Analisis, Uji Coba dan Rekontruksi Desain Kegiatan Laboraturium (DKL) Enzim Katalase Menggunakan Rubrik Penilaian Novak & Gowin

(Analysis, Testing and Reconstruction of Catalase Enzyme Laboratory Activity Design Using Novak & Gowin's Assessment Rubric)

Authors

  • Zhafira Zhafira Universitas Pendidikan Indonesia
  • Shopiah Dhuha Siregar Universitas Pendidikan Indonesia
  • Bambang Supriatno Universitas Pendidikan Indonesia
  • Amprasto Amprasto Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22437/biodik.v10i3.33929

Abstract

Practical activities are an important part of biology learning activities. The reason is because doing practicum can expand students' curiosity, activeness, creativity and innovation. Laboratory Activity Design (DKL) is one of the many examples of learning tools that are designed with the aim of providing practical activity guidelines for students, providing opportunities for students to expand their metacognitive abilities. This research aims to practically analyze the practical design of how the catalase enzyme works which is commonly used in schools. Apart from that, alternative tools were also developed to analyze the volume of O2 produced from enzyme reactions along with quantitative-based DKL. Not only qualitative as has been in several practical guides, for example, only verifying and observing whether there are bubbles from enzymatic reactions. Analysis of component completeness using the Vee Diagram on the Catalase Enzyme Test LKS or DKL contained in the school Biology textbook and the results of the design of the teacher concerned. This research is a qualitative descriptive research through the ANCOR (Analysis, Trial and Reconstruction) stages. The object of the research is the LKS or DKL for practicum on the catalase enzyme used in high schools in Padang City, West Sumatra Province, totaling 3 DKL. Based on the results of the overall analysis, the quality of each DKL of the catalase enzyme used in three Padang City State High Schools based on the average score of the Vee diagram components of all DKL is in the medium category. So it is necessary to reconstruct and test the DKL because there are still many errors found which result in the practicum being less structured and not leading to the construction of students' knowledge.

Abstrak. Kegiatan praktikum adalah potongan yang penting dalam kegiatan pembelajaran biologi. Alasannya karena dengan melakukan praktikum dapat memperluas rasa ingintahu, keaktifan, kreativitas, dan inovatif pada diri siswa. Desain Kegiatan Laboratorium (DKL) adalah salah satu dari sekian contoh perangkat pada pembelajaran yang disusun dengan tujuan untuk menyuguhkan pedoman kegiatan praktikum bagi siswa, dapat memberi kesempatan kepada siwa memperluas kemampuan metakognitif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis secara praktik desain praktikum cara kerja enzim katalase yang biasa digunakan di sekolah. Selain itu juga dikembangkan alat alternatif dalam menganalisis volume O2 yang dihasilkan dari hasil reaksi enzim beserta DKL berbasis kuantitatif. Bukan hanya kualitatif seperti yang selama ini ada di beberapa panduan praktikum misalnya hanya memverifikasi dan mengamati ada tidaknya gelembung dari reaksi enzimatis. Analisis kelengkapan komponen  menggunakan Diagram Vee pada LKS atau DKL Uji Enzim Katalase yang terdapat pada buku pelajaran Biologi sekolah dan hasil rancangan guru yang bersangkutan. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif melalui tahapan ANCOR (Analisis, Uji Coba, dan Rekontruksi). Objek penelitian adalah LKS atau DKL untuk praktikum enzim katalase yang digunakan di SMA se-Kota Padang, Provinis Sumatera Barat sebanyak 3 DKL. Berdasarkan hasil keseluruhan analisis, kualitas masing-masing DKL enzim katalase yang digunakan di tiga SMA Negeri Kota Padang berdasarkan rata-rata skor komponen diagram Vee dari semua DKL yaitu berada pada kategori sedang. Sehingga perlu dilakukannya rekonstruksi dan uji coba terhadap DKL tersebut karena masih banyak ditemukan kesalahan yang mengakibatkan praktikum menjadi kurang terstruktur dan tidak mengarahkan pada konstruksi pengetahuan peserta didik.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrahams, I., & Millar, R. (2008). Does Practical Work Really Work? A Study of The Effectiveness of Practical Work as a Teaching and Learning Method in School Science. International Journal of Science Education, 30(14), 1945–1969. https://doi.org/10.1080/09500690701749305

Acar Sesen, B., & Tarhan, L. (2013). Inquiry-Based Laboratory Activities in Electrochemistry: High School Students’ Achievements and Attitudes. Research in Science Education, 43(1), 413–435. https://doi. org/10.1007/s11165-011-9275- 9

Afiyatusyifa, F., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis Lembar Kerja Peserta didik Praktikum Fotosintesis dengan Uji SACHS. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(3). https://doi.org/10. 22437/bio.v6i3.9623.

