Profil Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik SMA Pada Pembelajaran Biologi Kelas XII Pada Materi Evolusi
(Profile Of Numerical Literacy Ability High School Students XII Class in Biology Learning On Evolution Materials)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i3.18978Abstract
This study aims to determine the profile of the numeracy literacy ability of class XII students of one of the senior high schools in Sukabumi Regency in learning biology on evolution materials. The type of research used is descriptive with the sampling technique being random sampling. This research was conducted on class XII students at SMAN 1 Sukaraja in the academic year 2021/2022. The instrument used is a matter of numeracy literacy ability which refers to the indicators of Dewayani in the form of 8 multiple choice questions and 4 descriptive questions. The results showed that the content indicator had a percentage of 61% in the sufficient category, the cognitive process indicator had a percentage of 31% in the very poor category, and the context indicator had a percentage of 56% in the sufficient category with an overall average of 49% with less category. Based on these data, it can be concluded that the cognitive process indicators must be improved again with a meaningful learning process in terms of the learning model, media, and assessment provided.
Keywords: Literacy Numeracy, Evolution
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profil kemampuan literasi numerasi peserta didik kelas XII di SMA Kabupaten Sukabumi pada pembelajaran Biologi. Jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif dengan teknik pengambilan sampel adalah random sampling. Penelitian ini dilakukan pada peserta didik kelas XII di SMAN 1 Sukaraja tahun ajaran 2021/2022. Instrumen yang digunakan yaitu soal kemampuan literasi numerasi yang merujuk pada indikator Dewayani dengan bentuk soal pilihan ganda sebanyak 8 soal dan soal uraian sebanyak 4 soal. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada indikator konten memiliki perssentase sebesar 61% dengan kategori cukup, pada indikator proses kognitif memiliki persentase sebesar 31% dengan kategori sangat kurang, serta pada indikator konteks memiliki persentase 56% dengan kategori cukup dengan rata-rata keseluruhan sebesar 49% dengan kategori kurang. Berdasarkan data tersebut dapat disimpulkan bahwa pada indikator proses kognitif harus ditingkatkan kembali dengan proses pembelajaran yang bermakna dari segi model pembelajaran, media maupun asesmen yang diberikan.
Kata kunci: Literasi Numerasi, Evolusi
Downloads
References
Andriani, P. (2015). Penalaran Aljabar dalam Pembelajaran Matematika. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 8(1), 1–13.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.
Atmazaki, Ali, N. B. V., Muldian, W., Miftahussururi, Hanifah, N., Nento, M. N., & Akbari, Q. S. (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional.
Corebima, A. D. (2016). Pembelajaran Biologi di Indonesia Bukan untuk Hidup. Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 8–22.
Dewayani, S., Retnaningdyah, P., Susanto, D., Ikhwanudin, T., Fianto, F., Muldian, W., Syukur, Y., Setiakarnawijaya, Y., & Antoro, B. (2021). Panduan Penguatan Literasi dan Numerasi di Sekolah. Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Faizah, D. U., Sufyadi, S., Anggraini, L., Waluyo, Dewayani, S., Muldian, W., & Roosaria, D. R. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Sekolah Dasar. In Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar (Vol. 53, Issue 9).
Faridah, N. R., Afifah, E. N., & Lailiyah, S. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi dan Literasi Digital Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(1), 709–716.
Haerudin. (2018). Pengaruh Literasi numerasi Terhadap Perubahan Karakter Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (Sesiomadika), 401–409.
Hasim, E. (2020). Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Perguruan Tinggi Di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Webinar Magister Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo “Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Penulisan Karya Ilmiah Menuju Anak Merdeka Belajar,†68–74.
Hasnawati. (2016). Description of Mathematics Literacy Ability of Students First Secondary School State 15 Kendari Based on Content, Context, Materials, and Process. International Journal of Education and Research, 4(11), 2016.
Indah, N., Mania, S., & Nursalam. (2016). Peningkatan Kemampuan Literasi Matematika Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Di Kelas Vii Smp Negeri 5 Pallangga Kabupaten Gowa. MaPan, 4(2), 200–210.
Jannah, U. D. A., & Setiadi, A. E. (2018). Miskonsepsi Siswa Pada Materi Evolusi Kelas XII Ipa Madrasah Aliyah Di Kabupaten Kubu Raya. Jurnal Bioeducation, 1(1), 8–13.
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. 4(1), 69–88.
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2017). TIMSS 2015 International Results in Mathematics.
Noor, A. J., & Husna, R. (2017). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achiviement Division (STAD). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2).
Pangesti, F. T. P. (2018). Menumbuhkembangkan Literasi Numerasi Pada Pembelajaran Matematika Dengan Soal Hots. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 5(9), 566–575.
Salsabila, N. H. (2017). Proses Kognitif Dalam Pembelajaran Bermakna. Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya II, Knpmp Ii, 434–443.
Schleicher, A. (2018). PISA 2018 Insights and Interpretations.
Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Students’ Difficulties Analysis In Problem Solving Process Of Geometry Based On Van Hiele Thinking Stages. 6, 105–116.
Surnana, S. (2016). Pemetaan Soal Matematika Ulangan Akhir Semester Gasal Kelas VIII SMP Kabupaten Sukoharjo Tahun 2015/2016. (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta), 2016, 1–17.
Tasyari, S., Putri, F. N., Aurora, A. A., Nabilah, S., Syahrani, Y., & Suryanda, A. (2021). Identifikasi Media Pembelajaran Pada Materi Biologi Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1), 1–8.
Widiastuti, E. R., & Kurniasih, M. D. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Software Cabri 3D V2 terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1687–1699.
Yulianti, E., Jaya, I., & Eliza, D. (2019). Pengaruh Role Playing terhadap Pengenalan Literasi Numerasi di Taman Kanak-kanak Twin Course Pasaman Barat. Aulad : Journal on Early Childhood, 2(2), 41–50.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ilham Mohammad Rizki, Suhendar Suhendar, Gina Nuranti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).