Analisis Hubungan Keterampilan Komunikasi Interpersonal dengan Kemampuan Kognitif Siswa SMA pada Materi Dunia Hewan Melalui Model Pembelajaran Picture and Picture
(Analysis of the Relationship between Interpersonal Communication Skills and Cognitive Ability of High School Students on Animal World Materials Through Picture and Picture Learning Model)
DOI:
https://doi.org/10.22437/bio.v8i3.19018Abstract
This research is a quasi-experimental study that aims to determine the relationship between interpersonal communication skills and cognitive abilities of high school students on animal world material through the picture and picture learning model for class X MA At-Tahsiniyyah for the academic year 2021/2022. The research instrument was arranged based on 5 aspects of interpersonal communication, namely 1) openness, 2) empathy, 3) supportive attitude, 4) positive attitude, 5) equality. Meanwhile, the cognitive ability research instrument will be written in the form of a pretsest-posttest which refers to indicators of cognitive ability based on the revised Bloom's Taxonomy, namely remembering (C1), understanding (C2), applying (C3), analyzing (C4), evaluating (C5) and creating (C1). C6). The results showed that there was a relationship between interpersonal communication skills and the cognitive abilities of high school students in the animal world with a Paerson correlation value of 0.679 with a strong correlation category.
Key words: Interpersonal Communication Skills, Cognitive Abilities, Picture And Picture Learning Models.
Â
ABSTRAK
Penelitian ini merupakan penelitian quasi eksperimen yang bertujuan untuk mengetahui hubungan keterampilan komunikasi interpersonal dan kemmapuan kognitif siswa SMA pada materi dunia hewan melalui model pembelajaran picture and picture kelas X MA At-Tahsiniyyah tahun ajaran 2021/2022. Instrument penelitian disusun berdasarkan 5 aspek komunikasi interpersonal yaitu keterbukaan, empati, sikap mendukung, sikap positif, dan kesetaraan. Sedangkan instrumen penelitian kemampuan kognitif akan dituangkan dalam bentuk pretsest-posttest yang mengacu pada indikator kemampuan kognitif berdasarkan Taksonomi Bloom revisi yaitu mengingat (C1), memahami (C2), mengaplikasikan (C3), menganalisis(C4), mengevaluasi (C5) dan mencipta (C6). Hasil penelitian menunjukan adanya hubungan antara keterampilan komunikasi interpersonal dengan kemmapuan kognitif siswa SMA pada materi dunia hewan dengan nilai paerson correlation 0,679 dengan kategori korelasi kuat.
Kata kunci: Keterampilan Komunikasi Interpersonal, Kemampuan Kognitif, Model Pembelajaran Picture And Picture.
Downloads
References
Abdullah Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Ar-Raniry Banda Aceh, R. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Pelajaran Kimia Di Madrasah Aliyah. In Lantanida Journal (Vol. 5, Issue 1).
Anif, S., Prayitno, H. J., & Idrus, N. B. M. (2019). Jurnal Pendidikan Ipa Indonesia Effectiveness Of Pedagogical Competence : A Development Model Through Association Of Biology Teachers ’ Forum. 8(1), 22–31. Https://Doi.Org/10.15294/Jpii.V8i1.17176
Aressa, V., Nirwana, H., & Bentri, A. (2016a). Komunikasi Interpersonal Anak Dan Orangtua Ditinjau Dari Jenis Kelamin, Tingkat Pendidikan Orangtua, Dan Daerah Tempat Tinggal Serta Ismplikasinya Pada Bimbingan Dan Konseling. 5(3). Http://Ejournal.Unp.Ac.Id/Index.Php/Konselor
Aressa, V., Nirwana, H., & Bentri, A. (2016b). Komunikasi Interpersonal Anak Dan Orangtua Ditinjau Dari Jenis Kelamin, Tingkat Pendidikan Orangtua, Dan Daerah Tempat Tinggal Serta Implikasinya Pada Bimbingan Dan Konseling. 5(3). Http://Ejournal.Unp.Ac.Id/Index.Php/Konselor
Chapoo, S., Thathong, K., & Halim, L. (2014). Understanding Biology Teacher’s Pedagogical Content Knowledge For Teaching “The Nature Of Organism.†Procedia - Social And Behavioral Sciences, 116, 464–471. Https://Doi.Org/10.1016/J.Sbspro.2014.01.241
Dewi, R. K., & Wardani, K. W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Picture And Picture Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1066–1073. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V4i4.511
Hafidz, A. A., Kusumaningsih, W., & Aini, A. N. (2019). Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa Berdasarkan Gender. 1(6), 373–380.
