Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Biologi Pada Materi Keanekaragaman Hayati Di SMA Negeri 1 Batang Hari
The Effect of Application of Cooperative Learning Model Type Teams Games Tournament (TGT) on Biology Learning Outcomes on Biodiversity Materials At the Batang Hari 1 High School
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v5i3.8418Keywords:
Pembelajaran Kooperatif, Teams Games Tournament (TGT), Keanekaragaman hayatiAbstract
This study aims to determine the effect of learning Teams Games Tournament (TGT) on the learning outcomes of biology students in class X MIA SMA Negeri 1 Batang Hari. This research is a true experiment with a post-test only control design. The subjects in this study were students of class X MIA SMA Negeri 1 Batang Hari. In the experimental class given the learning treatment with the Teams Games Tournament (TGT) learning model, while in the control class without the Teams Games Tournament (TGT) learning model. To test the difference in the average learning outcomes of the experimental class and the control class on the cognitive aspects, the t-test, normal distributed data, and homogeneous variance were used. From statistical calculations it can be seen that the average value of student learning outcomes in biology class X MIA students in the experimental class has an effect compared to the acquisition of grades in the control class, this is due to the treatment given. In the cognitive aspect that the experimental class (84.90) has an effect compared to the control class (82.35). The average affective aspect, student learning outcomes of the experimental class (85.37) have an effect on the control class (84.68). Based on the t-test on cognitive aspects, it was obtained tcount of 1.87, affective of 1.67. At the 95% confidence level, a table of 2.01 is obtained so that the hypothesis is accepted for both aspects. Based on the results of the study it can be concluded that the effect of the application of the Teams Games Tournament learning model to the learning outcomes of biology students in class X MIA SMA Negeri 1 Batang Hari.
Keywords: Cooperative Learning, Model Type Teams Games Tournament (TGT, Biodiversity Materials
Abstrak. Peneltian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) terhadap hasil belajar biologi siswa kelas X MIA SMA Negeri 1 Batang Hari. Jenis penelitian ini adalah True eksperimen dengan desain post-test only control. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas X MIA SMA Negeri 1 Batang Hari. Pada kelas eksperimen diberikan perlakuan pembelajaran dengan model pembelajaran Teams Games Tournamen (TGT), sedangkan pada kelas kontrol tanpa model pembelajaran Teams Games Tournament (TGT). Untuk menguji perbedaan rata-rata hasil belajar kelas eksperimen dan kelas kontrol pada aspek kognitif digunakan uji-t, data terdistribusi normal, dan bervarian homogen. Dari perhitungan statistik dapat dilihat bahwa nilai rata-rata hasil belajar siswa pada mata pelajaran biologi siswa kelas X MIA pada kelas eksperimen berpengaruh dibandingkan dengan perolehan nilai pada kelas kontrol, hal ini disebabkan dari perlakuan yang diberikan. Pada aspek kognitif bahwa kelas eksperimen (84,90) berpengaruh dibandingkan untuk kelas kontrol (82,35). Rata-rata aspek afektif, hasil belajar siswa kelas eksperimen (85,37) berpengaruh dari pada kelas kontrol (84,68). Berdasarkan uji-t pada aspek kognitif diperoleh thitung sebesar 1,87, afektif sebesar 1,67. Pada taraf kepercayaan 95% diperoleh ttabel sebesar 2,01sehingga hipotesis diterima untuk kedua aspek tersebut. Berdasarkan hasil penelitian dapat diambil kesimpulan bahwa pengaruh penerapan model pembelajaran Teams Games Tournament terhadap hasil belajar biologi siswa kelas X MIA SMA Negeri 1 Batang Hari.
Kata kunci: Pembelajaran Kooperatif, Teams Games Tournament (TGT), Keanekaragaman hayati
Downloads
References
. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.
Ernata, Y. (2017). Analisis Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Pemberian Reward Dan Punishment Di Sdn Ngaringan 05 Kec. Gandusari Kab. Blitar. JP2SD (Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar), 5(2), 781-790.
Faidy, A. B., & Arsana, I. (2014). Hubungan Pemberian Reward Dan Punishment Dengan Motivasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas XI. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 2(2), 454-468.
Ismah, Z., & Ernawati, T. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII SMP Ditinjau Dari Kerjasama Siswa. Jurnal Pijar Mipa, 13(1), 82-85.
Kristanti, Y. D., & Subiki, S. (2017). Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning Model) pada Pembelajaran Fisika Disma. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(2), 122-128.
Kristiana, I., Nurwahyunani, A., & Dewi, E. R. S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran TGT Menggunakan Media Puzzle Terhadap Keaktifan Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Materi Sistem Ekskresi Siswa Kelas VIII MTs N 1 Semarang. Bioma: Jurnal Ilmiah Biologi, 6(2).
Majid, Abdul. (2014). Strategi Pembelajaran. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Muhaimin, M., Habibi, A., Mukminin, A., Saudagar, F., Pratama, R., Wahyuni, S., ... & Indrayana, B. (2019). A Sequential Explanatory Investigation of TPACK: Indonesian Science Teachers' Survey and Perspective. Journal of Technology and Science Education, 9(3), 269-281.
Mora, D. T. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Dan Aktivitas Belajar Siswa Melalui Kombinasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Dan Teknik Curah Pendapat (Brainstorming) Pada Materi Sistem Reproduksi Pada Manusia Di Kelas XI MIA 1 SMA N 1 P (Doctoral dissertation, UNIMED).
Nurhidayah, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games tournament (TGT) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Biologi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 226-239.
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal pendidikan manajemen perkantoran, 1(1), 128-135.
Sadikin, A. (2015). Hubungan EQ (Emotional Quotient) dengan hasil belajar mahasiswa biologi semester Ganjil Tahun Ajaran 2014/2015. BIODIK, 1(1).
Semaranatha, I. M., Mardana, I. B. P., & Rapi, N. K. (2017). Tindak Guru Fisika Dalam Penerapan Pembelajaran Berpusat Pada Siswa Di SMA Negeri 1 Sawan. Wahana Matematika dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya, 10(1), 49-59.
Susilowati Dian. (2013). Studi Komparasi Hasil Belajar Akutansi dengan Penerapan Metode Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) dengan Metode Ceramah Bervariasi Pada Kompetensi Dasar Jurnal Khusus Siswa Kelas XII IPS SMA MUHAMMADIYAH 01 PATI. EEAJ 2 (3).
Wahyuni, S. (2018). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa Kelas Xi Ipa 2 SMA Negeri 14 Pekanbaru Tahun Ajaran 2016/2017. Menara Ilmu, 12(80).
Zulfaidhah, Z., Palenewen, E., & Hardoko, A. (2018). Needs Analysis in the Problem Based Learning (PBL) Model Tools and Problems Regarding 7th Grade Students’ Science Learning Outcome at SMPN 2 Bongan. BIODIK, 4(1), 48-59.
Downloads
Published
Versions
- 2019-12-30 (1)
- 2019-12-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).