Hubungan Kemandirian dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Kognitif Biologi Peserta Didik pada Pembelajaran Online di SMA Muhammadiyah Se-Kota Palembang
(The Relationship between Independence and Learning Motivation on Biological Cognitive Learning Outcomes of Students in Online Learning at Muhammadiyah High Schools throughout Palembang City)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.17586Abstract
This study aims to determine the relationship between independence and learning motivation on cognitive learning outcomes of Biology Students in online learning at Muhammadiyah high schools throughout Palembang. The research design used is descriptive quantitative research. Data collection techniques using a questionnaire sheet and learning outcomes of cognitive Biology students. The data obtained were analyzed using the significance test. The research subjects were students of class X and XI in the even semesters of the 2019/2020 school year, the sampling technique used the slovin formula. The results obtained after using the significance test at Muhammadiyah high schools in Palembang City, it is known that the significance value is < 0.05, which means (1) there is a relationship between learning independence and cognitive biology learning outcomes of students in online learning at Muhammadiyah high schools throughout Palembang, (2) there is a relationship between learning independence and cognitive biology learning outcomes of students in online learning at Muhammadiyah high schools throughout the city of Palembang and (3) there is a relationship between independence and learning motivation on students' cognitive biology learning outcomes in online learning at Muhammadiyah high schools throughout the city Palembang.
Key word : : Independence, Motivation and Learning Outcomes.
Â
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kemandirian dan motivasi belajar terhadap hasil belajar kognitif BiologiPeserta Didik pada pembelajaran online di SMA Muhammadiyah se-Kota Palembang.Rancangan penelitian yang digunakan berupa penelitian deskriptif kuantitatif. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan lembar angket dan hasil belajar kognitif Biologi peserta didik. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan uji signifikansi. Subjek penelitian adalah peserta didik kelas X dan XI pada semester genap di tahun pelajaran 2019/2020, teknik pengambilan sampel menggunakan rumus slovin. Hasil penelitian diperoleh setelah menggunakan uji signifikansi di SMA Muhammadiyah se-Kota Palembang diketahui bahwa nilai signifikansi< 0,05, yang artinya (1) terdapat hubungan kemandirian belajar terhadap hasil belajar kognitif Biologi peserta didik pada pembelajaran online di SMA Muhammadiyah se-Kota Palembang, (2) terdapat hubungan kemandirian belajar terhadap hasil belajar kognitif Biologi peserta didik pada pembelajaran online di SMA Muhammadiyah se-Kota Palembang dan (3) terdapat hubungan kemandirian dan motivasi belajar terhadap hasil belajar kognitif Biologi peserta didik pada pembelajaran online di SMA Muhammadiyah se-Kota Palembang.
Kata Kunci: Kemandirian, Motivasi dan Hasil Belajar.
Downloads
References
Ahmadi, A. dan Nur. (2003). Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Aliyyah, R. R., Puteri, F. A. dan Kurniawati, A. (2017). Pengaruh Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar. Jurnal Sosial Humaniora, 8 (2): 126—143.
Antika, R. (2015). Pembelajaran Matematika Kontekstual untuk Meningkatkan Literasi Matematika dan Motivasi Belajar Siswa SMP. Tesis Tidak Diterbitkan. Bandung: Program Studi Pendidikan Matematika Program Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia.
Azwar, S. (2015). Penyusun Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Djemari, M. (2008). Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Non-Tes. Yogyakarta: Mitra Cendikia Prees.
Fitriana, S., Ihsan, H. dan Annas, S. (2015). Pengaruh Efikasi Diri, Aktivitas, Kemandirian Belajar dan Kemampuan Berpikir Logis terhadp Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas VIII SMP. Journal of Est, 1 (2): 86—101.
Hamalik, O. (2015). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Handayani, N. dan Hidayat, F. (2018). Hubungan Kemandirian terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika di Kelas X SMK Kota Cimahi. Journal on Education, 1 (2): 1—8.
Hidayati, Kana dan Listyani, Endang. (2010). Pengembangan Instrumen Kemandirian Belajar Mahasiswa. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. 14 (1): 83—100.
Misbahudin. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar dan Bimbingan Orang Tua terhadap Hasil Belajar IPA pada kelas V SD Negeri Dewi Sartika Kecamatan CIpanas Kabupaten Cianjur. Jurnal Pendidikan, 18 (1): 16—24.
Mudjiman, H. (2011). Manajemen Pelatihan Berbasis Belajar Mandiri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Muhidin, S. A. dan Maman, A. (2007). Analisis Korelasi, Regresi dan Jalur dalam Penelitian dilengkapi Aplikasi Program SPPS. Bandung: CV Pustaka Setia.
Oktaviani, D., Haris, M. dan Rayandra. (2009). Korelasi Persepsi Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Kimia Kelas X IPA SMA Negeri 3 Kota Jambi. Jambi: Universitas Negeri Jambi.
Pramitsari, A., Indriana, Y. dan Ariati, J. (2011). Hubungan antara Persepsi terhadap Metode Pembelajaran Kontekstual dengan Motivasi Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Pangkalan Kerinci Riau. Jurnal Psikologi Undip, 9 (1): 92—102.
Purnomo, Y. (2016). Pengaruh Sikap Siswa pada Pelajaran Matematika dan Kemandirian Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 2 (1): 93—105.
Putri, Fenny Andari., Kristiani dan Wahyono, Budi. (2018). Pengaruh Pemanfaatan Internet sebagai Sumber Belajar dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi FKIP UNS Angkatan tahun 2017. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi, 4 (2): 1—13.
Rahmat, P. S. (2018). Psikologi Pendidikan. Bumi Aksara.
Rijal, S. dan Suhaedir, B. (2015). Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal BIOEDUKATIKA, 3 (2): 15—20.
Saefullah, A., Siahan, P. dan Sari, I. M. (2013). Hubungan Antara Sikap Kemandirian Belajar dan Prestasi Belajar Siswa Kelas X pada Pembelajaran FIsika Berbasis Portofolio. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, (1): 26-36.
Sardiman. (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sudijono, A. (2010). Pengantar Statistik Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sukmadinata, N. S. (2005). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sundayana, R. (2016). Kaitan antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Pelajaran Matematika. Masharafa, 5 (2): 75—84.
Syahputra, E. (2018). Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional SINASTEKMAPAN (E-Journal).
Warti, E. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di SD Angkasa 10 Halim Perana Kusuma Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 5 (2): 177—185.
Yamin, M. (2010). Desain Pembelajaran Berbasis Tingkat Satuan Pendidikan. Cetakan IV. Jambi : Gaung Persada Pers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tri Fathan, Saleh Hidayat, Sri Wardhani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).