Hendri Kuswanto, O., & Keguruan Dan, F. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Picture And Picture Terhadap Hasil Belajar Siswa Ips.
Indra Sukmawati, N. M., Dantes, N., Dibia, I. K., Pendidikan Guru, J., & Dasar, S. (n.d.). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Terhadap Keterampilan Menulis Narasi.
Janah, N. (2020). Strategi Implementasi Kompetensi Guru Biologi Dalam Pengembangan Pembelajaran Biologi Di Era Disrupsi. 3, 63–72.
Kurnia, I., Sari, W., & Wulandari, R. (2020). Analisis Kemampuan Kognitif Dalam Pembelajaran Ipa Smp. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (Jppsi), 3(2).
Kurniawati, A., Handziko, R. C., Biologi, J. P., Matematika, F., & Alam, P. (2021). Kompetensi Guru Biologi Pra Jabatan Pada Aspek Akademik Dan Pedagogis Kompetensi Guru Biologi Pra Jabatan Pada Aspek Akademik Dan Pedagogis.
Lenaini, I., & Artikel, R. (2021a). Teknik Pengambilan Sampel Purposive Dan Snowball Sampling Info Artikel Abstrak. 6(1), 33–39. Https://Doi.Org/10.31764/Historis.Vxiy.4075
Lenaini, I., & Artikel, R. (2021b). Teknik Pengambilan Sampel Purposive Dan Snowball Sampling Info Artikel Abstrak. 6(1), 33–39. Https://Doi.Org/10.31764/Historis.Vxiy.4075
Maria, O., Awi, V., Mewengkang, N., & Golung, A. (2016). Peranan Komunikasi Antar Pribadi Dalam Menciptakan Harmonisasi Keluarga Di Desa Kimaam Kabupaten Merauke. In Acta Diurna (Issue 2).
Meifilina, A. (N.D.). Fungsi Komunikasi Antar Pribadi Antara Konselor Dengan Dampingan Pada Upaya Penanganan Korban Penelantaran Rumah Tangga (Studi Kasus Di Lembaga Sosial Masyarakat (Lsm) Sapuan (Sahabat Perempuan Dan Anak) Blitar).
Nihayah, U. (2016). Peran Komunikasi Interpersonal Untuk Mewujudkan Kesehatan Mental Bagi Konseli. In Islamic Communication Journal Voll (Vol. 01, Issue 01).
Putri, R. K. (2020). Penerapan Metode Talkshow Untuk Mengembangkan Keterampilan Komunikasi Siswa Dalam Pembelajaran Biologi. Simbiosa, 9(1), 29. Https://Doi.Org/10.33373/Sim-Bio.V9i1.2379
Riyono, B., & Retnoningsih, A. (2015). Unnes Journal Of Biology Education Efektivitas Model Pembelajaran Picture And Picture Dengan Strategi Inkuiri Terhadap
Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Info Artikel. In Unnes Journal Of Biology Education (Vol. 4, Issue 2). Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Ujbe
Susanti, R. (N.D.). Sampling Dalam Penelitian Pendidikan. Http://Www.Pustekkom.Go.Id
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ananda Anggitia Aftaroh Anggit, Billyardi Ramdhan, Gina Nuranti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi agree to the following terms:
- For all articles published in Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, copyright is retained by the authors and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).