Analisis Lembar Kerja Siswa Praktikum Fotosintesis Dengan Uji SACHS
Students Work Sheet Analysis Of Photosynthesis Practicum With SACHS Test
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v6i3.9623Abstract
This study aims to analyze and find out the effectiveness of Student’s Worksheet (LKS) in the Photosynthesis practicum with Sachs test experiments and taken from biology books for junior and senior high school, 5 LKS consisting of 2 LKS Junior High School and 3 LKS Senior High School which are used as a source of learning and published by several well-known publishers. The method used in this study is a qualitative description with the sampling technique used is purposive sampling. Based on the findings in the field, it was found that there were still problems in several components in the photosynthetic LKS practicum with the Sachs test. The results obtained show that for notes / transformations, the percentage of scores obtained in junior and senior high school worksheets has not yet shown an ideal score (score 0), which means no notes or transformations can be identified. If practicum does not occur in the process of recording and transformation of data, the claims of knowledge made can be wrong or irrelevant to the conceptual side of Diagram Vee.
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan mengetahui efektivitas penggunaan Lembar Kerja Siwa (LKS) pada praktikum Fotosintesis dengan percobaan uji Sachs dan diambil dari buku biologi untuk SMP dan SMA/MA sebanyak 5 LKS yang terdiri dari 2 LKS SMP dan 3 LKS SMA yang dijadikan sebagai sumber belajar dan dipublikasi oleh beberpa penerbit ternama. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskripti kualitatif dengan teknik sampling yang digunakan yaitu purposive sampling. Berdasarkan hasil temuan dilapangan ditemukan bahwa masih terdapat permasalahan pada beberapa komponen dalam LKS praktikum fotosintesis dengan percobaaan uji Sachs. Hasil yang diperoleh menunjukan bahwa Untuk catatan/transformasi, persentase perolehan skor pada LKS SMP dan SMA belum menunjukkan skor ideal (skor 0) yang artinya tidak ada catatan atau transformasi yang dapat diidentifikasi. Jika pada praktikum tidak terjadi proses pencatatan dan transformasi data, maka klaim pengetahuan yang dilakukan bisa menjadi salah atau tidak relevan dengan sisi konseptual Diagram Vee.
Downloads
References
Alexander, A., Rahayu, H. M., & Kurniawan, A. D. (2018). Pengembangan Penuntun Praktikum Fotosintesis Berbasis Audio Visual Menggunakan Program Camtacia Studio di SMAN 1 Hulu Gurung. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 6(2), 75-82. https://doi.org/10.24815/jpsi.v6i2.12075
Dewi, R., Budiarti, R. S., & Aina, M. (2017). Pengembangan lembar kegiatan peserta didik (lkpd) bermuatan pendidikan karakter dengan model pembelajaran guided inquiry pada materi bakteri bagi siswa kelas x sekolah menengah atas. BIODIK, 3(1), 17-26. DOI: https://doi.org/10.22437/bio.v3i1.4878
Maniam, MBS., dan Yusa, (2014), Advanced Learning Biology 1A for Grade X Senior High School, Bandung: Grafindo.
Novak & Gowin. (1984). Learning How to Learn. New York: Cambridge University Press.
Setiowati, T dan Furqonita, D. (2007). Biologi Interaktif. Azka Press : Jakarta.
Sagala, S. (2014). Konsep dan MaknaPembelajaran. Bandung : Alfabeta
Sudargo, F dan Asiah. (2009). “Pembelajaran Biologi berbasis Praktikum untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan KPS Siswa SMAâ€. [online] tersedia:http://file.upi.edu/direktory/FPMIPA/jur_PEND_BIOLOGI?195107061978032_FRANSISKA_SUDARGO/ARTIKEL_HK_05_FRANSISKA/ARTIKEL_HIBAH_KOMPETITIF.pdf. Diakses pada tanggal 29-03-2020.
Supriatno, B. (2009). Uji Langkah Kerja Laboratorium Sekolah. Proseding Seminar Nasional Biologi: Inovasi dan Pendidikan Biologi dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia, 255-261.
Supriatno, B. (2013). Pengembangan Program Perkuliahan Pengembangan Praktikum Biologi Sekolah Berbasis ANCORB untuk Mengembangkan Kemampuan Merancang dan Mengembangkan Desain Kegiatan Laboratorium. Disertasi Jurusan Pendidikan Biologi FPMIPA UPI: Tidak diterbitkan.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2006 tentang tentang Standar Kompetensi Lulusan (SKL) Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah. Jakarta: Menteri Pendidikan Nasional.Rezba, Sprague dan Fiel. Tt. Learing and Assessing Science Process Skills. Iowa: Kendall / Hunt Publishing Company.
Downloads
Published
Versions
- 2020-09-14 (4)
- 2020-10-10 (3)
- 2020-10-05 (2)
- 2020-10-05 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fidya afiyatusyifa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).