This is an outdated version published on 2018-12-15. Read the most recent version.

KERJASAMA DAN KEKOMPAKAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN FISIKA DI KELAS XI MIPA SMA NEGERI 3 KOTA JAMBI

Keywords:

Kerjasama, kekompakan siswa

Abstract

The problem when researcher was observed is the learning oriented for outcomes. That is make students competition each other even though cooperation and student cohesiveness needed when learning physics subjects because physics subjects considered difficult. This the purpose of this research is to know cooperation and student cohesivenss in class when physics subjects. The research for 268 respondent that is from 7 class of XI MIPA SMAN 3 Kota Jambi. The method of research is descriptive with quantitative approach. The data collection technique use questionnaire with two scale that is cooperation and student cohesiveness. The descriptive statistics used for data analysis. The results is cooperation in class when learning physics subjects including “very good†category with average value of 4,20 on maximum value of 5 and standard deviation value of 0,84. Student cohesiveness in the class when learning physics subjects including “good†category with average value of 3,86 on maximum value of 5 and standard deviation value of 0,88.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah. Penggunaan Model Cooperative Learning Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah 3 Palu. Kreatif Tadulako, 4(4): 297-305.
Alfayummi dan Tanti. Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Lingkungan Belajar Dengan Motivasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Terpadu Di Madrasah Tsanawiyah Negeri Olak Kemang. Prosiding, Seminar Nasional MIPA dan Pendidikan MIPA.
Anjani, D., Suciati dan Maridi, 2017. Profil Keterampilan Kerjasama Dalam Kelompok Siswa Kelas XI SMA Negeri 8 Surakarta Pada Materi Sistem Peredaran Darah. Seminar Nasional Pendidikan Sains II. 94-98.
Bagus D. Perbedaan Kohesivitas Siswa Yang Mengikuti Ekstrakurikuler Olahraga Dengan Siswa Yang Mengikuti Ekstrakurikuler Non Olahraga Di SMA Negeri 1 Sleman. Ilmu Keolahragaan.
Dwiyanto, A. dk, 2012, Hubungan antara kohesivitas kelompok dengan komitmen organisasi pada karyawan PT. NA. Pekalongan, Seminar Nasional Psikologi Islami, halaman 272.
Hapsari, N. S. dan Yonata, B., 2014. Keterampilan Kerjasama Saat Diskusi Kelompok Siswa Kelas XI IPA Pada Materi Asam Basa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Di SMA Kemala Bhayangkari 1 Surabaya. Unesa of Chemical Education, 3(2): 181-188.
Limpo, J. N., Oetomo, H. dan Suprapto, M. H., 2013. Pengaruh Lingkungan Kelas Terhadap Sikap Siswa Untuk Pelajaran Matematika. Humanitas, 10(1): 37-48.
Nasia, S., Saneba, B. dan Hasdin. Meningkatkan Kerjasama Siswa Pada Pembelajaran PKn Melalui Value Clarification Technique (VCT) Di Kelas IV GKLB Sabang. Kreatif Tadulako, 2(3): 63-77.
Nurhayati, RP. Pengaruh Lingkungan Belajar Di Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kewirausahaan Di SMK Bina Mandiri Indonesia Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. Universitas Sebelas Maret.
Permana, M. M. A. 2017. Persepsi Terhadap Kohesivitas Kelompok Kerja Dengan Intensi Turnover Pada Pramuniaga. Psikologi Teori dan Terapan, 8(1): 24-32.
Purwaningtyastuti dkk. 2012. Kohesivitas Kelompok Ditinjau Dari Komitmen Terhadap Organisasi Dan Kelompok Pekerjaan. Kajian Ilmiah Psikologi, 1(2): 179-182.
Rosita I. Meningkatkan Kerjasama Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share. Formatif, 3(1): 1-10.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Suhardi, 2013. Peningkatan Partisipasi Dan Kerjasama Siswa Menggunakan Model Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Materi Protozoa Kelas X SMA Negeri Pengasih. Pendidikan Matematika Dan Sains, 1(2): 140-146.
Suparno, Paul. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Fisika. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
Syahrial, M. I. A., 2013. Perbandingan Tingkat Kohesivitas Antara Siswa Rintisan Sekolah Berstandar Internasional (RSBI) dan Sekolah Standar Nasional (SSN). Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 1(2): 435-439.
Winarno, B., 2012. Pengaruh Lingkungan Belajar Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kompetensi KeahlianTeknik Otomasi Industri Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 2 Depok Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.
Yulianti, S. D., Djatmika, E. T. dan Santoso, A., 2016. Pendidikan Karakter Kerjasama Dalam Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar Pada Kurikulum 2013. Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1): 33-38.

Published

2018-12-15

Versions

How to Cite

KERJASAMA DAN KEKOMPAKAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN FISIKA DI KELAS XI MIPA SMA NEGERI 3 KOTA JAMBI. (2018). EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(02), 32-40. Retrieved from https://mail.online-journal.unja.ac.id/EDP/article/view/5552

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>