Sarkasme pada Komentar Postingan Instagram @amburabdoel

Authors

  • Roy Armanda Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.22437/kalistra.v3i2.42979

Keywords:

sarcasm, shitpost, meme, hate speech, jokes, social media

Abstract

This research aims to describe the types of sarcasm found in @amburabdoel account posts. The type of research used is descriptive qualitative research. The data in this study are words, phrases, clauses and comment sentences on the @amburabdoel account. The data collection techniques used are observation techniques and note-taking techniques. The results of the research found as many as 150 data with the number of details of propositional sarcasm 34 data, lexical sarcasm 49 data, sarcasm like or like 26 data, and illocutionary sarcasm 41 data. Based on the results, lexical sarcasm is the most dominant type of sarcasm to create frontal criticism so that the criticism can be conveyed directly. This research can be a picture of poor social interaction that can trigger cyber bullying. Sarcasm on @amburabdoel's account is known to not always have a harsh tone, but is also delivered subtly packaged through a joke.

Abstrak

Penelitan ini bertujuan untuk mendeskripsikan jenis-jenis sarkasme yang terdapat pada postingan akun @amburabdoel. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif deskriptif. Data dalam penelitian ini adalah kata, frasa, klausa dan kalimat komentar di akun @amburabdoel. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik observasi dan teknik catat. Hasil penelitian ditemukan sebanyak 150 data dengan jumlah rincian sarkasme proposisi 34 data, sarkasme leksikal 49 data, sarkasme seperti atau kayak 26 data, dan sarkasme ilokusioner 41 data. Berdasarkan hasil penelitian, sarkasme leksikal merupakan jenis sarkasme yang paling dominan dilayangkan untuk menciptakan kritikan yang frontal agar langsung dapat tersampaikan kritikannya. Penelitian ini dapat menjadi gambaran interaksi sosial yang buruk higga dapat memicu cyber bullying. Sarkasme pada akun @amburabdoel diketahui tidak selalu bernada kasar, tetapi juga dilayangkan secara halus yang dikemas melalui sebuah candaan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abubakar, R. H. (2021). Pengantar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.

Alfarisi, A. S. (2023). Dampak dan Pengaruh Bahasa di Media Sosial. Student Scientific Creativity Journal, 1(3), 93-96.

Amburabdoel. (12 Juli, 2024). Duo Borongan [Postingan]. Instagram. https://www.instagram.com/reel/C9Tp6ncSNvF/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA.

Amburabdoel. (13 Juni, 2024). Penambah Mood Kerja [Postingan]. Instagram. https://www.instagram.com/reel/C8I4zXMy4zQ/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA.

Amburabdoel. (18 Juli, 2024). Lengan Lengan Sering Narik Pukat Harimau [Postingan]. Instagram. https://www.instagram.com/reel/C9kLgpNyqtf/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA.

Amburabdoel. (2 November, 2024). Kek Jungle Deket Buff Ungu [Postingan]. Instagram. https://www.instagram.com/reel/DB2wDSatRzw/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA.

Amburabdoel. (23 Oktober, 2024). Terus Kenapa Hajikuuu [Postingan]. Instagram. https://www.instagram.com/p/DBdey_3StRP/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZ.

Amburabdoel. (5 Juli, 2024). Amal Ibadahnya Kena Crop Juga Inimah [Postingan]. Instagram. https://www.instagram.com/reel/C9CtfiDSAz8/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA.

Amburabdoel. (21 Juni, 2024). Kelaz [Postingan]. Instagram. https://www.instagram.com/reel/C8eNGpBSEdP/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA.

Camp, Elizabeth. (2011). Sarcasm, Pretense, and The Semantics/Pragmatics Distinction. Journal of University of Pennsylvania, 1-48.

Handono, P. Y. (2018). Gaya Bahasa Komentar Dalam Akun Instagram “Mimi Peri. Lingua Scientia, 2(2), 97–205.

Lutfiyani, S., Purwanto, B. E., Anwar, S. (2020). Sarkasme Pada Media Sosial Twitter dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. Tabasa: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya. 1(2), 269-284.

Nurrachmi, S., & Ririn, P. (2018). Etika Komunikasi Netizen Di Media Sosial (Studi Etnografi Virtual Terhadap Etika Berkomunikasi Netizen Dalam Menerima Berita Dan Informasi Pada Halaman Facebook E100 Radio Suara Surabaya). Jurnal Ilmu Komunikasi UPN Veteran Jatim, 1(1).

Setiadi, A. (2016). Pemanfaatan Media Sosial untuk Efektifitas Komunikasi. Jurnal Humaniora Universitas Bina Sarana Informatika : 16 (2), 1-7.

Skalicky, S. (2019). Investigating satirical discourse processing and comprehension: the role of cognitive, demographic, and pragmatic features. Language and Cognition. 2019;11(3):499-525. https://doi.org/10.1017/langcog.2019.30.

Sperber, D., & Wilson, D. (1981). Irony and the Use-Mention distinction. Retrieved from http://discovery.ucl.ac.uk/1331930/.

Downloads

Published

2024-05-31

How to Cite

Armanda, R. (2024). Sarkasme pada Komentar Postingan Instagram @amburabdoel. Kajian Linguistik Dan Sastra, 3(2), 323–331. https://doi.org/10.22437/kalistra.v3i2.42979

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.