This is an outdated version published on 2019-09-08. Read the most recent version.

Peningkatan Kreativitas Siswa SMP Wisata Sanur Melalui Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Berbasis Media Mind Mapping

Improving Creativity of Students of Sanur Wisata Junior High School Through The Application of Group Investigation (GI) Learning Model Based on Mind Mapping Media

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v5i2.6416

Keywords:

Group Investigation, Kreativitas, Mind Mapping

Abstract

This study aims to analyze whether the application of Group Investigation (GI) learning model Based on Mind Mapping media can improve   creativities of the student of SMP Wisata Sanur.  The research type is Pre-Exprimental Design with One-group Pretest-Postest Designs research design conducted at SMP Wisata Sanur from April to May. Data collection using creativity assessment rubrics with 7 aspects. The result showed that there was an increase of creativity score from 75,3 to 169,2 with significance level of each aspect of creativity, ie Design aspect (p = 0,017), Color (p = 0,017), Idea and Context (p = 0,017), Kata Key (p = 0.018), Combining ideas (p = 0.018), Hierarchy Level (p = 0.017), Presentation Concept (p = 0.017). Based on the data obtained after being tested with Wilcoxon Match Pairs there was a significant difference (p = 0,018> 0,05) on student creativity in making Mind Mapping before and after apply the learning model. The conclusion of this research is the application of cooperative learning model of Group Investigation based on Mind Mapping has an effect on to the creativity of junior high school students of Sanur Tourism.

Keywords: Group Investigation, Creativity, Mind Mapping

 

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis apakah penerapan model pembelajaran Group Investigation (GI) Berbasis media Mind Mapping dapat meningkatkan kreativitas siswa SMP Kerta Wisata Sanur. Jenis penelitian adalah Pre-Exprimental Design dengan rancangan penelitian One-group Pretest-Postest Designs yang dilaksanakan di SMP Wisata Sanur . Data didapatkan menggunakan rubrik penilaian kreativitas dengan 7 aspek. Hasil penelitian menunjukkan terdapat peningkatan jumlah skor kreativitas dari 75,3 menjadi 169,2 dengan taraf signifikansi masing-masing aspek kreativitas yaitu aspek Rancangan (p=0,017), Warna (p=0,017), Ide dan Konteks (p=0,017), Kata Kunci (p=0,018), Menggabungkan ide-ide (p=0,018), Tingkat Hirarki (p=0,017), Konsep Presentasi (p=0,017).  Hasil uji dengan Wilcoxon Match Pairs terdapat perbedaan yang signifikan (p= 0,018 > 0,05) pada kreativitas siswa dalam membuat Mind Mapping sebelum dan sesudah menerapkan model pembelajaran kooperatif  tipe Group Investigation. Kesimpulan dari penelitian ini adalah penerapan model pembelajaran kooperatif  tipe Group Investigation berbasis Mind Mapping  mampu meningkatkan kreativitas siswa SMP Wisata Sanur.

  

Kata kunci : Group Investigation, Kreativitas, Mind Mapping

Downloads

Download data is not yet available.

References

Budiarti, R. S., & Sadikin, A. (2015). Pengaruh Kartu Kwartet Animalia dengan Model TGT terhadap Pemahaman Materi Taksonomi Hewan Siswa SMAN 8 Kota Jambi. BIODIK, 1(1).

Buzan, T. 2012. Buku Pintar Mind Map. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Conny R.Semiawan. (2009). Memupuk Bakat dan Kreativitas Siswa Sekolah Menegah.Jakarta:Gramedia.

Delismar, Rayandra Ashyar, & Bambang Hariyadi (2013). Peningkatan Kreativitas dan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Penerapan Model Group Investigation. Edu – sains volume 1 no.2, 2013.

Desriyani, E., Yudianto, S. A., & Supriatno, B. (2018). Penerapan Model Project Based Learning (PjBL) Bermuatan Nilai dalam Materi Sistem Ekskresi Manusia untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 1(2), 52-56.

Fatmala, D., & Yelianti, U. (2016). Pengembangan media pembelajaran multimedia interaktif berbasis android pada materi plantae untuk siswa SMA menggunakan Eclipse Galileo. BIODIK, 2(1).

Ferreira, C., & Schulze, S. 2014. Teachers’ experience of the implementation of values in education in schools: “Mind the gap”. South African Journal of Education, 34(1): 1-13.
Ibrahim, M. dkk., 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Joyce, B., Weil, M., Calhoun, E. (2011. Model Of Teaching, (edisi Kedelapan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lissa, L. (2017). Penggunaan Metode Giving Questions And Getting Answer Terhadap Keaktifan Belajar Siswa SMA. BIOEDUSCIENCE: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 1(1), 11-18.

Miarso, Yusufhandi. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Maryam. (2009). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Penerapan Mind Mapping Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di MTSN Malang III Gondanglegi. (Skripsi Terpublikasi). Di undu dari http://lib.uin-malang.ac.id/pada tanggal 24 maret 2018.

Robbins, S. P. (2007). Perilaku organisasi buku1. Jakarta: Salemba Empat

Sadikin, A., Saudagar, F., & Muslim, F. (2018). Development of the Biology Textbook of Process Evaluation and Learning Outcome for Students in Biology Education, University of Jambi. BIODIK, 4(2), 83-94.

Safira, C. A., Hasnunidah, N., & Sikumbang, D.(2018). Pengaruh Model Pembelajaran Argument-Driven Inquiry (ADI) terhadap Keterampilan Argumentasi Siswa Berkemampuan Akademik Berbeda. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 1(2), 46-51.

Silaban, Ramlan dan Masita Anggraini Napitulu. 2012. Pengaruh Media Mind Mapping terhadap Kreativitas dan Hasil Belajar Kimia Siswa SMA pada Pembelajaran Menggunakan Advance Organizer. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol. 4.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sukarmin M. 2013. “Model Pembelajaran Pemecahan Masalah Metode Gasing untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Minat Belajar Siswa”. Thesis, Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Slavin, E. Robert. (2010). Cooperatife Learning ( Teori, Riset Dan Praktik). Bandung: Nusa Media

Sadikin, A. (2015). Hubungan EQ (Emotional Quotient) dengan hasil belajar mahasiswa biologi semester Ganjil Tahun Ajaran 2014/2015. BIODIK, 1(1).

Sugiarto, I. (2004). Mengoptimalkan Daya Kerja Otak Dengan Piker Holistik dan Kreatif. Jakarta: Gramedia Utama

Skovdal & Campbell, 2015. Beyond Education: What Role can Schools Play in the Support and Protection of Children in Extreme Settings?. International Journal of Educational Development. 41: 175-183.

Takal, M., Pirttimaa, R., Tormanen, M. (2009). Inclusive special education: the role of special education teachers in Finland. British Journal of Special Education, 36(3): 162-172.

Utami Munandar. (2009). Anak Unggul Berotak Prima. Jakarta: PT. Gramedia

Downloads

Published

2019-09-08

Versions

How to Cite

Peningkatan Kreativitas Siswa SMP Wisata Sanur Melalui Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Berbasis Media Mind Mapping: Improving Creativity of Students of Sanur Wisata Junior High School Through The Application of Group Investigation (GI) Learning Model Based on Mind Mapping Media. (2019). BIODIK, 5(2), 150-163. https://doi.org/10.22437/bio.v5i2.6416