Analisis dan Rekonstruksi Komponen Penyusun Lembar Kerja Peserta Didik Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan

(Analysis and Reconstruction of the Components of the Student Worksheet on Structure and Function of Plant Tissue)

Authors

  • Nadia Nadia Universitas Pendidikan Indonesia
  • Bambang Supriatno Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sri Anggraeni Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9439

Abstract

Student worksheets are guidelines used by teachers and students in practicum activities. This study aims to analyze and reconstruct the students worksheets are less qualified and not in accordance with established standards. This research is a descriptive qualitative analysis research which aims to analyze and reconstruct student worksheets with the 1)Analysis; 2)Try; 3)Reconstruction stage. The analysis was conducted on 6 student worksheet on Plant Network Structure and Function based on the KTSP Curriculum and 2013 Curriculum using the Laboratory Activity Analysis Form instrument and the Vee Diagram scoring table. The trial was conducted at the FPMIPA Plant Structure Laboratory, Universitas Pendidikan Indonesia. Student worksheets  reconstruction is based on the problems found in the conceptual, practical and knowledge construction aspects after analysis and testing. The results showed that there were problems with student worksheets  in the Structure and Function of Plant Tissue from conceptual, practical and knowledge construction aspects. In the conceptual aspect, for the suitability of competence with Basic Competence and suitability of activities with the cognitive level of students, the percentage is only 16.6%. In the practical aspect 66.7% of the student worksheets  analyzed the procedure incorrectly so that the phenomenon objects that appear are not relevant to the objectives / titles of student worksheets . In the aspect of knowledge construction 66.6% of student worksheets  analyzed the questions can be answered without doing practicum and there are no questions about data interpretation, the emergence of a principle and analysis so that drawing conclusions is not based on facts and does not describe the title/purpose. Based on the acquisition of component scores Diagram Vee student worksheets  Structure and Function of Plant Tissue has not reached an ideal score (18). The Vee Diagram component that does not appear at all is knowledge claims (score 0).

