Kontribusi Persepsi Kesehatan Reproduksi Dan Penguasaan Materi Sistem Reproduksi Terhadap Literasi Stunting Siswa SMA 1 Tilatangkamang
(Contribution of Reproductive Mastery of Reproductive System Material to Stunting Literacy of Students at SMAN 1 Tilatangkamang)
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v9i3.28982Abstract
Adolescents' knowledge about reproductive health is still relatively low. Only 17.1% of women and 10.4% of men know correctly about the fertile period and the risks of pregnancy. The lack of knowledge among teenagers regarding reproductive health is important to socialize for a quality future for families. This study aims to determine the contribution of perceptions of reproductive health and mastery of reproductive system material to the stunting literacy of male students in Biology Phase F at SMAN 1 Tilatangkamang. The type of research used is quantitative using descriptive methods. The population of this study were all Phase F students who took biology subjects at SMA 1 Tilatang Kamang. The sample was taken using a total sampling technique, namely all phase F students who took biology subjects. The research instruments consist of three types of instruments, namely, material mastery instruments, reproductive health literacy and stunting literacy. The data obtained were analyzed using the Normality Test, Homogeneity Test, Simple Regression Test, Multiple Regression Test, t Test, F Test and Determination Test. Based on the research results, it can be concluded that students' perceptions of reproductive health and students' knowledge of reproductive system material contribute to students' stunting literacy at SMAN 1 Tilatang Kamang.
Abstrak. Pengetahuan remaja mengenai kesehatan reproduksi relatif masih rendah. Hanya 17,1% perempuan dan 10,4% laki-laki mengetahui secara benar tentang masa subur dan resiko kehamilan. Kurangnya pengetahuan remaja mengenai kesehatan reproduksi penting untuk disosialisasikan untuk masa depan yang keluarga yang berkualitas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kontribusi persepsi kesehatan reproduksi dan penguasaan materi sistem reproduksi terhadap literasi stunting siswa laki-laki fase F Biologi di SMAN 1 Tilatangkamang. Jenis penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan menggunakan metode deksritif. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa Fase F yang mengambil mata pelajaran biologi di SMA 1 Tilatang kamang. Sampel diambil dengan teknik total sampling yaitu semua siswa fase F yang mengambil mata pelajaran biologi. Intsrumen penelitian terdiri atas tiga macam istrumen yaitu, instrumen penguasaan materi, literasi kesehatan reproduksi dan literasi stunting. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan Uji Normalitas, Uji Homogenitas, Uji Regresi Sederhana, Uji Regresi Berganda, Uji t, Uji F Dan Uji Determinasi. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa persepsi siswa terhadap kesehatan reproduksi dan pengetahuan siswa dalam materi sistem reproduksi berkontribusi terhadap literasi stunting siswa di SMAN 1 Tilatang Kamang.
Downloads
References
Badan Pusat Statistik Republik Indonesia :https://www.bps.go.id/linkTableDinamis/view/id/926 di akses pada tanggal 16 September 2017 pukul 19.20 WIB.
Data, P., & Informasi Kemenkes, R. I. (2014). Situasi Kesehatan Reproduksi Remaja INFODATIN 2014. Jakarta Selatan: Kemenkes RI. Jurnal Ilmu Kesehatan MAKIA, 11(2).
Dini, A. Y. R., & Nurhelita, V. F. (2020). Hubungan Pengetahuan Remaja Putri Tentang Pendewasaan Usia Perkawinan Terhadap Risiko Pernikahan Usia Dini. Jurnal Kesehatan, 11(1), 50–59.
Kusumawati, P. D., Ragilia, S., Trisnawati, N. W., Larasati, N. C., Laorani, A., & Soares, S. R. (2018). Edukasi masa pubertas pada remaja. Journal of Community Engagement in Health, 1(1), 1–3.
Metasari, A. L., Mufida, Y. I., Aristin, S. I., Dwilucky, B. A., Wulandari, A. T., Agustina, N., & Fahrudin, T. M. (2022). Sosialisasi bahaya pernikahan dini sebagai upaya konvergensi pencegahan stunting di SMA Negeri 1 Ngoro. BUDIMAS: JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT, 4(2), 305–310.
Miswanto, M. (2014). Pentingnya pendidikan kesehatan reproduksi dan seksualitas pada remaja. Jurnal Studi Pemuda, 3(2), 111–121.
Ningsih, D. P., & Rahmadi, D. S. (2020). Dampak Pernikahan Dini Di Desa Keruak Kecamatan Keruak Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(2).
Prisusanti, R. D., ST, S., Dewi, C., KM, S., Kiriwenno, E., Prastiwi, R. S., Suwarni, L., Mulianingsih, M., Taurina, H., & Sitompul, E. S. (2022). KESEHATAN REPRODUKSI DAN KESEHATAN WANITA.
Ramadhani, F. N., Djuwarno, E. N., & Yusuf, N. A. R. (2022). Upaya Peningkatan Status Gizi Anak sebagai Pencegahan Stunting di Desa Mongiilo Utara Bone Bolango. Jurnal Pengabdian Masyarakat Farmasi: Pharmacare Society, 1(3), 85–91.
Rima Wirenviona, S. S. T., Riris, A. A. I. D. C., & ST, S. (2020). Edukasi kesehatan reproduksi remaja. Airlangga University Press.
Rosyidah, E. N., & Listya, A. (2019). Infografis dampak fisik dan psikologis pernikahan dini bagi remaja perempuan. Visual Heritage: Jurnal Kreasi Seni Dan Budaya, 1(03), 191–204.
Taufikurrahman, T., Zulfi, A. N., Irmawati, E. F. F., Setiawan, W. P., Azizah, P. N., & Soeliyono, F. F. (2023). Sosialisasi Pernikahan Usia Dini dan Edukasi Kesehatan Reproduksi Remaja Sebagai Upaya Pencegahan Stunting di Desa Pabean, Kabupaten Probolinggo. Scientia: Jurnal Hasil Penelitian, 8(1), 73–88.
Wulandari, A. (2014). Karakteristik pertumbuhan perkembangan remaja dan implikasinya terhadap masalah kesehatan dan keperawatannya. Jurnal Keperawatan Anak, 2(1), 39–43.
Wulandari, Y. F. (2020). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Masalah Kesehatan Reproduksi Remajasaat Periode Menstruasi. Stikes Insan Cendekia Medika Jombang.
Yuliana, W., ST, S., Keb, M., & Hakim, B. N. (2019). Darurat stunting dengan melibatkan keluarga. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Yulius, Y., Abidin, U. W., & Liliandriani, A. (2020). Hubungan Pernikahan Dini terhadap Kejadian Stunting pada Balita di Wilaya Kerja Puskesmas Tawalian Kecamatan Tawalian Kabupaten Mamasa. Journal Peqguruang, 2(1), 279–282.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indra Myraldi, Muhyiatul Fadilah, Helendra Helendra, Elsa Yuniarti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).