The Influence of Baamboozle Learning Media on Students' Interest in Learning Mathematics at Sanggar Bimbingan Aisyiyah Pandan Malaysia
Keywords:
Learning Interest, Mathematics, Learning Media, BaamboozleAbstract
Success in school is mainly determined by a student's interest in studying, particularly when it comes to mathematics, which many children find challenging. The purpose of this study is to determine the effect of the Baamboozle learning media on students' interest in learning mathematics at Sanggar Bimbingan Aisyiyah Pandan Malaysia. The research used a one-group pretest-posttest design and a pre-experimental methodology. Seven fifth -grade children were among the participants. A learning interest questionnaire was used to collect the data, and SPSS version 27's paired sample t-test was used for analysis. The research results showed that the average pretest score was 39,43, while the average posttest score increased to 66,57. The Paired Sample T-Test yielded a significance value of 0.001, which is smaller than 0.05 (0.001 < 0.05). Thus, it has been proven that the use of Baamboozle learning media has a significant influence on students' interest in learning mathematics at Sanggar Bimbingan Aisyiyah Pandan Malaysia.
Downloads
References
Abidin, Z., & Purnamasari, M. (2023). Peran Kompetensi Sosial Guru Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa (Sebuah Keharusan Yang Tak Bisa Ditawar). Research and Development Journal of Education, 9(1), 513–519. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i1.16900
Adnyana, K. S., & Yudaparmita, G. N. A. (2023). Peningkatan Minat Belajar IPAS Berbantuan Media Gambar Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 61–70. https://doi.org/10.55115/edukasi.v4i1.3023
Andini, Hermawan, I., & Farida, N. A. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Baamboozle Terhadap Minat Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran SKI Di SMPIT Al-Ridwan Karawang. 9(2), 115–132.
Andriyani, I., Feradona, M., & Rizaldi, V. P. (2021). Pemanfaatan Penggunaan Ice - breaking pada Website Baamboozle dalam Kegiatan Pembelajaran. Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 318–327. https://doi.org/10.1010/
Ariani, N., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni. (2022). Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. In Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. Grup CV. Widina Media Utama. https://doi.org/10.21070/2022/978-623-464-043-4
Bate’e, A. K., Derana Laoli, J., Rasti, D. S., & Wijaya Lase, I. (2023). Penerapan Metode Permainan Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. C.E.S.2023 Confrence Of Elementary Studies, 48.
Desanti, L. A., Lestari, S. A., Purwaningsih, D., & Damariswara, R. (2023). Analisis Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(3), 747–752.
Dores, O. J., Huda, F. A., & Riana, R. (2019). Analisis Minat Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 4 Sirang Setambang Tahun Pelajaran 2018/2019. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 38–48. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v1i1.408
Furqon, M. (2024). Minat Belajar. Sumatera Barat: PT. Mafy Media Literasi Indonesia.
Hamruni. (2021), Strategi Dan Model-Model Pembelajaran Aktif Menyenagkan. Yogyakarta: Investidaya.
Joanna, I., & Anwar, K. (2024). Pengaruh model. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(03), 321–330.
Khoiro, D. M., Samsiah, A., & Haryono. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Bamboozle dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada Siswa Kelas X di SMAN 1 Pamarayan. Edusociata Jurnal Pendidikan Sosiologi, 6(1), 509–520.
Kusnadi, E., & Azzahra, S. A. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran PPKn di MA Al Ikhlash Padakembang Tasikmalaya. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 323–339. https://doi.org/10.24269/dpp.v12i2.9526
Lestari, K, E., dan Mokhammad, R, Y. (2017). Peneltian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.
Mardiah, K., Mardiani, Marselena, Syaputri, M. D., Camellia, M. R. R., & Imarida. (2024). Penerapan Kuis Edukatif Baamboozle Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Cerdas Proklamator, 12(2), 184–198.
Mariani, S. D., Larasati, D. A., Prasetya, S. P., & Stiawan, A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Hybrid Learning Menggunakan Media Baamboozle Terhadap Hasil Belajar Dan Minat Belajar Siswa SMP. Jurnal Dialektika Pendidikan IPS, 2(2), 206–216. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/PENIPS/article/view/48607
Marwah, S. S., & Aini, Z. N. (2022). Studi Literatur: Baamboozle Sebagai Media Pembelajaran Yang Interaktif. Jurnal PGMI UNIGA (JPU), 1(2), 69–75.
Ramadani, K. S., & Wandini, R. R. (2023). Analisis Faktor Rendahnya Minat Belajar Matematika Siswa Kelas IV di SD IT Hidayatul Jannah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 31844–31849.
Saffitri, Kurnisar, & Mutiara, T. M. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Baamboozle Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran PPKn Kelas XI SMA. 10(4), 1233–1240.
Soleha, D., Kurniawan Farid, E., & Rahayu, E. (2024). Pemahaman Konsep Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Berbantuan Media Baambozle Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 11(1), 116–126. http://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JPMat/index
Suhendar, A. W., & Yanto, A. (2023). Pembelajaran Matematika Menyenangkan di SD Melalui Permainan. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 18–23.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wahab, G., dan Rosnawati. (2021). Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. CV. Adanu Abimata: Jawa Barat.
Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 19(01), 61–78. https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nur Khoiroh, Suci Perwita Sari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.