Visualisasi Perempuan Heroik dari Majapahit dalam Karya Seni Lukis Kontemporer
DOI:
https://doi.org/10.22437/titian.v9i1.44187Keywords:
arca, artefak, contemporer, seni lukis, visualissiAbstract
The Majapahit Kingdom represents a significant chapter in the history of the Nusantara and is considered a foundational precursor to the formation of Indonesia. This study centers on one of its prominent figures, the Maharani of Majapahit, Gayatri Rajapatni. Not many have recorded the history of the greatness of Majapahit in politics, culture, and art until it is conveyed to the young generation of Indonesia today. Presenting this in a more contemporary way and acceptable to the younger generation is a challenge in itself. This study aims to visualize the history of Majapahit into the visual language of contemporary painting so that it can touch the interests of the younger generation. This objective is pursued through a qualitative descriptive method combined with a visual language approach. The research sample consists of a sculpture originating from the Majapahit Kingdom. The result are presented as digital paintings that visually interpret and represent the historical narrative of Majapahit. So, the potential for color and visual tendencies will be more progressive and contemporary.
Abstrak
Kerajaan Majapahit merupakan sejarah kebesaran atas Nusantara yang menjadi cikal bakal berdirinya Indonesia. Fokus penelitian ini bertumpu pada Maharani Majapahit yaitu Gayatri Rajapatni. Belum banyak yang merekam sejarah kebesaran Majapahit baik dalam politik, budaya, dan seni hingga tersampaikan ke generasi muda Indonesia saat ini. Mempresentasikan hal tersebut dengan cara yang lebih kekinian dan dapat diterima generasi muda merupakan sebuah tantangan tersendiri. Penelitian ini bertujuan untuk memvisualisasikan sejarah Majapahit dalam aspek politik, budaya, dan seni ke dalam bahasa rupa lukisan kontemporer sehingga mampu menyentuh minat generasi muda. Tujuan tersebut dapat dicapai dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan pendekatan bahasa rupa. Sampel penelitian ini adalah karya seni patung yang digagas dari kerajaan Majapahit. Hasil penelitian berupa karya seni lukis kontemporer yang merepresentasikan sejarah Kerajaan Majapahit dalam kajian politik, budaya, dan seni dalam bahasa visual kontemporer. Jadi, potensi akan kecenderungan warna dan visual akan lebih progresif dan kekinian.
Downloads
References
Alashari, D., & Bahru, J. (2021). The significance of Feldman method in art criticism and art education. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 25(2), 877–884. https://doi.org/10.37200/V25I2/38013
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. In H. Salmon, C. Neve, & M. O’Heffernan (Eds.), Research Defign: Qualitative, Quantitative, and Mixed M ethods Approaches (Fifth Edit). SAGE Publication.
Fazri, N. A., & Anto, P. (2018). Perancangan Karakter Visual Tribhuwana Wijayatunggadewi. Visual Heritage: Jurnal Kreasi Seni Dan Budaya, 1(01), 57–62. https://doi.org/https://doi.org/10.30998/vh.v1i01
Gozali, A. (2019). Dimensi Spiritual Dalam Seni Lukis Abstrak Kontemporer Indonesia: Sejarah Dan Wacana. Acintya Jurnal Penelitian Seni Budaya, 11(1), 1–15. https://doi.org/10.33153/acy.v11i1.2609
Kusumowardhani, P. (2020). Application Of Visual Elements (Forms And Colors) Of Megamendung Batik Motifs On The Design Of Glow In The Dark Raincoat With Phospor And Polyflex Basic Materials Aplikasi. Sostek-ITB, 19(3), 341–349. https://journals.itb.ac.id/index.php/sostek/article/view/6445
Nur Fitroh, A. (2017). Peran Tribhuwana Tunggadewi dalam Mengembalikan Keutuhan dan Perkembangan Kerajaan Majapahit Tahun 1328-1350. Jurnal Avatara, 5(2), 298–308. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/avatara/article/view/18928
Nurhajarini, D. R., Purwaningsih, E., & Fibiona, I. (2015). Akulturasi lintas zaman di Lasem : perspektif sejarah dan budaya (kurun niaga-sekarang) (Pertama). Balai Pelestarian Nilai Budaya. https://repositori.kemdikbud.go.id/1131/1/Akulturasi Lintas Zaman di Lasem_LR.pdf
Pandanwangi, A. (2022). Galeri Virtual: Visualisasi Figur Perempuan Di Atas Kain Batik Bercerita. In A. Sungkar (Ed.), Perempuan Seni dan Dirinya (1st ed., pp. 48–61). Yayasan Lembaga Gumun Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=PPd-EAAAQBAJ&pg=PA37&hl=id&source=gbs_toc_r&cad=2#v=onepage&q&f=false
Ranniry, Z., Inne Bulu, R., Fragranthia, J., Liendani, V., & Pandanwangi, A. (2023). Ungkapan Visual Perempuan dalam Karya Seni Lukis. Idea Publishing, 9(1), 307–316. https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1239
Rismawati, A. R. R., & Indarti, I. (2024). Cerita Ratu Tribhuwana Wijayatunggadewi Sebagai Sumber Ide Perancangan Motif Batik Majapahit. Practice of Fashion and Textile Education Journal, 4(2), 29–37. https://doi.org/10.21009/pftej.v4i2.44331
Robaeti, E., & Hamdani, A. (2023). Wanita di Mata Media Indonesia (analisis Wacana Kritis Sara Mills pada Berita Online). Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 7(1), 68–79. https://doi.org/10.22437/titian.v7i1.25432
Septian, V. L., Effendi, I. Z., & Pandanwangi, A. (2022). The Vibrant of Harmony. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 187. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.187-194.2022
Stallabrass, J. (2020). Contemporary Art: A Very Short Introduction. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/actrade/9780198826620.001.0001
Yeni, A. A. G. K., & Septiana, H. (22 C.E.). Eksistensi Gayatri Rajapatni dalam Novel Putri Rajapatni Karya Putu Felisia (Kajian Feminisme Liberal). Bapala, 9(5), 61–73. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/46371
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Zeta Ranniry Abidin, Wawan Suryana (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.