Pengembangan Penuntun Praktikum Biosistematika Tumbuhan Terintegrasi Keislaman Terhadap Nilai Religius Mahasiswa

(Development of Islamic Integrated Plant Biosystematics Practicum Guide to Students’ Religious Values)

Authors

  • Moh. Imam IAIN Palangka Raya
  • Nanik Lestariningsih IAIN Palangka Raya
  • Nurul Septiana IAIN Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.17715

Abstract

This study departs from the analysis of the needs of students and lecturers who stated that there is not yet available Islamically integrated plant biosystematics practicum guide because the RPS for Islamic integration-based courses and interview results show that in practical learning activities students' religious values ​​have not been maximized, this is because there are still many students in practicum activities are more likely to play around and be lazy, even most students do not study and choose the path of cheating during prites. The purpose of the study was to determine the validity, practicality and religious values ​​of students after the use of an Islamic integrated plant biosystematics practicum guide. The type of research is R&D (research and development) using the ADDIE development model. The instruments used were validation questionnaires, response questionnaires and applied observation sheets, data analysis was carried out by validity analysis, practicality analysis and student religious value analysis. The results showed that product validation for material experts got an average result of 4.35 with very valid criteria, design experts got an average result of 4.30 with very valid criteria and interpreters got an average result of 4.20 with valid criteria. . The practicality value obtained an average result of 4.40 with very practical criteria for student responses and 4.55 with very practical criteria for lecturer and practicum assistant responses. Students' religious scores got an average result of 3.99 with good criteria and the applicability reached 87.68% with very good criteria. Based on these results, the Islamic integrated plant biosystematics practicum guide can be declared valid, practical and can maximize students' religious values.

Key words: Practical gyide, Plant biosystematics, Islamic Integration

Abstrak

Penelitian ini bertolak dari analisis kebutuhan mahasiswa dan dosen yang dilakukan yang menyatakan belum tersedianya penuntun praktikum biosistematika tumbuhan yang terintegrasi keislaman karena pada RPS mata kuliah berbasis integrasi keislmanan dan hasil wawancara yang menunjukkan dalam kegiatan pembelajaran praktikum nilai religius mahasiswa belum maksimal, hal ini dikarenakan masih banyak mahasiswa dalam kegiatan praktikum lebih cendrung bermain-main dan bermalas-malasan bahkan kebanyakan mahasiswa tidak belajar dan memilih jalan menyontek pada saat prites. Tujuan penelitian untuk mengetahui validitas, kepraktisan dan nilai religius mahasiswa setelah penggunaan penuntun praktikum biosistematika tumbuhan terintegrasi keislaman. Jenis penelitian adalah R&D (penelitian dan pengembangan) dengan menggunakan model pengembangan ADDIE. Instrumen yang digunakan adalah angket validasi, angket respon dan lembar observasi keterterapan, analisis  data dilakukan dengan analisis validitas, analisis kepraktisan dan analisis nilai relgius mahasiswa. Hasil penelitian menunjukkan validasi produk pada ahli materi mendapatkan hasil rata-rata 4,35 dengan kriteria saangat valid, pada ahli desain mendapatkan hasil rata-rata 4,30 dengan kriteria sangat valid dan ahli tafsir mendapatkan hasil rata-rata 4,20 dengan kriteria valid. Nilai kepraktisan mendapatkan hasil rata-rata 4,40 dengan kriteria sangat praktis untuk respon mahasiswa dan 4,55 dengan kriteria sangat praktis untuk respon dosen dan asisten praktikum. Nilai religius mahasiswa mendapatkan hasil rata-rata 3,99 dengan kriteria baik dan keterterapannya mencapai 87,68% dengan kriteria sangat baik. Berlandaskan hasil tersebut maka penuntun praktikum biosistematika tumbuhan terintegrasi keislaman dapat dinyatakan valid, praktis dan dapat memaksimalkan nilai religius mahasiswa.

