Pentingnya Memahami Partenogenesis dan Evolusi pada Pembelajaran Biologi dalam Konteks Kurikulum Merdeka

(The Importance of Understanding Parthenogenesis and Evolution in Biology Learning in the Context of the Independent Curriculum)

Authors

  • Dini Nurani Rahmawati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Kartika Nahdiyati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Topik Hidayat Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22437/biodik.v10i3.33867

Abstract

Understanding parthenogenesis is understanding an alternative way animals reproduce asexually where females produce eggs that develop without fertilization. Parthenogenesis is evidence of a form of reproductive adaptation when the environment does not allow sexual reproduction. The understanding of parthenogenesis, which initially existed in the 2013 curriculum, became absent in the independent curriculum. This research aims to review the importance of understanding parthenogenesis and its relation to evolution in biology learning. This research uses a literature study method based on journals, books, and other relevant sources. Understanding parthenogenesis and evolution is needed and supports in understanding some advanced biology materials, especially for practical applications in modern biotechnology. Therefore, having an understanding of parthenogenesis and evolution is very necessary for students in learning biology. Inquiry learning is considered suitable for teaching this material. With the flexibility in the independent curriculum, it is necessary for students to understand this parthenogenesis material more deeply.

Abstrak. Memahami partenogenesis adalah memahami cara alternatif hewan bereproduksi secara aseksual dimana betina menghasilkan telur yang berkembang tanpa fertilisasi. Partenogenesis merupakan bukti bentuk adaptasi reproduktif saat lingkungan tidak memungkinkan terjadinya reproduksi secara seksual. Pemahaman mengenai partenogenesis yang mulanya ada pada kurikulum 2013 menjadi tidak ada dalam kurikulum merdeka. Penelitian ini bertujuan untuk meninjau seberapa pentingnya pemahaman partenogensis dan kaitannya dengan evolusi dalam pembelajaran biologi. Penelitian ini menggunakan metode studi literatur berdasarkan jurnal, buku, dan sumber yang relevan lainnya. Pemahaman partenogenesis dan evolusi sangat dibutuhkan dan menunjang dalam memahami beberapa materi biologi lanjutan terutama untuk aplikasi praktis pada bioteknologi modern. Oleh karena itu, memiliki pemahaman partenogenesis dan evolusi sangat perlu dimiliki oleh siswa dalam pembelajaran biologi. Pembelajaran inkuiri dipandang cocok untuk membelajarkan materi ini. Dengan adanya fleksibilitas pada kurikulum merdeka, maka dipandang perlu siswa memahami materi partenogenesis ini dengan lebih mendalam.

Kata kunci: partenogenesis, evolusi, pembelajaran biologi,

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2024-09-05

How to Cite

Nurani Rahmawati, D., Nahdiyati, K. ., & Hidayat , T. (2024). Pentingnya Memahami Partenogenesis dan Evolusi pada Pembelajaran Biologi dalam Konteks Kurikulum Merdeka: (The Importance of Understanding Parthenogenesis and Evolution in Biology Learning in the Context of the Independent Curriculum). BIODIK, 10(3), 321-335. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i3.33867