Gangguan Berbahasa Pada Penyandang Tunagrahita di SLB (Sekolah Luar Biasa) Sri Soedewi Kota Jambi: Kajian Psikolinguistik
DOI:
https://doi.org/10.22437/kalistra.v3i1.42353Keywords:
gangguan berbahasa, tunagrahita, psikolinguistik, sintaksisAbstract
This study aims to explain and describe language disorders in the syntactic level in the sentence patterns of people with intellectual disabilities. The subjects of this study were students of class IX-C SLB Sri Soedewi, Jambi City named Fazza, Tama and Zahira. The analysis was carried out based on the compound sentence pattern. The method used in this study was descriptive qualitative. Data collection techniques used elicitation, recording and interviews. Data analysis techniques used were transcription, codification, classification, and data tabulation. The results of the data analysis showed that in compound sentences did not use conjunctions as connectors between clauses. Three (3) out of three (3) mentally retarded people of class IX-C at SLB Sri Soedewi constructed compound sentences without using the building elements, namely subject-predicate-conjunction-subject-predicate-conjunction.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan dan mendeskripsikan mengenai gangguan berbahasa dalam tataran sintaksis pada pola kalimat penyandang tunagrahita. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IX-C SLB Sri Soedewi kota Jambi yang bernama Fazza, Tama dan Zahira. Analisis dilakukan dengan berdasar pada pola kalimat majemuk. Metode yang digunakan pada penelitian ini yaitu deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan elisitasi, rekam dan wawancara. Teknik analisis data yang digunakan yaitu transkripsi, kodifikasi, klasifikasi dan tabulasi data. Hasil analisis data didapatkan bahwa pada kalimat majemuk tidak menggunakan konjungsi sebagai penghubung antar klausa. Tiga (3) dari tiga (3) penyandang tunagrahita kelas IX-C di SLB Sri Soedewi membangun kalimat majemuk tanpa menggunakan unsur pembangunnya yaitu subjek-predikat-konjungsi-subjek-predikat-konjungsi.
Downloads
References
Afria, Rengki and Tersta, Frisciila Wulan (2018) Language Disorder “Stutering” On The Children: Case Study Of Muhammad Rizki Utama. Proceeding The Third International Conference on Malay Identity, 3 (1). pp. 316-322. ISSN 9786025163418
Alvina, M. (2022). Gangguan Berbahasa Penyebab Ketidakjelasan Tuturan Pada Anak Penderita Down Syndrome Dalam Mengucapkan Kosakata: Studi Kasus Di Slb N Semarang (Tinjauan Psikolinguistik). Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local., 1(69),
Anggiasari, S. dkk. (2024). Performasi Sintaksis pada Anak Tunagrahita Ringan dan Sedang di SLB Budi Asih Gombong. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 23(1), 90–101. https://doi.org/10.21009/bahtera.231.08
Apriliyanti, D. N. (2023). Gangguan Berbahasa Pada Anak Tunagrahita Usia 24 Tahun. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6). https://jurnal.penerbitdaarulhuda.my.id/index.php/MAJIM/article/view/403%0Ahttps://jurnal.penerbitdaarulhuda.my.id/index.php/MAJIM/article/download/403/471
Arifin, Z (2009). Sintaksis. Jakarta : PT. Grasindo.
Chomsky, N. (1969). Aspects of the Theory of Syntax. MIT Press. https://books.google.co.id/books?id=u0ksbFqagU8C
Effendi, M. (2009). Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. PT Bumi Aksara.
Fadhilasari, I. (2022). Gangguan Berbahasa Tataran Fonologis Pada Tuturan Penderita Stroke Iskemik: Kajian Psikolinguistik. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 18(1), 152–165. https://doi.org/10.25134/fon.v18i1.5533.
Fazita, N. dkk. (2023). Penerapan Media Kartu Tempel dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemula Siswa Kelas I SDN Pucangsewu Tahun Pelajaran 2022/2023. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.
