013). Integrasi Nilai Islam dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Nilai Islam, 28(3).
Purwaningrum. (2015). Elaborasi Ayat-Ayat Sains dalam Al-Quran: Langkah Menuju Integrasi Agama dan Sains dalam Pendidikan. Inovatif, 1(1).
Romario, dan Aisyah Lisda. (2019). Komik Islam di Media Sosial Instagram: Dakwah Kreatif Melalui Komik Islam. Jurnal Studi Islam, 6(2).
Sanjaya, W. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada.
Saputro, A.D. (2016). Implementasi Media Pembelajaran Komik Islam untuk Meningkatkan Prestasi Belajar dalam Berpikir Kritis Siswa di Sekolah. Ulul Albab, 17(1).
Satrinawati. (2018). Media dan Sumber Belajar. Yogyakarta: CV. Budi Utama.
Soedarso, N. (2015). Komik: Karya Sastra Bergambar. Humaniora, 6(4).
Sudjana, N., Rivai, A. (2011). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung : Alfabeta
Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1).
Trianisa, Atyka. (2019). Pengembangan Komik Evolusi Bernuansa Emotional Spiritual Quotient (ESQ) untuk SMA/MA. Skripsi. Padang: Universitas Negeri Padang.
Wahidin, Unand., Syaefuddin, Ahmad. (2018). Media Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1).
Wardani, Tri Kurnia. (2012). Penggunaan Media Komik dalam Pembelajaran Sosiologi pada Pokok Bahasan Masyarakat Multikultural. Jurnal Komunitas, 4(2).
Yudianto, S. A. (2005). Manajemen Alam (Sains) Sumber Pendidikan Nilai. Bandung: Mughni Sejahtera.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Andara Vasya Mardiah, Relsas Yogica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).