This is an outdated version published on 2019-09-01. Read the most recent version.

Perbandingan Hasil Belajar Biologi melalui Model Pembelajaran Student Team Achievement Division dan Jigsaw pada siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Sangatta Utara, Kalimantan Timur

Comparison of Biology Learning Outcomes through Student Team Achievement Division and Jigsaw Learning Models in Class XI North Sangatta 1 High School students

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v5i2.7077

Keywords:

Model Student Team Achievement Division (STAD), Model Jigsaw.

Abstract

This research is motivated by the problem of low learning outcomes in Biology subjects due to the lack of use of varied learning models. This study aims to describe the comparison of Biology learning outcomes through STAD learning model, and Jigsaw on students conducted in April to May 2017. Data collection in this research is obtained from the test method. The data obtained from the test method were analyzed by descriptive and inferential statistical techniques (t-test), using SPSS version 23. The study showed, (1) there was comparison of learning outcomes among students who studied STAD learning model with conventional model. Based on statistical results obtained sig value. 0,000 <0.05; (2) there is comparison of learning result among students learning Jigsaw learning model with conventional model, this result is in accordance with statistical result where sig.0,000 <0,05.

Keywords: Student Team Achievement Division (STAD) Model, Jigsaw Model.

 

Abstrack.Penelitian ini dilatarbelakangi oleh masalah yaitu rendahnya hasil belajar pada mata pelajaran Biologi dikarenakan masih kurangnya penggunaan model pembelajaran yang bervariasi. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan perbandingan hasil belajar Biologi melalui model pembelajaran STAD dan Jigsaw, pada siswa yang dilaksanakan pada Bulan April sampai Mei 2017. Pengumpulan data dalam penelitian ini didapatkan dari metode tes. Data yang didapatkan dari metode tes dianalisis  dengan teknik analisis deskriptif  dan statistif inferensial (uji-t), dengan menggunakan SPSS versi 23. Penelitian menunjukkan, (1) ada perbandingan hasil belajar antar siswa yang belajar  model pembelajaran  STAD  dengan  model konvensional. Berdasarkan hasil statistik diperoleh nilai sig. 0,000 < 0,05; (2) ada pebandingan hasil belajar antar siswa yang belajar  model pembelajaran  Jigsaw  dengan  model konvensional, hasil ini sesuai dengan hasil statistik dimana nilai sig.0,000 < 0,05.

Kata kunci: Model Student Team Achievement Division (STAD), Model Jigsaw.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anas Sudijono, 2011, Pengantar Evalaluasi Pembelajaran, Raja Grafindo, Jakarta.
Ade sanjaya, 2011. Model – model Pembelajaran. Bumi Aksara. Jakarta.
Budiarti, R. S., & Sadikin, A. (2015). Pengaruh Kartu Kwartet Animalia dengan Model TGT terhadap Pemahaman Materi Taksonomi Hewan Siswa SMAN 8 Kota Jambi. BIODIK, 1(1).
Kosasih, 2014. Strategi Belajar dan Pembelajaran, Bandung, Penerbit; Bina Media Informasi.
Mashudi, Sugeng. 2010. Penerapan Pembelajaran Model Jigsaw dalam Peningkatan Minat dan Prestasi. Surakarta. Universitas Sebelas Maret.
Rizkamariana, F., Diana, S., & Wulan, A. R. (2019). Penerapan Project Based Learning untuk Melatih Kemampuan Literasi Tumbuhan Abad 21 pada Siswa SMA. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 2(1), 19-23.
Sugiono, 2013. Metode Penelitian Pendidikan(Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Alfabeta: Bandung.
Sugianto, 2012. Jurnal Perbedaan Penerapan Model Pebelajaran Kooperatif Tipe JIGSAW dan STAD ditinjau dari Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematis Siswa. Didaktik. Binjai.
Suharsimi Arikunto. 2010. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Sadikin, A. (2018). The Implementation of Learning Journal to Improve University Students’ Motivation in Basic and Process of Learning Biology Subject. Bioeducation Journal, 2(1), 70-75.
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif – Progresif. Jakarta. Kencana Prenada Group.
Uno,Hamzah dkk. 2013, Belajar dengan Pendekatan PAILKEM, Bumi Aksara Jakarta.
Wahidmurni, 2010, Evaluasi Hasil Pembelajaran, Nuha Litera, Malang.
Zulfaidhah, Z., Palenewen, E., & Hardoko, A. (2018). Needs Analysis in the Problem Based Learning (PBL) Model Tools and Problems Regarding 7th Grade Students’ Science Learning Outcome at SMPN 2 Bongan. BIODIK, 4(1), 48-59.

Downloads

Published

2019-09-01

Versions

How to Cite

Perbandingan Hasil Belajar Biologi melalui Model Pembelajaran Student Team Achievement Division dan Jigsaw pada siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Sangatta Utara, Kalimantan Timur : Comparison of Biology Learning Outcomes through Student Team Achievement Division and Jigsaw Learning Models in Class XI North Sangatta 1 High School students. (2019). BIODIK, 5(2), 109-120. https://doi.org/10.22437/bio.v5i2.7077