Penerapan Model Inquiry Lesson Terhadap Habits Of Mind Peserta Didik Kelas X MIPA Pada Materi Ekosistem

(Application of the Inquiry Lesson Model to the Habits of Mind of Class X Mathematics and Natural Sciences Students on Ecosystem Materials)

Authors

  • Kusumawati Pertiwi Wiwi Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Sistiana Windyariani Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Setiono Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19118

Abstract

This study aims to see how the habits of mind of students with the application of the inquiry lesson learning model. Inquiry lesson is one of the stages of Levels of Inquiry (LoI) Wenning (2010). Using the Pre-experimental method. with One Group Posttest only design. Habits of mind according to Costa and Kallick (2012) which consists of 16 indicators. This research was conducted at SMA Negeri 01 Cigombong Bogor class X MIPA 5 academic year 2021/2022 in the subject of Ecosystem Biology. The research instrument used was the Habits of mind questionnaire which consisted of 43 statements given after the learning process with the inquiry lesson. The results showed that the application of the inquiry lesson model had a good influence on the habits of mind of students. It is proven in the acquisition of an n-gain score of 0.05, which means that there is a low increase, and the average percentage value per indicator is 76%.

Key words: Inquiry lesson, application, habits of mind, ecosystem

 

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk melihat bagaimana habits of mind peserta didik dengan penerapan model pembelajaran inquiry lesson. Inquiry lesson merupakan salah satu tahapan dari Levels of Inquiry (LoI) Wenning (2010). Menggunakan metode Pra- eksperiment dengan desain One Group Postest only. Habits of mind yang digunakan menurut Costa dan Kallick (2012) yang terdiri dari 16 indikator. Penelitian ini dilakukan di SMA Negeri 01 Cigombong Bogor kelas X MIPA 5 tahun ajaran 2021/2022 pada mata pelajaran Biologi materi Ekosistem. Instrumen penelitian yang digunakan yaitu angket Habits of mind yang terdiri dari 43 pernyataan yang diberikan setelah proses pembelajaran dengan inquiry lesson. Hasil penelitian menunjukan bahwa penerapan model inquiry lesson memiliki pengaruh baik terhadap habits of mind peserta didik. Dibuktikan dalam perolehan skor n-gain sebesar 0,05 yang artinya terdapat peningkatan rendah, serta rata-rata nilai persentase per-indikator sebesar 76% .

Kata kunci: Inquiry lesson, penerapan, habits of mind, ekosistem

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akuma, F. V., & Callaghan, R. (2019). Teaching practices linked to the implementation of inquirybased practical work in certain science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 56(1), 64–90. https://doi.org/10.1002/tea.21469

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Aringga, D., Shodiqin, A., & Albab, I. U. (2020). Penelusuran Kebiasaan Berpikir ( Habits Of Mind ) Matematis Siswa dalam Menyelesaiakan Soal Cerita Bilangan Pecahan ditinjau dari Gaya Kognitif. Thinking Skills and Creativity Journal, 2(2), 121–129.

Bidari, I.(2016) Pengaruh Habits Of Mind Terhadap Kemampuan Generalisasi Matematis Siswa (Penelitian Ekspos Facto ) SKRIPSI. (2016).

Costa dan Kallick (2012). . Belajar dan Memimpin dengan 16 Kebiasaan Pikiran. Jakarta: Indek

Costa, Arthur.L dan Benna Kallick, Leading and Learning with Habits of mind 16 Essential Characteristics for Success, (United States of America : Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD). 2008.

Basito, M. D., Arthur, R., & Daryati. (2016). Lebih Besar Dari T. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 19(1), 1–10.

Farias, R. L. S., Ramos, R. O., & da Silva, L. A. (2009). Numerical solutions for non-Markovian stochastic equations of motion. In Computer Physics Communications (Vol. 180, Issue 4). https://doi.org/10.1016/j.cpc.2008.12.005

Isfiani, I. R. (2016). Profil Tingkatan Habits of Mind dan Kecemasan Kognitif dalam Mata Pelajaran Biologi pada Siswa SMA di Kota Bandung. Jurnal Biologi Dan Pembelajaran, 11(2), 53–66.

Marita, R. A. S. (2014). Profil Habits of Mind Siswa SMA Kelas XI Pada Pembelajaran Biologi Menggunakan Metode Praktikum dan Diskusi. Prosiding Mathematics and Sciences Forum UPI 2014.

Pengaruh Habits Of Mind Terhadap Kemampuan Generalisasi Matematis Siswa ( Penelitian Ekspos Facto ) Skripsi. (2016).

Penelitian, A., & Kunci, K. (2012). INKUIRY LABORATORIUM DAN NILAINYA DALAM PENGAJARAN SAINS Setiono *), Nuryani Y Rustaman **), Adi Rahmat **). 2012–2015

Puspita, Z., Juhanda, A., & Windyariani, S. (2021). Pengaruh Pendekatan Inkuiri-Kontekstual Berbasis Teknologi Informasi Terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik SMA Pada Konsep Ekosistem. Biodik, 7(3), 176–184. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13430

Putro Utomo, E. N. (2018). Pengembangan Modul Berbasis Inquiry Lesson Untuk Meningkatkan Literasi Sains Dimensi Proses Dan Hasil Belajar Kompetensi Keterampilan Pada Materi Sistem Pencernaan Kelas Xi. Biosfer : Jurnal Tadris Biologi, 9(1), 45. https://doi.org/10.24042/biosf.v9i1.2878

Rikizaputra, R., & Firda, A. (2020). Analisis Habits of Mind Mahasiswa Calon Guru Biologi. Bio-Lectura, 7(1), 15–22. https://doi.org/10.31849/bl.v7i1.4006

Rustaman, N. Y., Rahmat, A., & Anggraeni, S. (2021). Inquiry skills for biology teacher candidates in plant anatomy practicum. Journal on Biology and …, 1(2), 80–87. http://103.19.180.24/index.php/joubins/article/view/4097%0Ahttp://103.19.180.24/index.php/joubins/article/download/4097/2587

Sundayana, R. (2018). Statistika Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Syahir, AhmadJainuri, M. (2016). Pembelajaran Konvensional. Matedukasia, III(2), 25–30. https://www.academia.edu/6942550/Pembelajaran_Konvensional. (2017). Tinjauan Pustaka Tinjauan Pustaka. Convention Center Di Kota Tegal, 4(80), 4.

Syah, Muhibbin (2010) Psikologi Belajar. Jakarta: Rajagrafindo Persada

Wenning, C. J. (2010). Levels of Inquiry: Using Inquiry Spectrum Learning Sequences to Teach Science. Journal of Physics Teacher Education Online. 5 (3),

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Wiwi, K. P., Windyariani, S. ., & Setiono, S. (2022). Penerapan Model Inquiry Lesson Terhadap Habits Of Mind Peserta Didik Kelas X MIPA Pada Materi Ekosistem: (Application of the Inquiry Lesson Model to the Habits of Mind of Class X Mathematics and Natural Sciences Students on Ecosystem Materials) . BIODIK, 8(4), 153-160. https://doi.org/10.22437/bio.v8i4.19118

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>