Profil Profil Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP Berdasarkan Gender Menggunakan Model STEM

(Profil Scientific Literacy Ability of Junior High School Students Bades on Gender Using The STEM Models)

Authors

  • Syifa Nurazizah Syifa Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Suhendar Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Gina Nuranti Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19152

Abstract

21-st century skills in education integrate literacy skills, knowledge, skills, and attitudes. One of them is scientific literacy. The scientific literacy ability of the students in Indonesia from 2000 to 2018, according to PISA (2018), is still below average. It is due to the lack of attention of Indonesian education on literacy skills which are actually necessary for everyday life. This research was conducted in 2022. The purpose was to determine the differences in the results of scientific literacy skills between male and female students in grade 2 of junior high school. This study uses the One Group Posttest Only design with technical data analysis using the posttest results that have been carried out by students, then calculated by looking at the average indicators of each question. The results showed that there were differences in the results of students' scientific literacy abilities between boys and girls. The increase in scientific literacy for female students is 82.2 and is in the very good category, and male students is 71.3 and is in the good category. With these differences, it can be concluded that scientific literacy skills using the STEM model for female students increased better than male students.

Key words: Science Literacy, STEM, Gender

 

ABSTRAK

Keterampilan abad ke 21 dalam bidang pendidikan mengintergrasikan kemampuan literasi, pengetahuan, keterampilan, dan sikap. Salah satu keterampilan literasi dalam abad ke 21 yaitu kemampuan literasi sains. Kemampuan literasi sains siswa di Indonesia menurut PISA tahun 2018 sejak tahun 2000 sampai 2018 masih dibawah rata-rata. Hal ini disebabkan kurang perhatiannya dunia pendidikan di Indonesia terhadap kemampuan literasi yang mana penting untuk kehidupan sehari-hari. Penelitian ini dilakukan pada tahun 2022.Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui perbedaan hasil kemampuan literasi sains antara siswa laki-laki dan siswa perempuan di kelas 8 SMP. Penelitian ini menggunakan desain One Group Postest Only dengan teknis analisis data menggunakan hasil postest yang telah dilakukan oleh siswa yang kemudian dihitung dengan melihat rata-rata perindikator dari setiap soal. Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan hasil kemampuan literasi sains siswa antara laki-laki dan perempuan. Peningkatan literasi sains siswa perempuan sebesar 82,2 dan masuk kedalam kategori sangat baik, dan untuk hasil literasi sains siswa laki-laki sebesar 71,3 dan masuk kedalam kategori baik. Dengan hasil perbedaan tersebut dapat dikatakan kemampuan literasi sains menggunakan model STEM untuk siswa perempuan meningkat lebih baik dibandingkan dengan siswa laki-laki.

Kata kunci: Literasi Sains, STEM, Gender

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta

Andini, F., Jufri, A. W., & Mahrus, M. (2020). Profil Literasi Sains Siswa SMP Di Kota Gerung Pada Tema Pencemaran Lingkungan. Jurnal Pijar Mipa, 15(4), 339–345. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i4.1957

Basam, F., Rusilowati, A., & Ridlo, S. (2016). Profil Capaian Kompetensi Literasi Sains Siswa SMP Negeri Kota Tegal Menggunakan PISA. Psej, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.24905/psej.v6i1.111

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40. Elvadola, C. (2016). Profil Kompetensi Literasi Sains Siswa Berdasarkan The Programme For International Student Assesment (Pisa) Pada Konten Biologi (Kuasi Deskriptif Siswa Kelas IX SMP se-Kecamatan Kemiling di Bandar Lampung).

Fadlika, R. H., Mulyani, R., & Dewi, T. N. S. (2020). Profil Kemampuan Literasi Sains Berdasarkan Gender di Kelas X. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 12(2), 104. https://doi.org/10.25134/quagga.v12i2.2326

Hango, D. (2015). Insights on Canadian Society Gender differences in science , technology , engineering , mathematics and computer science ( STEM ) programs at university by Darcy Hango. October.

Hasibuan, A. T., & Prastowo, A. (2019). Konsep Pendidikan Abad 21: Kepemimpinan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Sd/Mi. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 10(1). https://doi.org/10.31942/mgs.v10i1.2714

Huryah, F., Sumarmin, R., & Effendi, J. (2017). Analisis capaian literasi sains biologi siswa sma kelas x di kota padang. 1(November), 72–79.

Pujiati, A., & Retariandalas, R. (2019). Literasi Sains Dan Kecerdasan Adversity Siswa Sekolah Menengah Di Cilodong, Kota Depok. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan KALUNI, 2, 28–34. https://doi.org/10.30998/prokaluni.v2i0.6

Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1).

Science, P., & Journal, E. (2020). Pancasakti Science Education Journal. Pengembangan Modul Fisika Dasar I Berbasis Literasi Sains, 5(9), 4–11.

Stohlmann, M., Moore, T., & Roehrig, G. (2012). Considerations for Teaching Integrated STEM Education. Journal of Pre-College Engineering Education Research, 2(1), 28–34. https://doi.org/10.5703/1288284314653

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global [The transformation of 21st century education as a demand for human resource development in the global era]. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016, 1, 263–278.

Winata, A., Cacik, S., & Seftia R. W., I. (2018). Kemampuan Awal Literasi Sains Peserta Didik Kelas V Sdn Sidorejo I Tuban Pada Materi Daur Air. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 2(1), 58. https://doi.org/10.30587/jtiee.v2i1.356

Yuyu Yuliati. (2016). Literasi Sains Dalam Pembelajaran Ipa. Jurnal Cakrawala Pendas, 53(9), 1689–1699.

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan Dengan Tema “Isu-Isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad 21, Desember, 1–17.

Zuriyani, E. (2017). Literasi Sains Dan Pendidikan. Jurnal Sains Dan Pendidikan, 13. https://sumsel.kemenag.go.id/files/sumsel/file/file/TULISAN/wagj1343099486.pdf

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Syifa, S. N., Suhendar, S., & Nuranti, G. . (2022). Profil Profil Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP Berdasarkan Gender Menggunakan Model STEM: (Profil Scientific Literacy Ability of Junior High School Students Bades on Gender Using The STEM Models). BIODIK, 8(4), 207-214. https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19152

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>