Alvarez dan Risko. (2007). The Use of Vee Diagram With Third Graders as A Metacognitive Tool for Learning Science Concept. Departement of Teaching and Learning Teaching and Learning Presentations.

Astuti, A. (2016). Analisis Keterampilan Proses Sains Pada Lembar Kegiatan Siswa (Lks) Biologi Kelas X Di Kecamatan Wonosobo Yang Dikembangkan Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Biologi, 5(8), 55–61.

Handayanie, Y., Anggraeni, S., & Supriatno, B. (2020). Analisis Lembar Kerja Siswa Praktikum Struktur Darah berbasis Diagram Vee ( Analysis of Blood Structure Student ’ s Practical Worksheet based on Diagram Vee ). BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(03), 361–371. https://doi.org/https:// doi.org/10.22437/bio.v6i3.9408

Herdian, F., Widada, W., & Herawaty, D. (2019). Level berpikir peserta didik dalam memahamikonsep dan prinsip bangun ruang dengan pendekatan pembelajaran etnomatematika beradasarkan teori APOS. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 04(02), 111–119.

Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (2004). The Laboratory in Science Education: Foundations for the Twenty-First Century. Science Education, 88(1), 28–54. https://doi.org/10.1002/sce.10106

Kidman, G. (2012). Australia at the Crossroads: A Review of School Science Practical Work. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 8(1), 35–47. https://doi.org/10.12973/ eurasia.2012.815a

Millar, R. (2004). The Role of Practical Work in the Teaching and Learning of Science. Paper Prepared for the Meeting: High School Science Laboratories: Role and Vision Departemen of Educational Studies University of York.

Nurmaningsih, N., & Wijaya, H. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa (LKS) Pada Pembelajaran Berbasis Praktikum Dan Efektivitasnya Terhadap Peraihan Konsep Mahasiswa Universitas Nahdlatul Ulama NTB. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(1). https://doi.org/ 10.36312/jisip.v5i1.1592

Pratiwi, P., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2021). Alternatif Desain Kegiatan Laboratorium Materi Kladogram Berbasis ANCORB:(Alternative Design Laboratory Activities of ANCORB-Based Cladogram Material). BIODIK, 7(2), 71-84. https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.12953.

Puspita, S. A., Hidayati, S., & Surachman, S. (2016). Dalam Lks Biologi Kelas X Yang Digunakan Oleh Siswa Man Di Kota Yogyakarta the Analysis of Science Process Skills Developed in LKS Biology Class X. Jurnal Pendidikan Biologi, 5(1), 1–10.

Rustaman, N. (2013). Peranan Praktikum dalam Pembelajaran Biologi. 1–13. http://file.upi.edu/Direktori/ SPS/PRODI.PENDIDIKAN_IPA/195012311979032NU

Supriatno, B. (2009). Uji Langkah Kerja Laboratorium Sekolah. Proseding Seminar Nasional Biologi: Inovasi dan Pendidikan Biologi dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia, 255-261.

Supriatno, B. (2013). Pengembangan Program Perkuliahan Pengembangan Praktikum Biologi Sekolah Berbasis ANCORB untuk Mengembangkan Kemampuan Merancang dan Mengembangkan Desain Kegiatan Laboratorium. Disertasi Jurusan Pendidikan Biologi FPMIPA UPI: Tidak diterbitkan.

Wahidah Nur, S., Supriatno, B., & Kusumastuti, M. N. (2018). Analisis Struktur dan Kemunculan Tingkat Kognitif pada Desain Kegiatan Laboratorium Materi Fotosintesis. 7260 (2), 70–76.

Wahidah, Nur Sopiah, Bambang Supriatno, dan Mimin Nurjhani Kusumastuti. (2018). Analisis Struktur dan Kemunculan Tingkat Kognitif pada Desain Kegiatan Laboratorium Materi Fotosintesis. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 1(2), 70-76.

Downloads

Published

2024-09-01

How to Cite

Zhafira, Z., Siregar , S. D., Supriatno , B., & Amprasto, A. (2024). Analisis, Uji Coba dan Rekontruksi Desain Kegiatan Laboraturium (DKL) Enzim Katalase Menggunakan Rubrik Penilaian Novak & Gowin: (Analysis, Testing and Reconstruction of Catalase Enzyme Laboratory Activity Design Using Novak & Gowin’s Assessment Rubric). BIODIK, 10(3), 249-262. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i3.33929

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>