Abstrak. Lembar kerja siswa merupakan pedoman yang digunakan oleh guru dan siswa dalam kegiatan praktikum. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan merekontruksi lembar kerja siswa yang kurang berkualitas dan tidak sesuai dengan standar yang telah ditetapkan. Penelitian ini merupakan penelitian analisis deskriptif kualitatif yang bertujuan untuk menganalisis dan merekontruksi lembar kerja siswa dengan metode ANCOR (Analisis-Coba-Rekontruksi). Analisis dilakukan pada 6 LKS Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan berdasarkan Kurikulum KTSP dan Kurikulum 2013 menggunakan instrumen Form Analisis Kegiatan Laboratorium dan tabel penskoran Diagram Vee. Uji coba dilakukan di Laboratorium Struktur Tumbuhan FPMIPA Universitas Pendidikan Indonesia. Rekontruksi LKS dilakukan berdasarkan permasalahan yang ditemukan pada aspek konseptual, praktikal dan kontruksi pengetahuan setelah melakukan analisis dan ujicoba. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat permasalahan pada LKS Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan dari aspek konseptual, praktikal dan kontruksi pengetahuan. Pada aspek konseptual, untuk kesesuaian kompetensi dengan Kompetensi Dasar dan kesesuaian kegiatan dengan tingkat kognitif siswa, persentasenya hanya 16,6%. Pada aspek praktikal 66,7% dari LKS yang dianalisis prosedurnya tidak tepat sehingga objek fenomena yang muncul tidak relevan dengan tujuan/judul LKS. Pada aspek kontruksi pengetahuan 66,6% dari LKS yang dianalisis pertanyaannya dapat dijawab tanpa melakukan praktikum dan tidak ada pertanyaan mengenai interpretasi data, kemunculan suatu prinsip dan analisis sehingga penarikan kesimpulan tidak berdasarkan fakta dan tidak menggambarkan judul/tujuan. Berdasarkan perolehan skor komponen Diagram Vee LKS Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan belum mencapai skor ideal (18). Komponen Diagram Vee yang tidak muncul sama sekali adalah klaim pengetahuan (skor 0).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, E. (2016). Analisis Kesesuaian Materi Kuliah dengan Materi Praktikum Biologi Bidang Tumbuhan pada Program Studi Pendidikan Biologiuin Ar-Raniry. Jurnal Biotik, 4(2), 156–162.
Azmi, N., Prastowo, P., & Maslena. (2018). Analisis Kesesuaian Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Biologi Kelas X yang digunakan MAN Rantauprapat Kabupaten Labuhan Batu. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(2), 65–70.
Bago, A. S. (2018). Pengembangan Penuntun Praktikum Biologi disertai Gambar pada Materi Jaringan Tumbuhan Berbasis Guided Discovery untuk Siswa SMA Se Kecamatan Telukdalam. Jurnal Education and Development, 5(2), 85–90.
Dahar R W. (2011). Teori-teori Belajar. Jakarta: Erlangga.
Festile, R. M. (2017). The Influence of Practical Work in the Teaching and Learning of Acids , Bases and Neutrals in Natural Sciences. Cape: University of the Western Cape.
Hakim, N. (2015). Penerapan Project-Based Learning Dipadu Group Investigetion Untuk Meningkatkan Motivasi, dan Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi Universitas Muhammadiyah Malang. Jurnal BIODIK, 1(1).
Hashim, S., Mohaffyza Mohamad, M., & Nadrah Wan Muda, W. H. (2018). Knowledge Construction Models: A view of Various Models for an Impeccable Learning Environment. MATEC Web of Conferences, 1–7. http://doi.org/10.1051/matecconf/201815005013
Hindriana, A. F. (2016). the Development of Biology Practicum Learning Based on Vee Diagram for Reducing Student Cognitive Load. JETL (Journal Of Education, Teaching and Learning), 1(2), 61. http://doi.org/10.26737/jetl.v1i2.39
Hindriana, A. F. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Praktikum Berbasis Diagram Vee Guna Memfasilitasi Kegiatan Laboratorium Secara Bermakna. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 12(1), 62–68. http://doi.org/10.25134/quagga.v12i1.2331
Holman, J. (2017). Good Practical Science. London: The Gatsby Charitable Foundation.
Laelasari, I., & Supriatno, B. (2018). Analisis Komponen Penyusun Desain Kegiatan Laboratorium Bioteknologi. Jurnal Bioedukatika, 6(2), 84–90. http://doi.org/10.26555/bioedukatika.v6i2.10592
Maemunah, S., & Pramesti, I. (2019). Pengembangan Modul Jaringan Tumbuhan Berbasis Pendekatan Contextual Teaching and Learning ( CTL), 2(2), 129–136.
Millar, R & Abrahams, I. (2009). Practical work - Research Database, The University of York. School Science Review, 91(334), 59–64. http://doi.org/10.1007/978-3-319-07857-1_2
Millar, R. (2004). The Role of Practical Work in The Teaching and Learning of Science. Washington DC: National Academy of Sciences.
Novak, & Gowin. (1984). Learning How to Learn. New York: Cambridge University Press.
Putri, N. E., Yolida, B., & Sikumbang, D. (2019). Hubungan Pelaksanaan Praktikum dan Keterampilan Proses Sains Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik, 7(4), 92–103.
Rima, R., Munandar, A., & Anggraeni, S. (2020). Pengembangan Kegiatan Praktikum Pemodelan Efek Rumah Kaca untuk Siswa SMA pada Materi Perubahan Lingkungan. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 3(1), 34–38. http://doi.org/10.17509/aijbe.v3i1.23308
Sadikin, A., & Hakim, N. (2019). Buku Ajar Berbantuan Model Pembelajaran Everyone is A Teacher Here: Upaya Meningkatkan Keterampilan Dasar Mengajar Calon Guru Biologi. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 2(2), 47-51. https://doi.org/10.17509/aijbe.v2i2.19249
Safahi, L., Pusporini, A., Susilo, S., & Akbar, B. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Calon Guru Biologi Terhadap HOTS. BIODIK, 6(1), 35-45.
Supriatno, B. (2009). Uji Langkah Kerja Laboratorium Sekolah. Proseding Seminar Nasional Biologi: Inovasi dan Pendidikan Biologi dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia (pp. 255–261).
Sadikin, A. (2018). Penerapan jurnal belajar untuk meningkatkan motivasi belajar mahasiswa pada mata kuliah Dasar-Dasar dan Proses Pembelajaran Biologi. Bioeducation Journal, 2(1), 70-75.
Supriatno, B. (2018). Praktikum untuk Membangun Kompetensi. Proceeding Biology Education Conference (Vol. 15, pp. 1–18).
Sadikin, A. (2015). Hubungan EQ (Emotional Quotient) dengan hasil belajar mahasiswa biologi semester Ganjil Tahun Ajaran 2014/2015. BIODIK, 1(1).
The Society for Biology. (2010). The Importance of Practical Biology : from School to Higher Education. Retrieved from www.societyofbiology.org.
Wahidah, N. S., Supriatno, B., & Kusumastuti, M. N. (2018). Assimilation : Indonesian Journal of Biology Education, 1(2), 70–76.
https://doi.org/10.17509/aijbe.v1i2.13050
Wibowo, Y. G., & Sadikin, A. (2019). Biology in the 21st-Century: Transformation in biology science and education in supporting the sustainable development goals. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 5(2), 285-296. https://doi.org/10.22219/jpbi.v5i2.7956
Woolfolk, A. (2008). Educational Psychology.(10th ed.). New Jersey: Allyn and Bacon.
Zulfaidhah, Z., Palenewen, E., & Hardoko, A. (2018). Needs Analysis in the Problem Based Learning (PBL) Model Tools and Problems Regarding 7th Grade Students’ Science Learning Outcome at SMPN 2 Bongan. BIODIK, 4(1), 48-59. https://doi.org/10.22437/bio.v4i1.5508

Downloads

Published

— Updated on 2020-06-28

How to Cite

Nadia, N., Supriatno, B. ., & Anggraeni, S. (2020). Analisis dan Rekonstruksi Komponen Penyusun Lembar Kerja Peserta Didik Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan: (Analysis and Reconstruction of the Components of the Student Worksheet on Structure and Function of Plant Tissue). BIODIK, 6(2), 187-199. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9439

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>