Fitriani, J.dkk. (2022). Analisis Gangguan Berbahasa Psikogenik Latah di Samarinda Ulu Studi Kasus: Psikolinguistik. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 9(2), 145. https://doi.org/10.30595/mtf.v9i2.13735
Helty, H., Izar, J., Afria, R., & Afifah, I. H. (2021). Tahapan Dan Perbandingan Pemerolehan Bahasa Pada anak laki-Laki dan Perempuan Usia 18 Bulan: Kajian Psikolinguistik. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 84. https://doi.org/10.33603/deiksis.v7i2.3650
Karo, I. D. P. B., Ernanda, E., & Afria, R. (2023). Konstruksi Kalimat Imperatif dalam Bahasa Karo. Kajian Linguistik Dan Sastra, 1(3), 328-334. https://doi.org/10.22437/kalistra.v1i3.23279
Mahsun. (2005). Metode penelitian bahasa: tahap strategi, metode, dan tekniknya. RajaGranfindo Persada. https://books.google.co.id/books?id=UwC4NwAACAAJ
Mahsun. (2017). Metode Penelitian Bahasa. In Fakultas Adab dan Humaniora UIN Sunan Ampel Surabaya. http://eprints.unram.ac.id/29724/1/KUM C2. Buku Metode Peneltian Bahasa.pdf
Mufidah, N. I., & Antono, M. N. (2019). Gangguan Berbahasa Tokoh Abang Dalam Film Rectoverso “Malaikat Juga Tahu” (Kajian Psikolinguistik). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 4(2), 27–32. https://doi.org/10.21107/metalingua.v4i2.6133.Muzaiyanah. (2017). Gangguan Berbahasa. In UIN MALIKI PRESS (Anggota IKAPI).
Ramlan, M. 1789 . Ilmu Bahasa Indonesia: Sintaksis. Yogyakarta: CV Karyono
Rohayati, E. (2018). Buku Psikolinguistik Kajian Teoretik.
Samsuri. 1982. Tata Kalimat Bahasa Indonesia. Jakarta: Sastra Hudaya
Selian, N., & Rosemary, R. (2024). Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Syiah Kuala University Press. https://books.google.co.id/books?id=G9QTEQAAQBAJ
Senft, G. (1982). Elicitation
Siregar, M. Y., & Mawaddah, A. (2022). Language Disorders in Patients with Blad Blessings. Vernacular: Linguistics, Literature, Communication and Culture Journal, 2(1), 112–117. https://doi.org/10.35447/vernacular.v2i1.572
Subadi, T. (2006). Metode penelitian kualitatif. Muhammadiyah University Press
Sudaryanto. (2015). Metode dan Teknik Analisis Bahasa. Yogyakarta: Sanata Darma University Press
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sutisnawati, A., dkk. (2024). Pengantar Anak Berkebutuhan Khusus dan Pendidikan Inklusif. Publica Institute Jakarta. https://books.google.co.id/books?id=G6EfEQAAQBAJ
Tarmini, W., & Sulistyawati, M. (2019). Sintaksis Bahasa Indonesia Hak Cipta © Penulis. 1–138. www.uhamkapress.com
Teguh, M. dkk. (2023). Instrumen Tes dan Non Tes Pada Penelitian. Teknik Pengumpulan Data Kuantitatif Dan Kualitatif Pada Metode Penelitian, 2(6), 784–808.
Warni, W., Afria, R., Izar, J., & Harahap, M. (2023). The Stages and Development of First Language Acquisition on Children 1,6 Years Old. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 2080-2093. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.3310
Wisnu, K. (2023). Kemampuan Morfosintaksis Anak Disabilitas Intelektual: Studi Kasus. Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 14(1), 24–23. https://doi.org/10.31503/madah.v14i1.524
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yuliani Eka Putri, Ade Kusmana, Aprilia Kartika Putri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Kalistra: Kajian Linguistik dan Sastra is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish their manuscripts in Kajian Linguistik dan Sastra agree to the following terms:
1. The copyright in each article belongs to the author.
2. The author acknowledges that Kajian Linguistik dan Sastra reserves the right to be the first to publish under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (Attribution 4.0 International CC BY-SA 4.0).
3. Authors may submit articles separately, arranging for non-exclusive distribution of manuscripts that have been published in this journal to other versions (e.g., delivery to the author's institutional repository, publication into a book, etc.), acknowledging that the manuscript has been first published in Kajian Linguistik dan Sastra.