Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Biosong Pada Materi Jaringan Tumbuhan Kelas XI IPA
DOI:
https://doi.org/10.22437/biodik.v10i3.30781Abstract
There are many incidents where students' understanding of biology subject matter is very poor. Looking at the statement above, there are many learning methods that can be applied to improve students' learning outcomes in the classroom. One of them is the application of the biological song method, which can be abbreviated as biosong. The aim of this research is to find out whether the Biosong learning method can have an effect on improving student learning outcomes in plant tissue material. Data collection techniques are carried out through observation and interviews, as well as posttest learning outcomes tests and documentation techniques. Data analysis in this research is: descriptive analysis and hypothesis analysis. In the experimental class Kolmogorov Smirnov calculation p-value = 0.002 < 0.05 so the data is not normally distributed and Shapiro-Wilk p-value = 0.008 < 0.05 so the data is not normally distributed, and the hypothesis test data obtained Sig 0.000 so the hypothesis is accepted. There is a significant influence between the learning outcomes of students who use the biosong learning method and the learning outcomes of students who use the biosong method.
Abstrak. Banyak sekali kejadian dimana pemahaman siswa terhadap materi pelajaran biologi sangat kurang. Melihat pernyataan di atas banyak metode pembelajaran yang mampu diterapkan untuk meningkatkan kemampuan hasil belajar siswa di dalam kelas. Salah satunya adalah penerapan metode lagu biologi (Biology Song) yang dapat disingkat dengan nama biosong. Adapun tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui apakah metode pembelajaran Biosong dapat berpengaruh dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Jaringan Tumbuhan. Teknik pengumpulan data yang dilakukan melalui observasi dan wawancara, dan juga tes hasil belajar pemberian posttest lalu teknik dokumentasi. Analisis data pada penelitian ini yaitu: analisis deskriptif dan analisis hipotesis. Pada kelas eksperimen perhitungan kolmogorov smirnov p-value = 0,002 < 0,05 sehingga data berdistribusi tidak normal dan shapiro-Wilk p-value = 0,008 < 0,05 sehingga data berdistribusi tidak normal, dan data uji hipotesis diperoleh Sig 0,000 maka hipotesis diterima. terdapat pengaruh yang signifikan antara hasil belajar siswa yang menggunakan metode pembelajaran biosong dengan hasil belajar siswa yang menggunakan metode biosong.
Downloads
References
Ardilla, A., & Hartanto, S. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Hasil Belajar Matematika Siswa Mts. Iskandar Muda Batam. Phytagoras, 6(2), 175-186. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v6i2.966
Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoritis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19-32. https://doi.org/10.17509/t.v6i1.20569
Awe, E. Y., & Benge, K. (2017). Hubungan antara minat dan motivasi belajar dengan hasil belajar ipa pada siswa SD. Journal of Education Technology, 1(4), 231-238.
Darimi, I. (2017). Teknologi informasi dan komunikasi sebagai media pembelajaran pendidikan agama islam efektif. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2):111–121.
Firdawati, F. (2014). Pengembangan Multimedia Interaktif Berupa Flash Dilengkapi Biosong Tentang Materi Sistem Pernapasan Untuk Siswa Kelas XI SMA (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Khoiri, E., & Nur, H. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Aplikasi Cisco Packet Tracer Mobile Sebagai Inovasi Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Administrasi Infrastruktur Jaringan. J. IT-EDU, 3, 166-176.
Mariani, S., Wahab, B. A., & Khosmas, F. Y. (2013). Penerapan model pembelajaran examples and non examples dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(4).
Putri, H. M., Yelianti, U., & Aina, M. (2022). Pengembangan media biosong untuk meningkatkan pemahaman peserta didik kelas x sma pada materi sistem klasifikasi tumbuhan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 10(1), 21-36.
Sugiono., Noerdjannah., & Wahyu, A. (2020). Uji Validitas dan Realibilitas Alat Ukur SG Posture Evaluation. Jurnal Keterapian Fisik, 5(1), 55-61. https://doi.org/10.37341/jkf.v5i1.167
Zuhra, S. (2019). Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Ikatan Kimia di SMA Negeri 2 Sigli (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Zahwa Nafidatul Jannah, Evi Roviati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).