Hasil Validitas Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Menggunakan Adobe Flash Sebagai Suplemen Praktikum Uji Kandungan Makanan Untuk Peserta Didik SMA
(Results of the Validity of the Development of Animated Video Learning Media Using Adobe Flash as a Practicum Supplement fot Food Content Testing for High School Students)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v9i2.21137Abstract
The development of technology is currently very rapid, so that learning media are very diverse and can help carry out the process of learning activities well. One form of learning media is animated video. Animated video aims to help students understand a subject matter through animated videos that are audio-visual in nature, which will display images, sounds and also a series of subject matter in it. In this research that has been done using the ADDIE model, it was found that the animated video learning media using Adobe Flash as a food content test practicum supplement is very valid with a percentage of 90.50% and can be used as one of the teaching materials in practical activities.
abstrak. Perkembangan teknologi saat ini sudah sangat pesat, sehingga media pembelajaran sudah sangat beragam dan dapat membantu terlaksananya proses kegiatan pembelajaran dengn baik. Salah satu bentuk media pembelajaran adalah video animasi. Video animasi bertujuan untuk membantu peserta didik memahami suatu materi pelajaran melalui video animasi yang bersifat audio-visual, dimana akan menampilkan gambar, suara dan juga rangkaian materi pelajaran didalamnya. Pada penelitian yang telah dilakukan ini menggunakan model ADDIE, didapatkan bahwasanya media pembelajaran video animasi menggunakan adobe flash sebagai suplemen praktikum uji kandungan makanan sudah sangat valid dengan persentase 90.50% dan dapat digunakan sebagai salah satu bahan ajar pada kegiatan praktikum.
Downloads
References
Abdullah, R. 2016. Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35-49.
Agustiningsih. 2015. “Video†Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Dalam Rangka Mendukung Keberhasilan Penerapan Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Pancaran, 4(1), 55-68.
Ahmad, K. & Lestari, I. 2010. Pengembangan Bahan Ajar Perkembangan Anak Usia SD Sebagai Sarana Belajar Mandiri Mahasiswa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 22, 183-193.
Alpian, Y. dkk. 2019. Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66-72.
Alwi, S. 2017. Problematika Guru Dalam Pengembangan Media Pembelajaran. Itqan, 8(2), 145-167
Cahyani, I. R. 2020. Pemanfaatan media animasi 3D di SMA. Jurnal Teknologi Pendidikan Volume 5 Nomor 1 Edisi Oktober 2020, 57-68
Depdiknas. 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah
Hamidah, A., Sari, E. N. & Budianingsih, R. S. 2014. Persepsi Siswa Tentang Kegiatan Praktikum Biologi Di Laboratorium SMA Negeri Se-Kota Jambi. Jurnal Sainmatika, 8(1), 49-59.
Innana. 2018. Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral. Jekpend: Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 1(1), 27-33.
Kurniawati, T., Setyosari, P. & Kuswandi, D. 2019. Strategi Pembelajaran Nilai Karakter Mandiri Berbantuan Video Animasi Untuk PAUD. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan: Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 6(1), 30-38.
Lukman, A., Hayati, D. K. & Hakim, N. 2019. Pengembangan Video Animasi Berbasis Kearifan Lokal Pada Pembelajaran IPA Kelas V di Sekolah Dasar. Elementary, 5(2), 153-166.
Nisa, U. M. 2017. Metode Praktikum Untuk Meningkatkan Pemahaman Dan Hasil Belajar Siswa Kelas V MI YPPI 1945 Babat Pada Materi Zat Tunggal Dan Campuran. Proceeding Biology Education Conference, 14(1), 62-68
Siswanah, Emy. 2013. Penggunaan Media Animasi Dalam Pembelajaran Trigonometri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Tadris Matematika Iain Walisongo Semarang. Jurnal Phenomenon, 3(2), Oktober 2013.
Sukiyasa, K. & Sukoco. 2013. Pengaruh Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Dan Motivasi Belajar Siswa Materi Sistem Kelistrikan Otomotif. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 126-137.
Suminar, Dewi. 2019. Penerapan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, Vol 2, No. 1, 774-783.
Susilo, A. & Mareta, W. 2021. Video Animasi Sebagai Sarana Meningkatkan Semangat Belajar Mata Kuliah Media Pembelajaran di STKIP PGRI Lubuklinggau. Jurnal Eduscience, 8(1), 30-38
Utami, D. 2011. Animasi Dalam Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 1(7), 44-52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Foarota Harefa, Relsas Yogica, Yusni Atifah, Titisna Gumarni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).