Kata kunci: Penuntun praktikum, Biosistematika tumbuhan, Integrasi keislaman

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwi, Z., Ernalida, E., & Lidyawati, Y. (2020). Kepraktisan Bahan Ajar Perencanaan Pembelajaran Berbasis Pendidikan Karakter Dan Saintifik. Fon : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 16(1), 10. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v16i1.2312

Gazali, R. Y. (2016). Development of mathematics teaching materials for junior high school students based on Ausubel learning theory. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 182.

Lestariningsih, N., Mulyono, Y., & Ayatusa’adah, A. (2018). Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Kurikulum Dan Perkuliahan Program Studi Tadris Biologi. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 5(2), 39. https://doi.org/10.23971/eds.v5i2.763

Lestariningsih, N., Nirmalasari, R., & Qamariah, Z. (2021). The Development of an Integrative Botanical Textbook Based on Islamic Values and Medicinal Herbs Studies of Central Kalimantan. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(2), 78. https://doi.org/10.20527/bino.v3i2.10598

Lestariningsih, N., Salasiah, Seftia, N., Nadiya, H., Mulyono, Y., Nirmalasari, R., & Ayatusa’adah. (2020). Development of High Botanical Module to Integrated Islam Toward Independence Student Learning. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200129.126

Manulu, E. T. (2021). Pengembangan Penuntun Praktikum Kimia Berbasis Konstekstual Terintegrasi Nilai-Nilai Karakter Pada Matari Sistem Koloid. Quaerite Veritatem : Jurnal Pendidikan, 1(1), 12–16.

Mursyidin, K. N. (2020). Tinjauan Filosofis Implementasi Pendidikan Agama Islam Dalam Peningkatan Sistem Religius Mahasiswa Universitas Singaperbangsa Karawang. Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 151–159. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v7i2.1455

Prasetyo, M. M. (2016). Pengembangan Penuntun Praktikum Mikrobiologi Berbasis Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Biologi Uin Alauddin Makassar. Jurnal Biotek, 4(1), 1–20. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/biotek/article/viewFile/1766/1721

Rifa’i. (2016). Internalisasi Nilai-nilai Religius Berbasis Multikultural. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4, 116–133.

Setiani, A. I., Laili, N., & Abimanto, D. (2020). Strategi Pengembangan Keberagamaan Mahasiswa Di Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung Melalui Praktik Tilawah. Attractive : Innovative Education Journal, 2(1), 26. https://doi.org/10.51278/aj.v2i1.15

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung : Alfabeta

Suherman, A., Supriyadi, T., & Cukarso, S. H. I. (2019). Strengthening national character education through physical education: An action research in Indonesia. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(11), 125–153. https://doi.org/10.26803/ijlter.18.11.8

Ulia, N., Sari, Y., & Hariyono, M. (2020). Pengaruh Bahan Ajar Konsep Dasar Matematika Berbasis Internalisasi Nilai-Nilai Islam Terhadap Sikap Religius. JUrnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 1–10.

Wati, D. C., & Arif, D. B. (2017). Penanaman Nilai-nilai Religius di Sekolah Dasar untuk Penguatan Jiwa Profetik Siswa. November.

Widoyoko, E. P. 2009. Evaluasi Program Pembelajaran :Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Winarsih, I., Utomo, C. B., & Ahmad, T. A. (2017). Peranan Pembelajaran Sejarah dalam Penanaman Nilai Karakter Religius dan Nasionalisme di MAN Temanggung Tahun Ajaran 2016/2017. Indonesian Journal of History Education, 5(2), 22–29.

Downloads

Published

2022-06-26

How to Cite

Imam, M. ., Lestariningsih, N. ., & Septiana, N. (2022). Pengembangan Penuntun Praktikum Biosistematika Tumbuhan Terintegrasi Keislaman Terhadap Nilai Religius Mahasiswa: (Development of Islamic Integrated Plant Biosystematics Practicum Guide to Students’ Religious Values). BIODIK, 8(2), 171-180. https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.17715

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)